Egen rörförstärkare från kit - Förstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Egen rörförstärkare från kit

• Vänligen logga in för att svara
15 svar på denna tråd

#1 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 13 december 2016 - 21:48

Jag sitter med fingret på knappen och tänker beställa ett rörförstärkar kit från ampmaker. Det är en 18w plexi eller en "mini bluesbreaker".

Jag har inte gjort nåt sånt förr, bara olika pedaler, också från kit. Det ska bli ett kul projekt och nya utmaningar.

Har någon annan gjort något liknande? Kanske t.om beställt från samma tillverkare?

#2 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 13 december 2016 - 23:53

Hej,

Låter kul, lycka till! 

Är själv sugen men bor lite trångt för sånt just nu. 

Gör gärna en tråd om det hela! 

Mvh

#3 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 14 december 2016 - 08:23

Har länge gått i samma tankar men har inte blivit av tyvärr.

Men någon dag! Då blir det en 18w plexi för mig också

#4 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 14 december 2016 - 21:37

Ja eventuellt en egen tråd när jag kommer till skott :)

#5 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 15 december 2016 - 08:04

Det tycker jag! :)

#6 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:

Postad 15 december 2016 - 12:10

Tror faktiskt att världen är redo för en livestream med gitarrporr!

Viral succé 2017.

#7 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 16 december 2016 - 08:12

Hehe, ja varför inte? Långa pinsamma tystnader, gubbstånk å stön mm

#8 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 17 december 2016 - 18:48

Äschdå, nu har ampmaker julstängt :( nytt förSök efter nyår

#9 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 20 december 2016 - 11:54

Ett par råd på vägen.

1/ Det absolut billigaste sättet att hantera uppgiften är att leta reda på ett begagnat rördrivet gammalt PA.

Gösta Bäckström,Centrum,Champion,Luxor,LM Ericsson osv är alla gamla svensktillverkade sådana av MYCKET hög kvalitet. Räkna med att betala kring en tusenlapp för en komplett maskin. Det går alldeles utmärkt att skapa en "plexi" av en av de nämnda,även om slutrören nu inte nödvändigtvis är EL-34´or. I en sådan maskin får du med dig mkt användbart. Transformatorer,socklar,rör och ev chassi,choke osv. Delar som annars kostar tusenlappar och åter tusenlappar.

2/ Räkna alltid med merkostnader. Är det inte det ena är det fan det andra. Garanterat.

3/ Spendera MYCKET tid med att läsa på/upp online. Kunskap är i sammanhanget mkt mkt lätt att bära.

4/ När du inte vet,tvekar eller undrar...fråga. På svenska har vi rörforumet tex på systersidan Ljudbojen och detta forum är MYCKET bra. Där återfinns mycket kunnigt folk och jag vill mena att du mer eller mindre kan få svar på alla frågor du ev har.

5/ Googla "the Valve Wizard". "Trollkarlens" hemsida är enkelt uppbyggd och beskriver hur det hela fungerar väl. En annan sådan sida,båda på engelska givetivs,är Rob Robinettes.

Överkurs sidan när man är klar med dessa två är som jag ser det "Aikens pages". Oavsett,som råd 3 ovan...läs. Läs tills ögonen blöder,torka bort blodet och fortsätt läsa.

6/ Ingen är expert på momangen. Lär dig kring detta i din egen takt. Tappa aldrig perspektiv på att du gör det av egen vilja och att du gör det för ditt höga nöjes skull.

7/ Fuska ALDRIG med bygget rent praktiskt. Saker får ta den tid det tar tills det blir rätt. Det FINNS inga genvägar. Framför allt inte när vi snackar personlig säkerhet. Elsäkerhet är i sammanhanget DITT ansvar,ingen annans. Du MÅSTE tänka vidare,förbi dig själv och ditt eget behov. Maskinen du kommer bygga kommer sannolikt att överleva dig. Sätt ihop den med det som insikt.

8/ Lär dig att läsa/tyda ett kopplingsschema. Detta är direkt imperativt och är det universella "språk" vi som sysslar med detta använder. Öva öva öva tills det med att läsa schema blir självklart för dig. Med den kunskapen kan du sedan jmfr noteringar med folk över precis hela världen,och vid behov få hjälp du ev kan behöva. 

9/ Investera i vettiga verktyg. Nej. Du "behöver" inte ett oscilloskåp för att bygga en röris. Det du däremot behöver är en BRA lödstation,tenn,avlödningsfläta,en vettig digital multimeter och div enklare handverktyg som tänger,sk juvelerarmejslar mm. Samma vad avser delar som används. Hellre en för mkt än en för lite,och det ner till småsaker som distanser för brädor,ev hållare för elektrolyter,"chassilås" för en ev nätkabel osv.

10/ Tid. När du bygger en maskin låt det ta den tid det tar. Framför allt av orsaken att inte skära ngr hörn eller ta genvägar.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#10 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 21 december 2016 - 00:19

Ett par råd på vägen.

1/ Det absolut billigaste sättet att hantera uppgiften är att leta reda på ett begagnat rördrivet gammalt PA.

Gösta Bäckström,Centrum,Champion,Luxor,LM Ericsson osv är alla gamla svensktillverkade sådana av MYCKET hög kvalitet. Räkna med att betala kring en tusenlapp för en komplett maskin. Det går alldeles utmärkt att skapa en "plexi" av en av de nämnda,även om slutrören nu inte nödvändigtvis är EL-34´or. I en sådan maskin får du med dig mkt användbart. Transformatorer,socklar,rör och ev chassi,choke osv. Delar som annars kostar tusenlappar och åter tusenlappar.

2/ Räkna alltid med merkostnader. Är det inte det ena är det fan det andra. Garanterat.

3/ Spendera MYCKET tid med att läsa på/upp online. Kunskap är i sammanhanget mkt mkt lätt att bära.

4/ När du inte vet,tvekar eller undrar...fråga. På svenska har vi rörforumet tex på systersidan Ljudbojen och detta forum är MYCKET bra. Där återfinns mycket kunnigt folk och jag vill mena att du mer eller mindre kan få svar på alla frågor du ev har.

5/ Googla "the Valve Wizard". "Trollkarlens" hemsida är enkelt uppbyggd och beskriver hur det hela fungerar väl. En annan sådan sida,båda på engelska givetivs,är Rob Robinettes.

Överkurs sidan när man är klar med dessa två är som jag ser det "Aikens pages". Oavsett,som råd 3 ovan...läs. Läs tills ögonen blöder,torka bort blodet och fortsätt läsa.

6/ Ingen är expert på momangen. Lär dig kring detta i din egen takt. Tappa aldrig perspektiv på att du gör det av egen vilja och att du gör det för ditt höga nöjes skull.

7/ Fuska ALDRIG med bygget rent praktiskt. Saker får ta den tid det tar tills det blir rätt. Det FINNS inga genvägar. Framför allt inte när vi snackar personlig säkerhet. Elsäkerhet är i sammanhanget DITT ansvar,ingen annans. Du MÅSTE tänka vidare,förbi dig själv och ditt eget behov. Maskinen du kommer bygga kommer sannolikt att överleva dig. Sätt ihop den med det som insikt.

8/ Lär dig att läsa/tyda ett kopplingsschema. Detta är direkt imperativt och är det universella "språk" vi som sysslar med detta använder. Öva öva öva tills det med att läsa schema blir självklart för dig. Med den kunskapen kan du sedan jmfr noteringar med folk över precis hela världen,och vid behov få hjälp du ev kan behöva. 

9/ Investera i vettiga verktyg. Nej. Du "behöver" inte ett oscilloskåp för att bygga en röris. Det du däremot behöver är en BRA lödstation,tenn,avlödningsfläta,en vettig digital multimeter och div enklare handverktyg som tänger,sk juvelerarmejslar mm. Samma vad avser delar som används. Hellre en för mkt än en för lite,och det ner till småsaker som distanser för brädor,ev hållare för elektrolyter,"chassilås" för en ev nätkabel osv.

10/ Tid. När du bygger en maskin låt det ta den tid det tar. Framför allt av orsaken att inte skära ngr hörn eller ta genvägar.

Tusen tack för alla tips och råd! 

Jag har funderat lite på gamla radioapparater faktist men vill bygga första från ett färdigt kit med instruktioner, det känns säkrast så i början. Jag har tänkt ha detta som ett långtidsprojekt för att ha något att pyssla med i garaget på kvällarna när familjen sover.

Har du förresten tips på böcker om kretsar&elektronik sådär allmänt? nybörjare/medelnivå.

#11 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:

Postad 21 december 2016 - 01:54

Äschdå, nu har ampmaker julstängt :( nytt förSök efter nyår

Note: The P1800 guitar amp kit will be unavailable when the webshop reopens in January. If you want one, please order before the 3rd January.

#12 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 21 december 2016 - 07:45

Ooooo liite schysst att du postade. Först läste jag slarvigt men nu ser jag. Bäst att lägga in beställning nu då.

#13 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 26 december 2016 - 19:47

Det blev lite knas med beställningen från ampmaker nu i juletid. Så det fick bli ett kit från musikding istället. En Madamp M15Mk1

#14 Racing

Racing

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 31 december 2016 - 16:30

Madamp M15 är en liten käck maskin.

Har "rättat till" ngn för kund vid tillfälle. Det med chassi i aluminium kan ha sina sidor,vilket man bör vara medveten om som jag ser det. Chassit är fö helt sjukt stort i ljuset av vad maskin utgör så att säga,när den e färdig.

Böcker var det.

Ja,Kevin O Connors serie är välansedd. Kan säkert vara ett alternativ men jag vidhåller att du kan lära dig ENORMA mängder direkt. Online. Det finns så mkt skrivet som är upplagt online att det närmast är helt sjukt.

Samma med datablad för div rör mm. Finns en aldrig sinande ström av de.

Men...

https://drive.google...iew?ts=57dbcd9b

Där har du en. Är väl kanske lite överkurs för din del för närvarande men...hellre det än motsatsen antar jag.

jesper@by-racing.se

#15 Racing

Racing

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 31 december 2016 - 16:44

http://www.tradera.c...r-john-schroder

jesper@by-racing.se

#16 J-Bq

J-Bq

Medlem

• Members
  • 96 Inlägg:

Postad 01 januari 2017 - 22:57

Tack för boktipsen, perfekt med pdf version!

Rotade själv fram "analog elektronik" av Benkt Molin från studietiden. Finns en hel del matnyttigt där med antar jag.

Har för mig att jag sett Elektronikens grunder i farsans bokhylla. Måste kolla upp.

Vad är för och nackdelar med aluminiumchassit?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar