Noter - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Noter

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 Joro02

Joro02

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 04 december 2016 - 19:01

Tjenare!

Detta är min första post på forumet och jag har lite frågor.

Det är så att jag spelar låten Canon in D - Pachelbell. 

Jag spelar en solo version och när jag kollar på första delen så är det ju vanliga fjärdedelsnoter (Tror jag det kallas) Men när den snabba delen kommer vet jag inte hur fort det går...

Kan någon hjälpa mig med det?

Och hur snabbt tycker ni man skall köra den för ett bröllop?

Mvh

Joro02

#2 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 04 december 2016 - 19:47

Svårt att säga utan att se noterna, men vad jag minns av Pachabels Canon i D så är det en kombination av åttondels -och sextondelsnoter under de snabba partierna. Prova och ta det i 90bpm och se hur det känns. Justera efter tycke och smak.

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 246 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 05 december 2016 - 13:55

Hej Joro02!

Pachelbell's Canon In D finns i flera olika arrangemang så det är svårt att hjälpa dig utan att ha sett dina noter. Det finns arrangemang som innehåller en kombination av halvnoter, fjärdedelsnoter, åttondelsnoter och sextondelsnoter. Det finns också arrangemang som bara innehåller fjärdedelar och åttondelar. Jag har också sett notblad som innehåller en kombination av fjärdedelar, åttondelar (Eight Notes), Dotted Eight Notes och sextondelar.

Om du PM:ar dina noter till mig så kan jag hjälpa dig med detta. För övrigt tycker jag att det låter bäst när den spelas i ett tempo från 60 - 66 Bpm.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar