välja Blackstar amp - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

välja Blackstar amp

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Willy Took

Willy Took

Nykomling

• Members
  • 15 Inlägg:

Postad 28 november 2016 - 17:43

Hej,

har möjlighet att antingen få en Blackstar ID :30 TVP, eller en Blackstar HT 1R. Rummet jag spelar i är ett litet rum. Musiken jag vill spela är GNR, Slash, typ...

Ovanstående förfrågan kommer från tjejens pojk. 12 år gammal spelar på en svart Gibson (1 humbucker modellen). Jag har svårt att råda honom. Har bara haft Fender och Vox och spelat blues. Jag tycker HT1 med rör, andra tycker 30 wattaren är ett bättre val. Vad tycker Gitarrforums kunniga medlemmar?

BJ

#2 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 00:43

Hej 

Jag skulle välja en Blackstar ID före HT-1, har själv haft HT-5 som var kul. Skulle pojken få en större budget, då skulle jag rekommendera en begagnad Kemper och använda den som en preamp mot ett rörstärkarslusteg, då blir det riktigt bra.

/Ulf

#3 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 01 december 2016 - 10:58

Hmmm, förstår inte riktigt varför man överhuvudtaget tar upp Kemper som ett alternativ till en 12 åring med medföljande video, något udda. ;-)

TVP har jag inte provat medan jag har provat/haft den minsta Blackstar ID (icke TVP modellen) och en HT-1R. Dock så har jag läst en hel del om TVP samt kollat youtube klipp, jag tycker den verkar bra och önskar att jag köpt den istället för den ID modellen vi hade en period. 

TVP är betydligt bredare i sitt register (mer inbyggda effekter etc) medan en HT-1R har begränsat med inställningsmöjligheter (dist, en knapp för eq (kallad isf) och reverb).

Tror att en 12 åring kommer uppleva TVP som betydligt mera flexibel sett till alla inställnings och effektmöjligheter, mycket roligare helt enkelt och inga pedaler kommer behövas. :-) Dessutom med stor sannolikt mindre ömtålig än HT serien som har rör.

Däremot, strikt ljudmässigt så tror jag en HT-1R slår TVP på fingrarna under förutsättning att du kopplar den till en 1x12 låda eller uppgraderar dess 8 tums element till en någon bättre variant från Celestion, tex Celestion Eight 15 (kostar 300-400kr tror jag). Originalelementet i HT-1R gillar jag inte så mycket... blir lite burkigt, som en filt över ljudet, lite dovt, mörkt och scooped. HT-1R är byggd med någon sorts hybrid rörteknologi (den har åtminstone rör) men det har inte TVP.

Jag gav 1000 för en begagnad HT-1R och använder den framförallt som komplement hörlursförstärkare för spelning på kvällen, fungerar ok som det men ej fantastiskt. Tex en Yamaha THR låter bättre tycker jag (THR rekommenderas för övrigt, mycket bra) men tror du kan komma över en TVP mycket billigare begagnad.

Däremot, kopplar jag HT-1R till en 1x12 låda så blir det rejält med power (ett jäkla ljudtryck), en helt annat förstärkare och leverar nog nästan bättre ljud för tyngre musik (typ metall och nedstämd musik) än min Marshall DSL1-H (som dock låter bättre på allt annat), dock så har jag tillgång till några pedaler också.

Ett problem med alla pyttesmå förstärkare är väl att ljudupplevelsen ofta blir begränsad med 8 tummare, fördelen är dock lägre volymer. Tex Yamaha THR låter dock överraskande bra trots pyttehögtalare.

#4 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 01 december 2016 - 23:22

Hmmm, förstår inte riktigt varför man överhuvudtaget tar upp Kemper som ett alternativ till en 12 åring med medföljande video, något udda. ;-)

Varför då, har man pengarna så är en begagnad Kemper ett ljudmässigt bra köp, dessutom ett väldigt kreativt verktyg. Det är många 12-åringars intressen som kostar mycket mer än en Kemper. Ledsnar man är det bara sälja vidare. Chansen ökar också till lustfyllt spelande eftersom det låter bättre. Tycker sällan att små (budget)combos låter bra, visst man kan ha en gammal tweed och micka upp den, annars tycker jag ofta att det mest låter burk.

Jag tror på inspirerande verktyg, ju bättre grejer desto roligare att hålla på :) Det som också är intressant är att avståndet från okay grejer till riktigt bra, inte längre är så stort om man ser till investeringen. Det gäller allt från inspelning, till olika ljud/sound och även prylarna. 

#5 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 02 december 2016 - 02:41

Har en lite annan infallsvinkel jag.

Om det inte står Artisan eller Series One på en Blackstar som innehåller rör...walk away.

Det har gått dithän att många av oss som servar och reparerar inte tar i Blackstar´s av enklare modell ens med en 4 fot lång påle. Orsaken är skitenkel,man har underdesignat skiten bortom sans och balans med påföljd att när ngt ger sig är det mer sällan ens rent ekonomiskt lönt att reparera.

Blackstars av enklare modell handlar om slit å släng. Inget annat.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#6 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 02 december 2016 - 03:56

Om det inte står Artisan eller Series One på en Blackstar som innehåller rör...walk away.

Det har gått dithän att många av oss som servar och reparerar inte tar i Blackstar´s av enklare modell ens med en 4 fot lång påle. Orsaken är skitenkel,man har underdesignat skiten bortom sans och balans med påföljd att när ngt ger sig är det mer sällan ens rent ekonomiskt lönt att reparera.

Tjena Racing

Det är min uppfattning också när det gäller Blackstar's HT-byggen. Har en Artisan100, den spelar satans starkt men låter väldigt bra. Det blir liksom ingen "plexi" på hemmavolym.

#7 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 02 december 2016 - 11:43

Tjena gamle vän! :)

Jaou. Moddat ett antal Artisan med sk PPIMV. "Tar" inget och ger en mkt mer användbar maskin. Finns ingen som accepterar en dylik på fulla blås längre...

144432920999419000_resized.jpg

144432920702305500_resized.jpg

144432920434530900_resized.jpg

En Artisan 100.

Man må gnälla så mkt man vill på "Made in Korea" men som jag ser det är sanningen att det är SJUKT prydliga fabriksbyggen för pengarna. Den på bilden då moddad med PPIMV.

För en så´n som mig är det en ren gåta hur det på bilderna ovan och en Studio eller en HT kan vara ifrån samma företag. De senare e fanimig rene skiten...

jesper@by-racing.se

#8 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 02 december 2016 - 19:22

Tjena gamle vän! :)

Jaou. Moddat ett antal Artisan med sk PPIMV. "Tar" inget och ger en mkt mer användbar maskin. Finns ingen som accepterar en dylik på fulla blås längre...

En Artisan 100.

Man må gnälla så mkt man vill på "Made in Korea" men som jag ser det är sanningen att det är SJUKT prydliga fabriksbyggen för pengarna. Den på bilden då moddad med PPIMV.

För en så´n som mig är det en ren gåta hur det på bilderna ovan och en Studio eller en HT kan vara ifrån samma företag. De senare e fanimig rene skiten...

Prydliga bilder, du är skicklig :) Innebär PPIMV en steglös Mastervolym? Hur ser du på Artisans Voice-ratt steg 1-4, tar du bort den? En fråga till, går det sätta in en loop på Artisan100, funderar på att använda slutsteget som extern poweramp??

#9 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 06 december 2016 - 11:37

Voice ratten påverkas inte.

I grund och botten är den bara ett filter.

PPIMV står för Post PhaseInverter Master Volume. I praktiskt effekt en mastervolym,en dubbelpott,som sitter installerad som det sista signalen ser innan slutrören. Ger för handen att den "slutstegsdist" tex en Artisan är förmögen till-som eg likt en JMP sitter i fasvändaren (dvs phaseinvertern)-är fullt möjlig vid ljudnivåer man själv väljer.

Vi kan gemensamt avfärda att ngn slutrörsdist med en maskin av Artisan 100s karaktär är inget att jaga efter,inte heller är det det som sker som oftast..utan det är just fasvändaren som slår i taket. En 4*EL-34 maskin av Artisan/JMP mfl byggsätt är inte ovanligt att de tangerar 160-170 watt vid fullt påställ så det finns ALL anledning att ta det på allvar om man är mån om sin hörsel.

Ja. Att installera en loop i en Artisan går alldeles utmärkt.

Valet står isf vid vilken grundtyp,transistor eller rördriven. För min egen del lägger jag min röst på transistor eftersom en sådan per definition blir mer transparent i sitt ljud. Bottnar i det att alla rör färgar signalen,vare sig man vill eller inte.

Eftersom jag heller inte ser någon som helst anledning att återuppfinna hjulet använder jag sedan en bra tid tillbaka en av Tubetowns satser till detta. De är relativt sett billiga och funkar helt klockrent.

Option är ifall man vill ha pottar för att justera nivå utvändigt. (send+return)

jesper@by-racing.se

#10 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 07 december 2016 - 01:26

Voice ratten påverkas inte.

I grund och botten är den bara ett filter.

PPIMV står för Post PhaseInverter Master Volume. I praktiskt effekt en mastervolym,en dubbelpott,som sitter installerad som det sista signalen ser innan slutrören. Ger för handen att den "slutstegsdist" tex en Artisan är förmögen till-som eg likt en JMP sitter i fasvändaren (dvs phaseinvertern)-är fullt möjlig vid ljudnivåer man själv väljer.

Vi kan gemensamt avfärda att ngn slutrörsdist med en maskin av Artisan 100s karaktär är inget att jaga efter,inte heller är det det som sker som oftast..utan det är just fasvändaren som slår i taket. En 4*EL-34 maskin av Artisan/JMP mfl byggsätt är inte ovanligt att de tangerar 160-170 watt vid fullt påställ så det finns ALL anledning att ta det på allvar om man är mån om sin hörsel.

Ja. Att installera en loop i en Artisan går alldeles utmärkt.

Valet står isf vid vilken grundtyp,transistor eller rördriven. För min egen del lägger jag min röst på transistor eftersom en sådan per definition blir mer transparent i sitt ljud. Bottnar i det att alla rör färgar signalen,vare sig man vill eller inte.

Eftersom jag heller inte ser någon som helst anledning att återuppfinna hjulet använder jag sedan en bra tid tillbaka en av Tubetowns satser till detta. De är relativt sett billiga och funkar helt klockrent.

Option är ifall man vill ha pottar för att justera nivå utvändigt. (send+return)

Tack för updaten. Då vet jag, vill ha en ren loop för att kunna använda slutsteget till tex Kemper. Ska fundera på det.

#11 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 07 december 2016 - 11:41

Ja, det var ett dåligt betyg på Blackstars HT serie. ;-) (om det nu var HT serien det syftades på?)

Intressant dock, en ljudbedömning och en mera teknisk bedömning ur ett underhållsperspektiv hur det ser ut under skalet kan ju vara två totalt olika saker.

Enligt information hos 4Sound om HT serien: "Förstärkarna i serien kan skryta med priser från branschaktörer som bl.a. Total Guitar Best Buy & Grup Test Winner, Best of NAMM, MIPA och MIA."

Jaja, jag får väl helt enkelt hoppas på att den inte går sönder, 1000kr ändå ett ok pris för en H1-1R som jag gav. Tycker varje fall att den låter bra ur en 1x12'a.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar