Muse - Indie - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Muse

• Vänligen logga in för att svara
8 svar på denna tråd

#1 lundapaugen

lundapaugen

Tonberoende

• Members
  • 851 Inlägg:

Postad 06 juli 2009 - 21:39

Håll till godo mina vänner. Gillar verkligen Muse och deras experimentela Indie/rock/pop.

Tycker den här låten, som heter starlight, är sjukt mäktig.

Lyssna och njut mina vänner!

http://www.youtube.c...feature=related
---------------------------------------------------------------------

lundapaugen@hotmail.com

#2 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 06 juli 2009 - 21:44

Matt Bellamy har lite udda effekter inbyggda i gitarren :blink:
Kan inte vänta till konserten i höst :P

#3 lundapaugen

lundapaugen

Tonberoende

• Members
  • 851 Inlägg:

Postad 06 juli 2009 - 21:48

Matt Bellamy har lite udda effekter inbyggda i gitarren :blink:
Kan inte vänta till konserten i höst :P

Ja jag läste lite om hans gitarrer på Wikepedie för ett tag sedan. Verkar ju näst intill vara en rakteforskare som han bygger sina gitarrer med. Tycker dock att han lyckas med att få ett väldigt eget sound, och han är ju inte dålig på att spela heller. Varken gitarr eller piano.

Funderar också på att se dem. I Köpenhamn. Blir det Stockholm för dig?
---------------------------------------------------------------------

lundapaugen@hotmail.com

#4 najtrows

najtrows

Gitarrbyggarpojken!

• Members
  • 2 719 Inlägg:
  • Interests:Musik, Datorer och Gitarrbyggeri!

Postad 06 juli 2009 - 22:49

har hållt fast vid dom sen första skivan och kommer fortsätta sålänge dom gör vad dom vill!

Matt Bellamy är nog en av mina största idoler, sjukt grym snubbe! resten av bandet är ju också grymma men inte som honom riktigt :blink:

Blir stockholm för mig.
Gitarrer:
Bach Les Paul Blackburst med EMG 81 i Stall och EMG 60 i hals. Drop C
Aria Pro II LS-450 GFS Crunchy Rails i Hals och GFS Mean 90's i hals.
Bach Telecaster med fakelogga som jag planerar att få bort, Fender Am standard halsmick och Bareknuckle Piledriver i Stall. E Standard
Vintage VS6 Svart med Blackout AHB-1 set. B Standard
Squier Showmaster SH-6 i stall och GFS Li'l Killers i neck, mid. E Standard
Akustika, Hobbex. Nylonacke som morsan köpte åt mig för att jag ville börja lira, spelar på den nästan varje dag.

Stärkare:
Blackstar HT-5 topp + HB G212 Vintage

Pedaler:
Korg AX3G
GuitarRig4 (jag låtsas att det är en pedal)
Behhringer Hellbabe
EHX Metal Muff
ZW-44
Ibanez TS-10

#5 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 07 juli 2009 - 09:20

Blir stockholm för mig.

Mig med :)
Har höga förväntningar på konserten när man har sett Live at Wembley och Glastonbury '04.

#6 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 14 september 2009 - 19:21

Någon annan än jag som tycker nya skivan är grym? Unnatural Selection och MK Ultra är grymma!
Den enda dåliga låten är väl United States of Eurasia (den ska man inte ens prata om...)

#7 najtrows

najtrows

Gitarrbyggarpojken!

• Members
  • 2 719 Inlägg:
  • Interests:Musik, Datorer och Gitarrbyggeri!

Postad 14 september 2009 - 19:51

Någon annan än jag som tycker nya skivan är grym? Unnatural Selection och MK Ultra är grymma!
Den enda dåliga låten är väl United States of Eurasia (den ska man inte ens prata om...)

ingen låt var dålig, dom var som vanligt jävligt nice.

uprising är den som får mig att klicka mest hittills.

blir inte stockholm för mig iaf för mig syrra ska gifta sig, jag tänkte nästan skita i hennes bröllop för att se dom men min familj kommer hata mig för det. (i'm not a believer in marriage.)
Gitarrer:
Bach Les Paul Blackburst med EMG 81 i Stall och EMG 60 i hals. Drop C
Aria Pro II LS-450 GFS Crunchy Rails i Hals och GFS Mean 90's i hals.
Bach Telecaster med fakelogga som jag planerar att få bort, Fender Am standard halsmick och Bareknuckle Piledriver i Stall. E Standard
Vintage VS6 Svart med Blackout AHB-1 set. B Standard
Squier Showmaster SH-6 i stall och GFS Li'l Killers i neck, mid. E Standard
Akustika, Hobbex. Nylonacke som morsan köpte åt mig för att jag ville börja lira, spelar på den nästan varje dag.

Stärkare:
Blackstar HT-5 topp + HB G212 Vintage

Pedaler:
Korg AX3G
GuitarRig4 (jag låtsas att det är en pedal)
Behhringer Hellbabe
EHX Metal Muff
ZW-44
Ibanez TS-10

#8 crille

crille

Nykomling

• Members
  • 26 Inlägg:

Postad 17 juni 2012 - 22:45

6 dec besöker de Globen! Självklart har man fixat biljett!

#9 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 18 juni 2012 - 16:23

Kul, nån mer som lyssnar på Muse! :D

Själv hittade jag dem ganska nyligen faktiskt i sammanband med en spelning. Vi skulle köra MK Ultra, så jag kollade upp den och fastnade rätt rejält i Musicismen. :)
Tycker inte alla deras låtar håller lika hög kvalitet men det jämnas ut med att vissa håller så extremt hög kvalitet så tja... De är bra på att bygga upp en stämning i musiken (soundscape eller vad man nu vill kalla det) live utan att behöva 15 miljoner dubbningar i studio, även om de förmodligen lägger på några extra när möjlighet ges. De lyckas liksom låta alla instrumenten fylla ut sina platser på ett bra sätt. Inte minst gitarren i många låtar riktigt bra. Det måste inte vara super-avancerat utan bara några enkla grejer kan låta hur bra som helst, om de används på rätt sätt. Sen gör väl effekterna ½ av hela grejen men liksom varför inte? De finns ju inte där bara för att det ska låta häftigt utan de spelar ut en riktig roll, på något sätt (exempelvis oktav-effekter gör ju gitarren dubbelt så "fet" :)).

Angående Starlight.
Jag tycker den här låten är helt genialisk. Väldigt enkla musikaliska koncept som samverkar på ett riktigt bra sätt, riktigt bra sätt. Det är väl knappast några revolutionerande tongångar direkt, men det tilltalar mig ändå, vilket jag hade väldigt svårt att acceptera till en början. (Är helt allergisk mot den enformiga musiken som spelas i radio ni vet, samma ackord om & om igen...) Undrar om det inte är just basen som gör det, eller snarare, avsaknaden av annat än basen. Hade man lagt hela ackord under så hade det sabbat låten totalt, enligt min mening. När gitarren kommer in så är det också en sån där väldigt simpel grej (det kan väl knappast räknas som ackord ens) som är så extremt välplacerad att det lyfter det hela. Men jag tycker inte att refrängen håller samma klass som övriga låten, den är inte alls lika stark. Men men, jag ska inte klaga...

... Skrev jag precis en recension av en pop-låt? Oj. Jag börjar nog bli gammal... ;)
// Jonatan :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar