Tips på lätta låtar att spela. - Sida 3 - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på lätta låtar att spela.

• Vänligen logga in för att svara
50 svar på denna tråd

#41 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 11:30

Ni har mycket bra åsikter flera av er, jag läser, tar åt mig och lyssnar. :-) Hur som helst, för mig har det varit ett bra sätt att komma igång (följa "låt videos" på tex yt och playalong) men jag förstår vad ni menar och det är bra att ni tydligt poängterar detta.

Som en notis: Tror dock inte det är så många som rena nybörjare sätter sig ner och efter ett kort tag börjar improvisera ihop låtar, då har man helt enkelt en extra talang eller musiköra som det vackert kanske kallas.

Precis nyligen provat några dagar gratis på ultimate-guitar också och blir klart imponerad, speciellt över den innovativa "Tab Pro" delen.

#42 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 13 mars 2015 - 12:16

Som en notis: Tror dock inte det är så många som rena nybörjare sätter sig ner och efter ett kort tag börjar improvisera ihop låtar, då har man helt enkelt en extra talang eller musiköra som det vackert kanske kallas.

Notera det fetstilta i nedanstående citat, Less mature... och koppla det till vad du tror om att improvisera som nybörjare ;).

"Adults learn better and faster than teenagers, but tend to be more easily discouraged. Their mind set appears to be based on the idea that learning something new is for the young, not the old. As a result, adults sometimes feel out of place. Adults are also more self-aware with better developed ears, which makes it harder for them to tolerate the sometimes unpleasant sounding learning process. Less mature students don’t know any better and think that they sound great from the beginning. Bottom line: Those who play a lot and stick with it do the best. Be patient and give yourself time to work everything out.

If you’re serious about playing guitar, then the first required step is to learn the basics. “Basics” refers to the common building blocks and techniques that accompany all guitar styles. For example, chords, scales, tuning, fingering, strumming, etc. Once you get a handle on these elements, then you can begin actually putting them to use playing songs."

Signerat Desi Serna med flera

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#43 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 14:13

"jag tycker det är roligare att improvisera lite och skulle önska mer teori i de videos som lär ut låtar".

Anledningen till att det inte är någon teori eller väldigt begränsat är att det tar tid att göra sådana videos och tid kostar pengar. De flesta musiker som gör undervisningsvideos på Youtube gör det antingen för att de skall få många besökare och subscribers så att det kan få reklamintäkter eller få kontrakt med de som tillverkar instrument och tillbehör. Många av dessa musiker har också egna produkter i form av undervisningsmaterial som de säljer. Videofilmerna de publicerar på tuben är till för att promota deras produkter och dem själva snarare än att lägga fokus på att gratistittaren skall kunna förbättra sitt musikmannaskap. Därför begränsar de kunskapsinformationen till ett minimum i deras videofilmer. Man får vad man betalar för så att säga. Ett sätt att komma runt detta är att skaffa sig den teoretiska kunskapen på annat håll och själv analysera de sånger de lär ut. Det är ju inte så knepigt, det ingår ju bara tre komponenter som samverkar; Melodi, Rytmik och Harmoni, eller med andra ord Skalor, Rytmik och Ackord.

Jo, jag förstår mycket väl varför de gör det, det är knappast nån hemlighet eftersom de alltid hänvisar till sina webbsidor och material de säljer etc. Jag unnar dem dessutom de annonsintäkter etc som får, de måste ju lägga ner en hel del jobb på det. Dessutom gissar jg att de flesta nybörjare (som de ju oftast vänder sig till) inte är så intresserade av teorin utan snabbt vill komma igång och spela så det lönar sig inte att lägga in teori som lockvara i lektionerna.
Så ja, teori etc får man söka på annat håll, tyvärr, för det är ju ihop med musiken man helst skulle vilja ha det...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#44 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 14:17

Notera det fetstilta i nedanstående citat, Less mature... och koppla det till vad du tror om att improvisera som nybörjare ;).

"Adults learn better and faster than teenagers, but tend to be more easily discouraged. Their mind set appears to be based on the idea that learning something new is for the young, not the old. As a result, adults sometimes feel out of place. Adults are also more self-aware with better developed ears, which makes it harder for them to tolerate the sometimes unpleasant sounding learning process. Less mature students dont know any better and think that they sound great from the beginning. Bottom line: Those who play a lot and stick with it do the best. Be patient and give yourself time to work everything out.

If youre serious about playing guitar, then the first required step is to learn the basics. Basics refers to the common building blocks and techniques that accompany all guitar styles. For example, chords, scales, tuning, fingering, strumming, etc. Once you get a handle on these elements, then you can begin actually putting them to use playing songs."

Signerat Desi Serna med flera

Fast jag har aldrig hävdat att jag är bra på att improvisera, bara att jag tycker det är roligare. Och jag spelar hellre dåligt och har roligt än bra men tråkigt... Men var och en blir ju salig på sin tro.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#45 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 14:18

Och det är ju också en mognadsfråga, spelar man för sin egen skull eller för att imponera på andra....

#46 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 13 mars 2015 - 14:36

"Fast jag har aldrig hävdat att jag är bra på att improvisera, bara att jag tycker det är roligare."

Det är detta som är poängen. För tonåringar är det inte så viktigt hur det låter, bara att det låter. När man blir äldre blir man mera självkritisk och tycker det låter skit när man som nybörjare försöker improvisera. Slutsatsen som Desi Serna framför i citatet är att man bör flytta sig tillbaka till tonåren och skita i hur det låter när man gör de första staplande stegen inom improvisation. Så länge man har roligt och håller sig någorlunda inom tonarten skapar det ett tillskott till utvecklingen. Lär man sig skalteori, ackordteori och harmonilära så går det fortare att bli bättre. Den som börjar spela gitarr vid en ålder av 19 år har naturligtvis gått om tid men de som passerat 30, 40 och 50 har inte lika lång tid på sig att nå målet. Vill man då verkligen lära sig att musicera med gitarren så är det bättre att lära sig de grundläggande byggstenarna ordentligt. Då slipper man vänta tills man är 70+.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#47 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 13 mars 2015 - 15:47

"Fast jag har aldrig hävdat att jag är bra på att improvisera, bara att jag tycker det är roligare."

Det är detta som är poängen. För tonåringar är det inte så viktigt hur det låter, bara att det låter. När man blir äldre blir man mera självkritisk och tycker det låter skit när man som nybörjare försöker improvisera. Slutsatsen som Desi Serna framför i citatet är att man bör flytta sig tillbaka till tonåren och skita i hur det låter när man gör de första staplande stegen inom improvisation. Så länge man har roligt och håller sig någorlunda inom tonarten skapar det ett tillskott till utvecklingen. Lär man sig skalteori, ackordteori och harmonilära så går det fortare att bli bättre. Den som börjar spela gitarr vid en ålder av 19 år har naturligtvis gått om tid men de som passerat 30, 40 och 50 har inte lika lång tid på sig att nå målet. Vill man då verkligen lära sig att musicera med gitarren så är det bättre att lära sig de grundläggande byggstenarna ordentligt. Då slipper man vänta tills man är 70+.

Javisst, är målet att bli duktig på gitarr så skall naturligtvis satsa på det, är målet att ha roligt så satsar man på det som man tycker är roligt. Och det är förvisso inte alltid självklart vad man egentligen är ute efter, men jag tror även det är en mognadsfråga.

#48 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 13 mars 2015 - 16:31

Mognad är ett säkert kort när man vill poängtera saker för ditt och datt, ungefär som ordet forskning eller sanning. Ni förstår vad jag menar, och ingen ska känna sig utpekad :)

Vi är långt ifrån ämnet här, mer lätta låtar åt folket mina vänner :)

Communication breakdown med ledzep aka led Zeppelin
T for Texas med lehnerdskehnerd aka lynyrd skynyrd
Get back med da beatlersh aka the beatles
But he was a muffin...

#49 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 13 mars 2015 - 17:13

Javisst, är målet att bli duktig på gitarr så skall naturligtvis satsa på det, är målet att ha roligt så satsar man på det som man tycker är roligt. Och det är förvisso inte alltid självklart vad man egentligen är ute efter, men jag tror även det är en mognadsfråga.

Ja men så är det i mitt tycke. Har man målet att blir riktigt bra så har man ju det målet kristallklart för sig och sedan är det bara att börja jobba. Har man inte målet helt klart i huvudet blir det lätt att man ger upp. Men det är ju som du säger en mognadsfråga för jag tror att nästan alla som du säger inte har något klart för sig när dom börjar utan det handlar om att ha kul och prova på helt enkelt. Nog lättast att utgå från det. För att om någon ska börja få för sig att verkligen satsa måste nöjet finnas där först och det är det man måste försöka göda. Spela låtar man tycker är kul och helt enkelt bara roa sig.

Finns inget bättre sätt att få ungar att dumpa instrumentet och börja spela fotboll istället än att ge dom skalor att öva på.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#50 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 14 mars 2015 - 09:35

Ni har mycket bra åsikter flera av er, jag läser, tar åt mig och lyssnar. :-) Hur som helst, för mig har det varit ett bra sätt att komma igång (följa "låt videos" på tex yt och playalong) men jag förstår vad ni menar och det är bra att ni tydligt poängterar detta.

Precis nyligen provat några dagar gratis på ultimate-guitar också och blir klart imponerad, speciellt över den innovativa "Tab Pro" delen.

Jag vet inte om du missförstod mig, jag pratar alltså inte om att improvisera ihop helt nya låtar utan om att improvisera bitar av de låtar man lärt sig. Om du t.ex vet vilka ackord som spelas en viss sektion så kan du spela ett litet solo där istället (eller tvärtom, vilket kanske är lättare), eller bara ändra hur du spelar ackorden. 

#51 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 14 mars 2015 - 14:13

Det var för övrigt detsamma som jag var inne på när jag menade att man spelar med men i sitt eget space.
But he was a muffin...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar