Bandmedlem? - Band & projektmedlemmar - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Bandmedlem?

• Vänligen logga in för att svara
16 svar på denna tråd

#1 Murpie

Murpie

Forumsräv

• Members
  • 482 Inlägg:

Postad 18 december 2008 - 14:58

Tja :D
Vi är ett par 91or som tänkte starta ett band och vi har två gitarrer (jag och en kompis) och vi är rätt kassa (jag i alla fall, ska inte smutskasta någon) och har spelat i typ 1år var. Nu vill vi starta ett band och vi har en trummis men det saknas en bas så om det är någon som tycker det vore skoj, så skriv HÄR! :P

#2 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2 475 Inlägg:

Postad 18 december 2008 - 17:03

Varför inte köra på tre, gitarr, bas och trummor. Och basisten är väl given, enligt regeln att den bäste gitarristen spelar sologitarr, den näst bäste spelar bas och den sämste komp.

Klas

#3 simpansune

simpansune

Rockstar

• Members
  • 1 144 Inlägg:

Postad 18 december 2008 - 17:29

enligt regeln att den bäste gitarristen spelar sologitarr, den näst bäste spelar bas och den sämste komp.

Det ligger nåt i vad du säger men jag håller ändå inte riktigt med dig nu....
/Simon

If it's illegal to rock and roll, throw my ass in jail! - Kurt Cobain

Yamaha Pacifica, Fender CD-60, Peavey Valveking Royal, Hagström 310, plus lite annat crap ;)

#4 Martinpartin

Martinpartin

Medlem

• Members
  • 291 Inlägg:

Postad 18 december 2008 - 22:19

Varför inte köra på tre, gitarr, bas och trummor. Och basisten är väl given, enligt regeln att den bäste gitarristen spelar sologitarr, den näst bäste spelar bas och den sämste komp.

Klas

Är inte kompgitarr roligare än bas tycker du? :)

#5 Gitarr-slusken

Gitarr-slusken

Veteran

• Members
  • 1 022 Inlägg:

Postad 18 december 2008 - 22:22

Kan vara nog så svårt att kompa.
Specielt i metal, och i dem flesta genrerna
så gäller det att man måste kunna hålla en takt
MYCKET bra för att vara en bra "rythm"-gitarrist.
Så det är inte helt lätt skulle jag vilja säga.
Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem.

#6 Dansk_skalle

Dansk_skalle

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:
  • Interests:Jag heter Mattias och jag spelar metal

Postad 19 december 2008 - 00:57

Är inte basisten alltid den sämsta? Har jag fått intrycket av i alla fall. Han kan ju bara spela nåt i takt som passar in på det dom andra spelar...
Kanske borde nämnas var ni håller hus :D

#7 FilleRaaf

FilleRaaf

Medlem

• Members
  • 231 Inlägg:

Postad 21 december 2008 - 18:03

Är inte basisten alltid den sämsta? Har jag fått intrycket av i alla fall. Han kan ju bara spela nåt i takt som passar in på det dom andra spelar...
Kanske borde nämnas var ni håller hus :rolleyes:

Bas är jävligt svårt till skillnad från gitarr.

#8 CarlJoel

CarlJoel

Libertine

• Members
  • 732 Inlägg:

Postad 21 december 2008 - 18:14

Kanske borde nämnas var ni håller hus :rolleyes:

har du hört band såsom muse eller red hot chili peppers?!

jag tycker det är mycket roligt med en duktig bassist så det händer lite, istället för tråkiga basgångar med en not här å en där.
Postad bild

Is it cruel or kind not to speak my mind,
and to lie to you rather than hurt you?

I'll confess all of of my sins
after several large gins

#9 coreybeaulieu

coreybeaulieu

Fretwanker

• Members
  • 1 760 Inlägg:

Postad 21 december 2008 - 19:45

Beror nog på vad det är för musikstil.

I sån musik som red hot chili peppers osv så är det säkert skit nice när basen får sticka ut lite.

Däremot i metal t.ex gillar jag när basen mest ligger som en grund till allt och fetar till det!
Och att rythm gitarr är lätt är nog inte helt sant, beror på vilken musik man lirar.
Kolla in mitt band --->Inception to Embrace

#10 Murpie

Murpie

Forumsräv

• Members
  • 482 Inlägg:

Postad 26 december 2008 - 19:27

Jo asså jag är bäst på solospel och fingerspel så att plocka upp en bas skulle nog funka, bara det att jag inte orkar köpa en elbas... XD

Men jaja, funkar denna tror ni? Det är en Cort och de tycker jag är bra, sen kan jag köra den igenom min vanliga Peavey Rage 158?

http://www.thomann.d...ona_bass_ws.htm

Hare

#11 Okhan

Okhan

Medlem

• Members
  • 296 Inlägg:

Postad 26 december 2008 - 19:55

Ingenting är bättre än att spela ihop med skitbra musiker, jag är lyckligt lottad som har funnit ett bra gäng för att göra reklam för min skiva som jag har i projektarbete. Trummisen e tajt som string, likaså basisten som är högskolad baslärare, sångerskan är extremt duktig, en kille på piano/orgel som har absolut gehör och till sist jag på gitarr. ;)

#12 J.Hendrix

J.Hendrix

Medlem

• Members
  • 85 Inlägg:

Postad 26 december 2008 - 20:55

Haha ;) tycker det är lite roligt det att vissa anser att antingen är man sämst om man spelar bas eller rytm gitarr. Visst framstår det som att det är lättare att spela bas i några låtar men titta på låtar som tex Heart beats lr Red Hot låtar så märker man att det inte är så himmla lätt för vissa. Alla behöver vara stadiga på det instrument man spelar och en kanske har lättare för att hitta sköna bas/rytm gångar än solon. Jag har lirat gitarr i halva mitt liv (inte för att jag är så gammal ;) ) och jag har träffat några som är grymma på att sola, vilket gör att de framstår som att de är väldigt bra musiker. Men det är så mycket som ska stämma överens för att man ska bli en bra musiker.
Blev kanske lite utdraget nu men det jag ville komma till är att beroende på vad man spelar så behöver man inte vara sämre/bättre. Sedan de några nämt redan är vilken musikchanger man spelar har en stor roll. hade haj!
MVH Andreas Nordin
Postad bild

#13 coreybeaulieu

coreybeaulieu

Fretwanker

• Members
  • 1 760 Inlägg:

Postad 26 december 2008 - 23:03

Haha ;) tycker det är lite roligt det att vissa anser att antingen är man sämst om man spelar bas eller rytm gitarr. Visst framstår det som att det är lättare att spela bas i några låtar men titta på låtar som tex Heart beats lr Red Hot låtar så märker man att det inte är så himmla lätt för vissa. Alla behöver vara stadiga på det instrument man spelar och en kanske har lättare för att hitta sköna bas/rytm gångar än solon. Jag har lirat gitarr i halva mitt liv (inte för att jag är så gammal ;) ) och jag har träffat några som är grymma på att sola, vilket gör att de framstår som att de är väldigt bra musiker. Men det är så mycket som ska stämma överens för att man ska bli en bra musiker.
Blev kanske lite utdraget nu ;) men det jag ville komma till är att beroende på vad man spelar så behöver man inte vara sämre/bättre. Sedan de några nämt redan är vilken musikchanger man spelar har en stor roll. hade haj!

Du har helt rätt.

Att säga att rythm gitarrister är kassa är bara respektlöst och skitsnack.
Jag är rythm gitarrist i mitt band men ändå är det jag som är den "bättre" utav oss.

Jag känner även flera "shredders" som kommer fram och ska sweepa en upp i ansiktet och allt är bara snabbt och dom har bara tränat på en sak i sitt liv och det är att runka greppbräddan. Såna gitarrister tycker jag bara synd om. Själv tränar jag på att bli stabil inom alla områden som finns, clean delar, solon, rythm osv. Så jag kan bli så ultimat som möjligt. Och jag vet att jag skulle kunna sweepa dom där snubbarna upp i ansiktet jag med men det är bara fult att showa i onödan enligt mig.

Känner t.om "shredders" som påstår (har inte sett det själv men skulle inte bli förvånad) att dom inte "kan spela sakta". :P
Kolla in mitt band --->Inception to Embrace

#14 Blue.Guitar

Blue.Guitar

Blues Broder

• Members
  • 1 405 Inlägg:

Postad 28 december 2008 - 17:07

Själv tycker jag att häftig texas shuffle rythm är så jävla härligt. Ta Stevie's version av Superstition (Ni kanske har hört talas om han som gjorde den först, Stevie Wonder? ^^).. I den är det riktigt härligt komp.

Enligt mig, som är bluesräv, så är det roligaste att shufflekompa, med raking.
Rock and Roll will never die.

#15 Mr Rocker

Mr Rocker

Medlem

• Members
  • 62 Inlägg:

Postad 30 december 2008 - 18:05

Måste säga att basisten är (jävligt) viktig.. Han är ju den som måste vara snortajt mot trummisen. Spelar själv inte bas..hehe :D

#16 JoakimVikberg

JoakimVikberg

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:

Postad 09 februari 2009 - 17:05

Jag håller inte med dom som säger att bassisten är den sämsta, en bra bassist avgudar jag mycket mer än världens bästa gitarrspelare!(eller kanske inte) Men ändå, bassisten sitter ju inte bara och pumpar 8delar som vissa verkar tro. Jag har själv spelat bas 2 år innan jag började med gitarr istället och bas var ytterst jobbigt med tanke på mina små händer. Gitarr passade mig mycket bättre än bas!

#17 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 1 025 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 15 juni 2009 - 00:07

Tja :lol:
Vi är ett par 91or som tänkte starta ett band och vi har två gitarrer (jag och en kompis) och vi är rätt kassa (jag i alla fall, ska inte smutskasta någon) och har spelat i typ 1år var. Nu vill vi starta ett band och vi har en trummis men det saknas en bas så om det är någon som tycker det vore skoj, så skriv HÄR! :rolleyes:

tjenis ^^ ja är osså 91:a spelat gitarr sen drygt ett år tillbaks har precis införskaffat bas o trummor fortfarande intresserad av en till medlem ?? basen verkar va ganska lätt ändå :S säger inte att ja e bäst på de men bara fortsätta träna som me gitarren, ja spelar mest metal/rock o de men kan spela de mesta vilken stil spelar ni 2 mest för nåt??

Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8
Ibanez RGIX28feqm 

Stärk:
Mesa Boogie Roadster 

Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD