Oljud i Musicman-stärkare - Förstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Oljud i Musicman-stärkare

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 Beefheart

Beefheart

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 08 januari 2017 - 19:48

Hej,
Jag har problem med min förstärkare och hoppas jag kan få tips o råd här.
Det är en musicman 210 från 70-talet. Problemet är att det har börjat väsa/fräsa/brusa i ena kanalen när volymen är igång. Det sker bara i kanal 2, alltså reverb/tremolo-kanalen. I ettan låter det cleant o fint, men jag vill ju använda reverbet, tremolon mm.
Om jag jag slår till förstärkaren (ganska hårt) uppe på, försvinner ljudet ibland, för att sakta återvända.

Känner någon igen det här?
Jag är inte bra på att pilla med elektriska apparater, men kanske finns det något jag kan göra själv?
Tacksam för svar.
/Andreas

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 08 januari 2017 - 22:11

Hej Andreas!

Förr i tiden var det vanligt att banka till TV-apparaten för att rätta till bilden eller ljudet men det blev sällan en permanent lösning. Min syster hade en TV som de brukade laga på detta vis ända tills jag hjälpte henne att laga TV:n. Det är givetvis inte rätt lösning att banka på din förstärkare. Tyvärr finns det inte mycket du kan göra själv utöver att köra den till en serviceverkstad för reparation.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Beefheart

Beefheart

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 09 januari 2017 - 00:15

Hej Aminor,
Tack för ditt svar.
Nä, att bruka våld är ju aldrig en bra lösning, det inser jag. Jag och min familj bankade mycket på tv-apparater när jag var barn. Kortsiktiga lösningar helt klart.
Tänkte att det kanske kunde ge nån indikation på var felet ligger. Något som glappar t ex.
Det lär väl sluta med en reparatör, men det kanske dyker upp en magisk formel här på forumet.

Fridens

#4 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 166 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 09 januari 2017 - 00:56

Hej,

En lödkolv och lite tryckluft, rengöring, och elspray  kanske kan hjälpa.  Potentiometrar som behöver göras rent eller sprucken lödning etc.  

Bankandet kan ju gjort saken värre med. Och det kan ju vara något annat med, men jag själv hade skruvat isär för och se om felet var synligt. 

Mvh

#5 Beefheart

Beefheart

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 09 januari 2017 - 15:57

Hej gurr!
Tack för tips!
/A

#6 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 09 januari 2017 - 17:53

Komponenterna åldras ju så kondingar och annat behöver förmodligen bytas ut..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#7 Beefheart

Beefheart

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 09 januari 2017 - 21:55

Tack Martin,
Det blir till att lämna in på besiktning..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar