"Mikrofonisk" gitarrmick EMG hz? - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

"Mikrofonisk" gitarrmick EMG hz?

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 Schill91

Schill91

Nykomling

• Members
  • 17 Inlägg:

Postad 23 december 2017 - 11:07

Hej! Jag har länge haft ett litet problem med en av mina gitarrer som är en Alexi ltd-600. På den sitter det en EMG-hz passivmick. Problemet är att den skapar väldigt lätt rundgång för minsta lilla så fort volymen på förstärkaren går upp i rumsnivå/repnivå. Behöver inte röra strängarna för att den ska börja tjuta, utan strängarna kan vara helt dämpade hela tiden. Jag har inte detta problemet med min andra gitarr som är en ltd eg-401 med EMD 81 och 60 aktiva mickar, den är helt tyst i jämförelse i samma rigg. Jag har haft problem även med andra förstärkare med Alexi 600an. 

Jag köpte gitarren begagnad så jag vet inte vad förra ägaren har gjort med den, men problemet har funnits där hela tiden. Då jag inte alls är tekniskt kunnigt vad det gäller mickar så undrar jag vad man eventuellt skulle kunna göra för att felsöka och "tysta" ner en mikrofonisk mick? Har enbart läst lite på engelska forum där folk verkar ha samma problem, trots att EMG är beryktade att inte ha detta problemet. 

Om det inte skulle gå att lösa, är det då svårt att byta mick när man köper en ny?

#2 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 154 Inlägg:

Postad 01 januari 2018 - 19:17

Mjo, traditionellt så doppar man pickups i någon blandning, t.ex. biwax 20% och paraffin 80%, men försiktig med temperaturen! 
De aktiva EMGarna är ju redan ingjutna i plast som skall i princip göra samma ask. Jag är tveksam att de passiva är det med, då spolarna är öppna

Har du provat att kontakta EMG direkt för att se vad de svarar?

Eftersom du köpt gitarren begagnad är det nog bättre och fråga av tillverkaren tycker själv.

I första fall får du väll lägga några hundringar extra på att köpa en ny EMG Hz, men frågan är om det bara inte hade varit enklare att i sådant fall uppgradera till en aktiv istället.

De passiva rundar marginellt mer, men inte så att det skall vara ospelbart.

#3 Schill91

Schill91

Nykomling

• Members
  • 17 Inlägg:

Postad 02 januari 2018 - 19:02

Tack för svar :) Jo jag insåg att jag samtidigt kunde passa på att uppgradera så jag har beställt en EMG HZ-ALX fortfarande passiv men har en inbyggd 3-band EQ. Måste vart förra micken som orsakade den frekventa rundgången, blir spännande att se skillnaden när jag bytt till denna.

En kort fråga bara, vad fyller lödningen på metallplattan till det flytande stallet för funktion? Är det jordning av något slag? Den var bortklippt när jag köpte gitarren beg. lödde sedan dit den utan att veta vad den var till för, kunde inte urskilja om något hände. Rundgången vart i alla fall likadan före som efter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar