Bandtips - Punk - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Bandtips

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 C Upp

C Upp

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 19 juni 2009 - 22:43

Jag tänkte ta tillfället i akt på denna rätt halvdöda forumdel att tipsa om lite band man kan kolla upp när tillfälle ges. Det började med att jag hittade lite band på Spotify jag aldrig trott skulle hamna där och så kom minnena igång igen med all bra musik jag lyssnade på för några år sedan.

Först ut: Stiff Little Fingers. Riktigt skön Irländsk punk som kan jämföras med the Clash på många plan. Mina favoritskivor: "Nobodys heroes", "Inflammable material".

Sedan har vi Dead Boys. New Yorkpunk med Stiv Bators i täten. Skitigt och aggresivt som New York var på den tiden. Mina favoritskivor: "Young, loud and snotty", "We have come for your children".

Får inte heller glömma Sham 69. Lite mysig Oipunk med fotbollskörer. Mycket bra för allsång på fyllan. Har glömt vad skivorna hette, men det finns en del på Spotify att lyssna på. "If the kids are united", "Hersham Boys", "Angels with dirty faces", "Hurry up Harry"...

UK Subs är också riktigt bra. Har gjort många skivor och har många guldlåtar. Har tyvärr bara brända skivor och ingen koll på vad låtarna eller skivorna heter.

999 eller "nine nine nine" får man inte heller missa. Synd nog väldigt lite på Spotify och mina vinyler är nerpackade. Men får ni tag på musiken nån annanstans så ta för er och lyssna.

Sedan får man ju inte heller missa the Clash eller Ramones. Men dom behöver jag ju antagligen inte ens nämna om ni är i den här forumdelen.

Kommer jag på mer så fyller jag på. Nu är det er tur.

#2 Klappträet

Klappträet

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 12 juli 2009 - 19:02

Asta Kask. Lyssna på låten Ringhals Brinner

#3 carnevil

carnevil

Nykomling

• Members
  • 14 Inlägg:

Postad 16 juli 2009 - 08:58

Trots punkrubriken så vill jag tipsa om några band där några egentligen mer är hardcore. Black flag - Rollins och pågarna öser på och skriker om öl och TV-tittande. Bad Brains - Pay to cum och Sailing on är otroligt bra, lite som uppspeedade Ramones fast med fler gitarrlektioner i bagaget. Sen måste man ju ge Dead Kennedys lite uppmärksamhet...helt otroligt bra är Jello och gänget!
Vill man vara modigare och kolla upp, vad bandet själva kallar, "Outlaw Punk" så är Venomous Concept en grym blandning av grindcore, hardcore, punk med en allstar-sättning med medlemmar från Brutal Truth, Napalm Death och Melvins!!!
Bara att låta öset ta dig på en resa med en bärs i näven...
Skål!

#4 walain

walain

Folkilsken

• Members
  • 894 Inlägg:

Postad 16 juli 2009 - 09:04

Iron Lamb (www.myspace.com/ironlambofficial) skitig punk rock n roll.
Gg Allin - kungen av punkrock
Hård rock n roll:
www.myspace.com/ironlambofficial

Slafsig death metal:
www.myspace.com/generalsurgery

Officiell Fender-artist

" Editerat bort en bruten länk /Admin "

#5 najtrows

najtrows

Gitarrbyggarpojken!

• Members
  • 2 719 Inlägg:
  • Interests:Musik, Datorer och Gitarrbyggeri!

Postad 26 juli 2009 - 13:50

gamla sköna Misfits med Danzig på sång vafan! även om ni alla redan vet vad det är så måste dom nämnas! skön HorrorPunk!

Rentokill, Hardcorepunk från österrike. Jävligt nice måste jag säga, och båda deras skivor är lika bra enligt mig.

Strebers, Svensk Hardcoretrall som inte kan undvikas om man nu ska uppskatta svensk punk.

Sten och Stalin, Ännu mer svensk skön punk. Jag kallar nog det för HCtrall det med, för trall är det ju inte.

Gymnastiken, svårt att hitta men hittar du det så borde du vara nöjd. Den mjukaste trallpunk jag vet men jävligt bra. Låtar som Staden och Fallskärmar går inte av för hackor.

Allt passar bra på förfest, fest och efterfest!
Gitarrer:
Bach Les Paul Blackburst med EMG 81 i Stall och EMG 60 i hals. Drop C
Aria Pro II LS-450 GFS Crunchy Rails i Hals och GFS Mean 90's i hals.
Bach Telecaster med fakelogga som jag planerar att få bort, Fender Am standard halsmick och Bareknuckle Piledriver i Stall. E Standard
Vintage VS6 Svart med Blackout AHB-1 set. B Standard
Squier Showmaster SH-6 i stall och GFS Li'l Killers i neck, mid. E Standard
Akustika, Hobbex. Nylonacke som morsan köpte åt mig för att jag ville börja lira, spelar på den nästan varje dag.

Stärkare:
Blackstar HT-5 topp + HB G212 Vintage

Pedaler:
Korg AX3G
GuitarRig4 (jag låtsas att det är en pedal)
Behhringer Hellbabe
EHX Metal Muff
ZW-44
Ibanez TS-10

#6 färskingen

färskingen

Nykomling

• Members
  • 7 Inlägg:

Postad 15 oktober 2009 - 22:45

gamla sköna Misfits med Danzig på sång vafan! även om ni alla redan vet vad det är så måste dom nämnas! skön HorrorPunk!

Rentokill, Hardcorepunk från österrike. Jävligt nice måste jag säga, och båda deras skivor är lika bra enligt mig.

Strebers, Svensk Hardcoretrall som inte kan undvikas om man nu ska uppskatta svensk punk.

Sten och Stalin, Ännu mer svensk skön punk. Jag kallar nog det för HCtrall det med, för trall är det ju inte.

Gymnastiken, svårt att hitta men hittar du det så borde du vara nöjd. Den mjukaste trallpunk jag vet men jävligt bra. Låtar som Staden och Fallskärmar går inte av för hackor.

Allt passar bra på förfest, fest och efterfest!

KSMB - Action (hela skivan)

The Stranglers - London Lady/Sometimes/Hanging Around

Sex Pistols - New York (det var denna låt som Sid slog gitarren i huvet på en i publiken, NY borna misstog låtens text med att det var anti usa och blev skogstokiga, fast låten handlar egentligen om gruppen New York Dolls)

Die Totenhosen - Learning English (Denna skiva är en samlingskiva med alla kändaste punklåtarna, de riktiga sångarna sjunger men bandet Totenhosen kompar, b.l.a sista inspelningen med Johnny Thunders innan han dog) Rekommenderas!!

The rest isn't punk, just wannabe-punks.. PUNKS!

#7 joe_strummer

joe_strummer

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 23 november 2009 - 17:56

Anti-Flag

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar