Live gig, Minidisc till MP3 problem... - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Live gig, Minidisc till MP3 problem...

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 VoodooLick

VoodooLick

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 11 april 2017 - 18:27

Halloj på er alla gitarr (musik) nördar!

Jag skapar detta ämne av den anledningen att jag under flera månader funderat kring det mesta som rör inspelningen från en minidisc spelare ut till en skiva.

Det börjar bra när vi ska ut på ett gig, det spelas in och låter sedan jättebra när man lyssnar i hörlurar rakt in i spelaren eller när man kopplar om kablarna som går till mixern, alltså så att man får ut de nyinspelade ljudet i högtalarsystemet. Hoppas ni hänger med än sålänge. :)

Jag kommer hem och ska få över allting till MP3 och sedan ut på en skiva som ska låta "bra".

Jag börjar med att koppla in MD-spelaren till mixern och går line in i datorn, jag har testat programmet Audacity och Reaper.

Då kommer jag till min första och viktiga fråga som jag inte kan hitta något klokt svar på... Varför blir det mycket lägre volym, betyligt mer bas och mycket mindre diskant när jag spelat in allting i datorn? Går ju fan inte att få till en klok skiva på de? :(

Tacksam för svar :) 

#2 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 12 april 2017 - 11:00

Hej

Vilket ljudkort använder du i datorn eller laptop för ljudinspelning?
Vilken inspelnings signalnivå visar t.ex. Audacity när du spelar in ?

Den skall vara så hög som möjligt utan att visa rött..
Justera utsignalen från mixern så att du uppnår det.
Du kan i Audacity höja den digitala signalnivån på den inspelade filen genom att använda Effekt / Normalisera.
När du spelar upp i t.ex. Audacity och lyssnar i datorn med samma hörlurar som i minidisc-spelaren är det då också hög bas o lite diskant ?

/Kalle

#3 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 13 april 2017 - 14:02

Hej,

Nu var det ett tag sen jag använde MD, men jag vill minnas att den jag hade (en liten sony i silver) hade linje-utgång Aux, och hörlursutgång i samma uttag, och att man var tvungen att ställa om i det inbyggda interfacet på MD;n vid överföring. 

Har du optisk utgång på den och ljudkortet är nog det att föredra med. 

Mvh

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar