Förstärkare 4ohm, låda 16ohm - Förstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Förstärkare 4ohm, låda 16ohm

• Vänligen logga in för att svara
15 svar på denna tråd

#1 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 04 november 2017 - 13:55

Hejsan!
Jag är påväg att köpa en Blackstar ID100 TVP.
Har idag en Orange PPC212, på 16ohm.
Förstärkaren är märkt 1x4ohm eller 2x8ohm
Hur mycket effekt förloras om jag kör på min nuvarande låda?

Jag har också sett att Blackstar har 4x12 lådor som man kan köra både 4ohm och 16ohm mono i, som även har 2x8ohm stereo.

https://www.4sound.s...r-htv-412a-mkii

Vad betyder egentligen mono och stereo?

I mono så låter alla 4 högtalare likadant, och i stereo är det då parvis vänster/höger?

Skulle detta vara något att kika lite närmare på? Är det bra kvalité?

Jag har inget emot att sälja min 2x12, om det är så att 4x12 duger lika bra.

Jag har inte riktigt plats för att ha båda lådorna hemma, och kommer ju sannolikt bara använda den låda som båda toparna fungerar i....

Mvh Niklas

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 251 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 04 november 2017 - 23:14

Hej!

Eftersom högtalarutgången är märkt med 1 x 4 Ohm så innebär det att 2x8 Ohm:s högtalarna skall vara parallellkopplade ty två 8 Ohms parallellkopplade högtalare får impedansen 4 Ohm i högtalarkontakten. Om du använder din nuvarande högtalarlåda som har 16 Ohms ingångsimpedans förlorar du cirka 2 dB.

En bra tumregel när det handlar om decibel är att om effekten ökar med 3 dB så fördubblas effekten, 1 dB ökning innebär att effekten ökar med en faktor 1,3. En minskning med 3 dB innebär att effekten halveras. Hur ljud upplevs är dock en annan femma som handlar om subjektiv bedömning så det är inte säkert att du verkligen upplever 2 dB förlust som särskilt stor.

http://blog.hughes-a...-and-impedance/

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 05 november 2017 - 07:15

Tack för svar!
Är det verkligen så lite som 2dB?
Hur tror du dynamiken eller kraften blir?
Blackstar själva säger att 2/3 försvinner, om man kopplar så, men det kanske är överdrivet och bara mätbart i labb?

Dessutom står det "So long as you dont overdo it make it a rule of thumb not to connect a speaker with more than double the output impedance of that of the amp "

4ohm på förstärkaren, och 16ohm på lådan är ju fyra gånger mer output. Eller?
Mvh Niklas

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 251 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 05 november 2017 - 17:12

Vad har du för högtalare i din låda och hur många högtalare är det i lådan?

#5 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 05 november 2017 - 19:43

Orange PPC212 OB. Två stycken 12", 60W Celestion Vintage 30 element. 120W totalt.

https://orangeamps.com/ppc212/

Har idag beställt förstärkaren efter att ha läst massvis av forum, och kikat på massor av youtube videos, där det står att det inte ska vara någon fara att koppla in en låda med större ohmtal än vad förstärkaren är på.

Iomed att det är en SS-förstärkare så verkar det inte vara något problem att köra så.

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 251 Inlägg:

Postad 06 november 2017 - 20:29

I manualen till förstärkaren står följande:

"There are two parallel speaker outputs for connecting external speaker cabinets. The total load is 4 Ohms".

Detta betyder att du kan ansluta två 8 Ohms högtalare som parallellkopplas till 4 Ohm internt i förstärkalrlådan. Eftersom detta är en transistorförstärkare har missanpassning inte så stor betydelse så läge du inte bryter mot kravet på minimilasten som i detta fall är 4 Ohms.

Lycka till med din nya förstärkare.

#7 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 06 november 2017 - 21:40

Om jag förstår detta rätt,

Förstärkaren ska ha 1x4ohm eller 2x8 ohm.

Min låda är en 2x12 med 16ohm. Om man kopplar ihop 2stycken 2x12 lådor så får jag 8 ohm.

Men jag har bara en låda, och då är det 16ohm som gäller.

Men eftersom det är en transistorförstärkare, så borde alltså detta inte spela någon roll?

Förstärkaren ska ha minst 4ohms motstånd, och lådan ger 16ohms motstånd.

Att det skiljer så mycket i ohm kanske är skadligt om jag hade haft en rörförstärkare, men eftersom så inte är fallet så kommer jag få en volym/effektförlust. Men inget kommer gå sönder?

Rätt?

Tack, väntar med spänning på att få hem den och prova. Hoppas den är så pass versatil som blackstar påstår.

Mvh, Niklas.

#8 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 07 november 2017 - 13:19

Om jag förstår detta rätt,

Förstärkaren ska ha 1x4ohm eller 2x8 ohm.

Min låda är en 2x12 med 16ohm. Om man kopplar ihop 2stycken 2x12 lådor så får jag 8 ohm.

Men jag har bara en låda, och då är det 16ohm som gäller.

Men eftersom det är en transistorförstärkare, så borde alltså detta inte spela någon roll?

Förstärkaren ska ha minst 4ohms motstånd, och lådan ger 16ohms motstånd.

Att det skiljer så mycket i ohm kanske är skadligt om jag hade haft en rörförstärkare, men eftersom så inte är fallet så kommer jag få en volym/effektförlust. Men inget kommer gå sönder?

Rätt?

Tack, väntar med spänning på att få hem den och prova. Hoppas den är så pass versatil som blackstar påstår.

Mvh, Niklas.

Hej

Din 2x12" / 16 ohms högtalarlåda har sannolikt  2 st "seriekopplade" 8 ohms högtalar-element.
Du kan ju alltid "parallellkoppla" de två elementen för att få 4 ohms inimpedans i högtalarlådan.

Transistorförstärkare är inte känsliga för hög-ohmigare belastning än min belastningen ( 4 ohm).
Hög-ohmigare belastning resulterar bara i lägre uteffekt.

Kalle

#9 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 07 november 2017 - 14:55

Vad jag kan hitta på nätet så vekar det vara som att så är fallet.

Att det är två stycken 8ohms högtalare i, och i serie så blir det 16ohm.

Bestämmer jag mig för att sälja min Orange Dual Terror så kanske det kan vara värt det, men kopplar jag om blir det ju ett meck om jag ibland känner för att spela på den istället. 

Annars får jag fixa en annan input som är på 4ohm... Borde inte det gå att fixa? Använda ena inputen till 16ohm och den andra till 4 ohm?

Så kan jag ju både ha och äta kakan?

Mitt inlägg berörde ju bara det att jag var nervös innan jag beställde förstärkaren att jag var tvungen att köpa en ny låda, vilket jag inte har lust eller plats för att göra. Tycker celestion vintage låter riktigt bra.

Mvh, Niklas.

#10 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 08 november 2017 - 14:35

Hej Niklas

Du behöver använda en switch/omkopplare för att koppla om högtalarelement mellan serie till parallell koppling.
/Kalle

#11 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 08 november 2017 - 18:28

Jag letade lite på nätet tidigare, och hittade lite ritningar och diagram på hur man kan koppla.

Men hur bra är det egentligen? Påverkas inte lasten då?

Om mina två stycken 60W element i serie ger 120W. Får jag samma om jag parallellkopplar?

Eller får jag 1x60W + 1x60W och riskerar att ha sönder dem, om jag skulle vrida upp volymen?

#12 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 09 november 2017 - 11:23

Hej Niklas

När du parallellkopplar så blir det också 120W.

Skillnaden är att det krävs högre utspänning från förstärkaren för att skapa 100W i en 16 ohms last än i en 4 ohms last.

Din nya förstärkare är optimerad för att ge max uteffekt i en 4 ohms last.

/Kalle

#13 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 09 november 2017 - 15:42

Då har jag nog bara en fråga kvar...

Kommer ljudbilden att förändras något? 

Får jag mer bas eller diskant? Blir det någon fördel med att göra om lådan?

Volym har jag så det räcker ändå. Provade att vrida upp ordentligt när jag hade huset för mig själv ett tag på förmiddagen.

Och det finns kraft så det räcker och blir över, men jag tycker att det är lite för mycket diskant, eller för ljust ljud. 

Fick vrida upp mycket bas och sänka både mellanregistret och diskanten för att få det ungefär dit jag vill.

Tänkte jag skulle kapa till en bit plywood och täcka för hålet bak i min öppna låda och se om det hjälper.

Jag tycker att ju mer forum man läser, desto mer förvirrad blir jag...

Mvh Niklas.

#14 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 09 november 2017 - 16:32

Hej Niklas

Ljudbilden förändras inte mellan parallell eller seriekoppling av högtalarelementen.

Men skillnaden i ljudupplevelse(diskant o bas) mellan hög och låg ljudnivå  kan vara rätt stor.

Det beror på hur det mänskliga örat uppfattar ljud. https://en.wikipedia...oudness_contour

Men det kan också bero på högtalarelementens beteende vid låg och hög ljudnivå.

Kolla också det här http://celestion.com...ch_is_for_Me?_/

/Kalle

#15 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 09 november 2017 - 17:25

Lustigt. Jag har precis läst den där artikeln. Det var då jag blev sugen på att försöka sätta för hålet.

Jag har en bit 21mm plywoodskiva kvar sedan jag lade nytt golv hemma.

Ska prova under helgen/nästa vecka att kapa till en bit och täppa igen.

Mvh Niklas.

#16 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 12 november 2017 - 11:36

Hej och hå!

Har precis kopplat om lådan till 4ohm, och sågat ut en skiva och täppt igen hålet.

VIlken enorm skillnad det blev på ljudet.

Istället för att låta spretigt och överallt så blev det mera precist.  Eller hur man nu ska förklara.

Diskanten är lite mera klar nu, och inte så gäll. Vilken var ett stort plus.

Hursom är jag otroligt nöjd!

Tack för all hjälp hörrni!

Mvh, Niklas.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar