EBBA GRÖN! - Punk - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

EBBA GRÖN!

• Vänligen logga in för att svara
17 svar på denna tråd

#1 Blue.Guitar

Blue.Guitar

Blues Broder

• Members
  • 1 405 Inlägg:

Postad 18 september 2008 - 21:15

Tjenare! Eftersom att det inte finns en ENDA tråd här så tänkte jag att folk kanske skulle leta sig hit om man gjorde en?! I alla fall så gör jag den om ett av, om inte det bästa, bandet som funnits i Sverige! Enligt mig så tycker jag att deras råa spel, Thåströms råa röst (Erkänn, han kan aldrig sjunga "vackert"), Gurra är inte dålig på att lira trummor, "Fjodor" gjorde sköna bas slingor, och sedan när Stry Terrarie gick med så gjorde trumpeten ett bra sound. Ett nästan, perfekt sound. Fortsätt att snacka! P.S C Upp, jag förväntar mig att du ska skriva här. ^^

MVH//Peter
Rock and Roll will never die.

#2 Cyberz

Cyberz

Forumsräv

• Members
  • 386 Inlägg:

Postad 19 september 2008 - 07:23

Jag tycker oxå om Ebba Grön, brukar lyssna på de väldigt mycket när jag var yngre.
[-Gitarrer-]: 'Fender Highway 1' och 'Patric & Simon' akustik
[-AMP-]: Vox AD30VT & Vision GW20
[-Effekt-]:Boss GT-10

#3 C Upp

C Upp

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 20 september 2008 - 00:02

P.S C Upp, jag förväntar mig att du ska skriva här. ^^

Jag kan ju inte göra dig beskriven. Och håller med till fullo. Ebba Grön är Sveriges genom tidernas bästa rockband. Visst finns det modernare band som gärna skulle ta över den tronen, men säga vad man vill. Det är svårt att bli mer svenskt rockigt än Ebba Grön.
Texter på svenska ger dom många pluspoäng, texter om det svenska klimatet som man än idag kan känna igen sig i ger dom ännu fler. Och de melodiska låtarna i sig är (om än klart insprirerade av the Clash) den solklara pricken över i:et.

Jag våndas än idag att jag inte gick på Debaser och såg tributekonserten till Joe Strummer. Att få se Ebba Grön spela Clashlåtar tillsammans med Mick Jones (my guitar hero) är en klar andraplats från att se the Clash själva spela. Såg Joe Strummer & the Mescaleros på Hultsfred 1999 och han spelade en hel hög Clashlåtar. Visst var det bra. Men någon Mick Jones fanns tyvärr inte. Såg Mick Jones på releasen för DVD:n från tributekonserten och fick då även chansen att träffa Jonesy backstage. Det enda jag hade att säga honom var "Thank you, thank you for everything" och skaka hans hand. Tyvärr var han nog för stenad för att orka bry sig och lite respekt försvann den dagen, men det är fortfarande en stor dag. Har även sett Thåström spela Ebba Grönlåtar tre gånger, samma sak där. Utan resten av banden så faller det en del. Därmed inte sagt att det var dåligt eller tråkigt. Det är ju det närmsta man kommer när man är född för sent.

Tillbaka till Ebba Grön (råkade spåna iväg lite långt där, men jag vill inte låta text gå till spillo såå det får stå kvar). Jag är störst fan av första skivan, mest för att det avskalade rockiga med gitarr, bas och trummor tilltalar mig mest. Trumpeter och jäkulskap som Ebba (och the Clash) envisades med att utvecklas med är inte mina förstahandsval, men jag måste erkänna att de båda gjorde det j*vligt bra.

Ursäktar mig igen för Clash-referensen, men det går inte att prata Ebba utan att dra paralellerna. De är så lika på så många punkter.

Jag lärde mig spela gitarr till Ebba Grön, Ramones och the Clash, och än idag lär jag mig mer och mer av att spela med i skivor och liveupptagningar med Ebba Grön, Ramones och the Clash (kanske inte så mkt av Ramones, man lär sig Johnnys treackordslåtar rätt snabbt, men det finns många låtar att lära sig).

#4 Blue.Guitar

Blue.Guitar

Blues Broder

• Members
  • 1 405 Inlägg:

Postad 21 september 2008 - 01:04

Det närmaste jag kommit Ebba, är att ha sett thåström på PDOL -06, nog för att många låtar är bra, men dom är långt ifrån samma råa stil som Ebba.. Vi borde försöka kräva någon slags återförenings konsert! Det skulle vara riktigt kul att se! En fråga jag har om thåström, som jag har hört så har han en tupé? Är det därför han alltid har keps? :o Jag har hört detta men är inte säker!
Rock and Roll will never die.

#5 C Upp

C Upp

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 21 september 2008 - 15:35

En gång i tiden hade jag gett mycket för en reunion av Ebba Grön, men nu tycker jag dom kan få vila i frid. En reunion med gamla gubbar som sjunger Ung & Kåt fungerar bara inte.

Och om Thåström har tupé... Hahaha. Det var det bästa ryktet jag hört på länge. Men varför inte. Han är ju rätt gammal, så omöjligt är det väl inte.

#6 Guest_revolutionrock_*

Guest_revolutionrock_*
  • Guests

Postad 27 september 2008 - 16:45

Kul att se att det finns sådana som "jag" :lol:

#7 simpansune

simpansune

Rockstar

• Members
  • 1 144 Inlägg:

Postad 04 oktober 2008 - 09:52

Ebba Grön är så sjukt bra! B) Lyssnar jätte mycket på dom...

...måste dra nu- jag håller på att frysa ihjäl men jag har hört att det ska bli ca. 800 grader och då ska jag beväpna mig men om nånting blir fel ska jag känna mig ung och sänkt...
/Simon

If it's illegal to rock and roll, throw my ass in jail! - Kurt Cobain

Yamaha Pacifica, Fender CD-60, Peavey Valveking Royal, Hagström 310, plus lite annat crap ;)

#8 Guest_revolutionrock_*

Guest_revolutionrock_*
  • Guests

Postad 05 oktober 2008 - 13:30

Ebba Grön är så sjukt bra! :) Lyssnar jätte mycket på dom...

...måste dra nu- jag håller på att frysa ihjäl men jag har hört att det ska bli ca. 800 grader och då ska jag beväpna mig men om nånting blir fel ska jag känna mig ung och sänkt...

Fyndigt :)

#9 simpansune

simpansune

Rockstar

• Members
  • 1 144 Inlägg:

Postad 05 oktober 2008 - 14:30

Ebba Grön är så sjukt bra! :) Lyssnar jätte mycket på dom...

Fyndigt :)

mm :)
/Simon

If it's illegal to rock and roll, throw my ass in jail! - Kurt Cobain

Yamaha Pacifica, Fender CD-60, Peavey Valveking Royal, Hagström 310, plus lite annat crap ;)

#10 Oxymoron

Oxymoron

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 30 december 2008 - 14:54

Ett av banden man lyssnat på sedan unga år =) Jäkligt bra.
- www.lapdogtheband.com - www.myspace.com/werewolfsyndrome - www.myspace.com/sedatedumea

#11 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 14 mars 2009 - 18:30

Såg ett klipp på youtube när Ebba återförenades 2003 (tror jag) på en hyllningskonsert till Joe Strummer tillsammans med Mick Jones!!

#12 C Upp

C Upp

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 14 mars 2009 - 18:49

På Debaser... Jag har DVDn med alla kvällens framträdanden. Var själv tvingad att jobba arslet av mig den helgen och svor högt över att missa det. Framträdandet i sig verkar ju inte varit tokbra, men bara grejen att ha varit där hade varit grymt.

#13 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 14 mars 2009 - 22:43

På Debaser... Jag har DVDn med alla kvällens framträdanden. Var själv tvingad att jobba arslet av mig den helgen och svor högt över att missa det. Framträdandet i sig verkar ju inte varit tokbra, men bara grejen att ha varit där hade varit grymt.

DVDn?

#14 C Upp

C Upp

Forumsräv

• Members
  • 329 Inlägg:

Postad 16 maj 2009 - 16:05

DVD:n
http://www.discshop....t.php...c&&ref=

#15 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 16 maj 2009 - 17:50

DVD:n
http://www.discshop....t.php...c&&ref=

Trevligt trevligt :(

#16 sixties

sixties

Medlem

• Members
  • 187 Inlägg:

Postad 17 maj 2009 - 14:32

Såg Ebba Grön när jag gick i 7:an 1980 tror jag det var. skitbra konsert.

#17 Dundertåget

Dundertåget

Medlem

• Members
  • 193 Inlägg:

Postad 17 maj 2009 - 16:26

Såg Ebba Grön när jag gick i 7:an 1980 tror jag det var. skitbra konsert.

Bah!

#18 Schyklop

Schyklop

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 12:17

Ebba är helt klart sveriges genom tidernas bästa band enligt mig och min mamma. :D

Och btw vet ni hur ont i huvet man får efter att ha lyssnat i ungefär 12 timmar på Ebba med väldigt hög volym och rätt så kass ljudkvalite?.. Det vet jag

Jag är vet att jag är elak, men det är bara en del av min charm ^^

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar