Köpa vad?rörförstärkartips - Förstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Köpa vad?rörförstärkartips

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 playertwo

playertwo

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 15 januari 2017 - 15:11

Jag ska köpa ny förstärkare att repa o gigga med. Har nu en Peavey classic 50w212 och funderar på fender Supersonic 60w.
Alla pratar om att det är för stort och för högt?
Jag förstår inte?
60w är väl inget?
Finns det ngt alternativ med bra rentljud men även bra gain.
Inte som hotrod deluxe som spricker upp för tidigt
Har någon tips på andra bra stärkare för blues, rock och pop?
Spelar strata Bara rör gäller.

#2 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 15 januari 2017 - 16:53

Hej,

Vill du spela sjukt högt cleant så är 60w inte och överdriva. Däremot om du ska spela med slutrörsdist och köra den i botten blir det väldigt högt, speciellt i en replokal. 

30w räcker gott och väl. 

Vissa 15wattare kan fungera med beroende på hur många ni är och hur högt ni spelar och hur hårt trummisen slår osv. 

15w kan bli klent med det cleana soundet dock. 

Det finns massor av andra stärkare. Hänger väl mer på budget där. 

Begagnat eller nytt osv. 

Mvh

#3 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 154 Inlägg:

Postad 16 januari 2017 - 19:04

Har man budgeten så Soldano SLO

-Fender rent med ännu mera dynamik, drar man upp så får man blues spräcket med, eller lead kanalen som har världens bästa gain.

Van Hälen, Mark Knopfler bara för att nämna några. Nackdelen är att det inte går att uppgradera längre då den kommer att döda all framtida GAS.

Annars är inte en billigare Soldano Hot Rod 50+ så dumma heller, (fortfarande dyr), något mindre tre dimensionell, argare. Knappast sämre, bara annorlunda. Gary Moores favorit var ju icke plus modellen, men skillnaden är att kanalerna inte är switchbara då.

Supersonicen är kul, men om jag inte minns fel så är den väldigt burkig. Man har försökt nå till en så bred marknad som möjligt och därmed gör den varken rent eller distat riktigt bra, bara medelbra. Inget som sticker ut i mina öron. Dock så är det formligen Fenders bästa "hi-gain", men då kan man ju lika gärna ta något annat. Tror den därmed blir ganska lik Peaveyn kvalitetsmässigt som "stock". Om jag hade en sådan hade jag nog testat med lite olika högtalare, bl.a. greenbacks tror jag hade varit intressanta. Men precis som Peaveyn så (blue marvel element är det sämsta någonsin) tror jag högtalarbyte lyfter helheten rejält, då högtalarlådan och dess element är minst lika viktigt som förstärkaren i sig.

#4 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 01:13

Testa att ställa kombon lite högre upp bakom dig, i typ axelhöjd, och ratta sedan in det cleana ljudet du vill ha. 50 watt räcker. Om du utgår från ljudet i replokalen lyssnar du förmodligen mest på ljudet som studsar tillbaka från väggen mitt emot (om ni ställt upp er som nio av tio band ställt upp sig). Ljudteknikerna kommer hata dig om du ska ratta fram gött spräck ur en 60wattare. Så lyssna på gurt. Gjorde högtalaruppgradering i min halvtrista stärkare nyss och det var en riktig uppenbarelse. Ganska lätt att göra själv dessutom, kanske en början. 

#5 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 09:13

Pikeheads idé om högtalarbyte är bra. Kolla t e x Eminence's utbud - de har flera stycken med verkningsgrad/känslighet på 102 DB. Att jämföra med flera andra tillverkare som ligger på 97-98 DB.  Värdet säger INGET om högtalaren är bra eller dålig, eller om soundet, men med högre verkningsgrad får du ut mer per watt ur förstärkaren - mer headroom. Om det är det du vill ha. Generellt kan man säga att alla tillverkares OEM-element kan bytas ut med märkbar skillnad.  

PS: 3 DB ökning är dubbelt så högt.

#6 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 17:36

Hej Playertwo

Vad är det för fel på din Peavey classic 50w 212 ?
50W rör bör ju räcka till för de flesta gig o rep .
(alldeles onödigt kraftig för hemmabruk)..
Clean kanalen bör ju gå att köra rent ända tills slutsteget börjar närma sig 50W
(jag har Peavey Classic 30 klon = KLD GT30H som uppträder så).
Och Hot kanalen med sina Pre & Post gain kontroller går ju att ställa från lätt overdrive till kraftig dist.

/Kalle

#7 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 22 maj 2017 - 08:38

En röris med många möjligheter och rent ljud hur högt man än spelar, och även rejäl dist om man vill, tar också pedaler väldigt bra. Tips: Egnater Rebel 20, Rebel 112x lådan passar utmärkt, och har också ett vettigt pris. www. egnater amps

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar