Les Paul bygge under uppstart - Sida 2 - Byggprojekt - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Les Paul bygge under uppstart

• Vänligen logga in för att svara
41 svar på denna tråd

#21 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 12 augusti 2008 - 12:22

Det lutar åt betsning ikväll. Herdins äkta bets. Antagligen röd eller en blandning av röd & något lite mörkare.
Mickarna som hängde med paketet var ett par Wilkinson vintage HB. Försökte att byta dom mot Tonerider rocksong, men Peter på gitarrdelar.se tyckte att jag skulle testa dom. Så så får det bli.

#22 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 14 augusti 2008 - 05:30

Nu har det hänt saker. Ligger efter med uppdateringarna men tänkte råda bot på det nu.
Gitarren är betsad. Det blev Herdins Äkta Bets Mahogny Nr 052. Jag lyckades inte hitta några bitar mahogny & lönn att provbetsa på så jag körde i alla fall.
Resultatet blev helt ok tycker jag. Hittade ingen porfyllare heller så jag kör på Willie's idé och ger fasen i det. ;)

[attachment=496:P8132174_komp.jpg]

Vidare har även halsen limmats på plats. Passformen mot kroppen kändes klockren. Hoppas att halsvinkeln är rätt också. :)
Limmade med vanligt Casco trälim för utomhusbruk.

[attachment=497:P8132177komp.jpg]

Igår kom det ett brev...

[attachment=498:P8132181komp.jpg]

Innehållande ett Deluxe Truss Rod Cover. Hittade det på eBay för ett par veckor sedan.

[attachment=499:P8132182komp.jpg]

Vad som står på tur härnäst är antagligen borrning av hålen till stall & stränghållare eller lackning. Inte helt säker på vad som skall göras först. Någon som har en idé?

//Henrik

#23 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 14 augusti 2008 - 08:47

Fint jobbat.

Då står det lite borrning här näst på listan då.
Det är väl dags för att göra hållen till stall stränghållarens bussningar i kroppen.
En fördel att göra innan klarlacken.
Då går det fortfarande att reparera om man skulle råka få små flisor.
Sen är det bara jobbavidare med klarlacken,slip,klarlack,sslip osv.
Stämskruvarna skall även borras för skruven som håller fast allt på plats.
Det är så fin borr och ger sällan några bekymmer.
Det är inge problem att ta sist eller innan innan elekrtoniken.
Skriv gärna utförligt hur du gick till väga för att göra borrhålen till stall bussningarna.

#24 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 18 augusti 2008 - 13:57

Hej.

Uppdateringarna dröjer... Håller på med gitarren IRL mest hela tiden så jag har inte hunnit uppdatera tråden på ett tag. Alla moment är dokumenterade så håll ut. Bilder kommer.
Första lagren klarlack är nu sprutade och jag har en fråga.
Vilken grovlek på våtslippapper använder ni för att mellanslipa klarlack. (Ernst P's Cellulosa lack. Helblank)

Tacksam för snabbt svar. Går igång med våtslip om ett par timmar ;)

//Henrik

#25 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 18 augusti 2008 - 14:57

Hej!!!

Kul att det rullar på.

Pappret beror lite på hur ytan ser ut.
Men 1200 kan väl vara bra att ta lite grovt med för att sedan kööra lite med 2000.
Sista lagret för slut finish så är det 1200-2000-2500 som gäller.
Glöm inte att hålla pappret fuktigt.

Hoppas svaret kom snabbt nog!

#26 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 18 augusti 2008 - 15:46

Voine voine.... ;)

Hur går det?

#27 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 18 augusti 2008 - 16:21

Jodå. Utbudet av våtslippapper var något begränsat hos den lokale handlaren. Han hade 600 & 2000.
Pappren ligger i blöt just nu.
Lacken känns lite fuktig. Den är defititivt dammtorr. Går det att slipa ändå?? La det sista lagret klockan 11:30 idag.

//Henrik

Bifogar en bild. Blev lite orange i tonen. 3x3 lager lack på baksidan & 4x3 lager på toppen.

[attachment=505:P8182249.JPG]

#28 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 18 augusti 2008 - 20:58

Tänk alltid...ju längre du väntar ju bättre är det.
Men visst...Slipa lite försiktigt du.
Strunta i 600 pappret och jobba istället lite mer med 2000 pappret.

#29 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 19 augusti 2008 - 07:05

Tålamod är en fana som är svår att vandra under... Väntade några timmar extra i alla fall. Gick bra att slipa. Körde med 2000 papper och tog 600 pappret på några rinningar som jag lyckats få till. :angry:
Upptäckte några ställen, framförallt på kanten av kroppen där lacken inte fastnade. Konstaterade att det måste var ändträ. Hade ingen expoxi hemma att spackla med så jag chansade på en burk kvistlack som jag hade stod på hyllan. Döm av min förvåning, men det ser ut som om det fungerar.
Har lagt på ytterligare några lager nu på morgonen samt beställt ytterligare 2 burkar klarlack. Köpte 2 burkar med gitarren men det räcker inte.

//Henrik

#30 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 19 augusti 2008 - 08:50

Medans du väntar på posten kan du ju uppdatera oss om allt du gjort osv. lite bilder mm....

#31 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 20 augusti 2008 - 18:47

Dags för lite uppdateringar.
Borrningen av hålen till stallet & stränghållaren avlöpte utan några stora bekymmer. Ritningen som följde med var kanske inte den bästa. Den angav måtten till hålen från 1:a bandet nedifrån sett. CC måtten fick jag fram från gitarrdelar's hemsida. (Fanns på produktsidan för tune-o-matic stall & hållare). Hur mn sedan skulle mäta ut en rät linje var lite trickigt. Det finns ju inte så många räta linjer på en Les Paul kropp. Jag la en lång linjal efter sidorna på halsen & drog sedan en linje mellan dessa punkter. Jag tror att det blev "good enough". (Detta är helvetiskt svårt att beskriva i ord. Om intresse finns kan jag scanna in den medföljande ritningen och lägga upp den).
Själva borrningen gjordes i jobbets pelarborrmaskin med ett nytt 12mm flatborr. Inga problem med att träet flisade sig- :o
Jag borrade 22mm djupt och det ser hittils ut att ha blivit bra. Jag har inte knackat i bussningarna ännu. Väntar på sista lagret klarlack.
Skall bli intressant att se om allt hamnat på rätt plats och att det kommer att gå att spela på gitarren när den är klar. I annat fall får jag hänga den på väggen. Les Pauler gör sig utmärkt som väggprydnader. ;)

//Henrik

[attachment=508:16_Borrn...gh_llare.JPG]

#32 Murpie

Murpie

Forumsräv

• Members
  • 476 Inlägg:

Postad 23 augusti 2008 - 23:14

Ûber najs betsning! ;) Men... Kör på gold hardware annars kommer du ångra dig. Det kommer att skära sig med vitt och rött. Sen kör utan plektrum skydd. Man vill ju visa den fina lacken B)

#33 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 707 Inlägg:

Postad 24 augusti 2008 - 10:52

får nog hålla med om att guld hade varit riktigt snyggt ;)

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#34 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 28 augusti 2008 - 14:18

Dags för en uppdatering.
Lackeringen är klar. Det slutade med cirka 30 lager celulosaklarlack. Jag kunde låna sprutboxen på jobben så övriga familjen behövde inte sniffa lack i en veckas tid. Det gick åt lite drygt 3 sprayburkar. (Köpta på gitarrdelar.se)
Detta var det första som jag lackade i mitt liv, så resultatet blev enligt mitt tycke över förväntan.
Jag körde på enligt Willies modell med 3 tunna lager med 5 minuters mellanrum. Sedan vänta 20 minuter. Upprepade denna procedur 3 gånger per dag.
Slipade lite lätt med 2000 våtslippapper imellan varven, men celulosan är ganska förlåtande att lacka med enligt mitt tycke.
Jag skruvade i en lång bult genom ett av hålen gör stämskruvarna och kunde då hänga den på en grov ståltråd i boxen.

Efter jag lagt på lack enligt ovannämda procedur i tre dagar var det dags för en sista våtslip och sedan ytterligare 3 tunna lager.

Bilden nedan visar gitarren innan de 3 sista lagren har lagts.

[attachment=514:27_Klarl...tenslip_.JPG]

Jag skall lägga upp bilderna på bygget någon annanstans. Man får minska storleken på bilderna så mycket här på forumet. Är det Pixbox som gäller?

#35 HRJ

HRJ

Gitarrgud

• Members
  • 1 606 Inlägg:

Postad 28 augusti 2008 - 14:39

Snyggt, fortsätt så!
Är det bilden som gör att den ser "flammig" ut eller är den även det i verkligheten?
"When I first came to the Betty Ford Clinic I was surprised they had no bar." Ozzy Osbourne

Det finns en Sök-knapp

#36 mrgrannie

mrgrannie

Nykomling

• Members
  • 19 Inlägg:

Postad 28 augusti 2008 - 21:45

Nej. Den är lite flammig. Betsen framhäver ådringen i träet. Om man kollar på en Wine Red Les Paul från Gibson så är dom det också.

#37 HRJ

HRJ

Gitarrgud

• Members
  • 1 606 Inlägg:

Postad 29 augusti 2008 - 09:03

Bra!
Den kommer nog bli grymt snygg, jag förvånar mig själg när även jag röstar på guldmekanik. Det kommer bli grymt stiligt!
"When I first came to the Betty Ford Clinic I was surprised they had no bar." Ozzy Osbourne

Det finns en Sök-knapp

#38 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 30 augusti 2008 - 13:25

Jag sällar mig till skaran som röstar på guldmek.
Det är ingen slump att Gibson kör det orginal.
Epiphone kör med cromè.
Så valet är väl rätt givet att det är guld som gäller.

Snyggt jobbat.

Pixbox tycker jag känns stabilt.
Tyvärr vet jag inte om man kan lägga upp bilderna i detta forum från pixbox men det fungerar ju att länka till sin pixbox.
Så gör jag...
(så tänkte jag länka till min nu och då står det tillfälligt avbrott.hahahah)
Första gången jag ser det...

#39 Hedqvist

Hedqvist

Medlem

• Members
  • 215 Inlägg:
  • Interests:Motorcyklar, gitarrer och gitarrbygge samt musik i största allmänhet

Postad 02 september 2008 - 20:07

Kalasfin gura du håller på att få till. Finns det hade jag valt en silvermatt hardware, det hade varit finfint på den guran
Mvh
Petter Hedqvist

Postad bild

http://www.myspace.com/p_hedqvist

Fender Stratocaster Standard
Fender Highway 1 Stratocaster
Purple Haze Stratocaster (Eget bygge på en Hondo Deluxe)
Harmony Les Paul (Eget bygge på en Harmony Les Paul)

Läs om mina gitarrprojekt på min hemsida

#40 Morbinion

Morbinion

Forumsräv

• Members
  • 581 Inlägg:

Postad 02 september 2008 - 21:54

Kalasfin gura du håller på att få till. Finns det hade jag valt en silvermatt hardware, det hade varit finfint på den guran

Det finns silver/chrome satin hårdvara att tillgå.
Schecter C-8 Blackjack ATX (Seymour Duncan Blackouts)
Schecter C-7 Blackjack (Seymour Duncan JB / 59)
BaCH LP Custom White (Duncan Design HB103B / HB103N)
BaCH LP Tobacco Burst (Tonerider Rocksong)
Marshall Valvestate VS265

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar