Intermittent ljudfel i förstärkare! - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Intermittent ljudfel i förstärkare!

• Vänligen logga in för att svara
3 svar på denna tråd

#1 Schill91

Schill91

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 27 november 2016 - 21:19

Hejsan! Jag var idag och köpte en begagnad topp (Ibanez TB100H) och låda (Line6 4x12). När jag provspelade den hos köparen lät allt bra och jag tyckte att volymen var ganska hög utan öronproppar. Så fort jag kom hem till replokalen och skulle spela lite mer testade jag med samma inställningar som tidigare (minns inte ens att jag höjde något) och väldigt snart efter lite spelande så började ljudet avta i korta vågor. Går mest att beskriva som ett glapp men ljudet försvann inte helt utan blev ersatt av ett litet oljud i samband med att volymen flackade i styrka. Testade att slå av disten och fick även samma fel här på cleant ljud. Värt att nämna är då alltså att det lät som att alla 4st högtalare tappade i styrka och inte bara en enskild.

Jag hade liknande fel på en tidigare förstärkare men jag fick aldrig veta vad felet var eftersom jag hade garanti på Thomann där jag köpte den och fick den lagad av deras tekniker. Jag hoppas innerligt att det är ett enkelt fel eller att det är ett fel som går att laga. Tror felet kom från att jag överbelastade den (150W Spider förstärkare) i replokalen eftersom det krävs ganska hög volym. Kan det ha hänt här också att den gått sönder efter för hög volym?

Jag kan inte mycket själv om förstärkare och vågar inte ge mig på att felsöka/laga den själv. Men ifall någon känner igen felet och vet vad det kan vara / eventuella lösningar skulle jag vara tacksam. Annars är det väl så att jag får lämna in den hos en tekniker och hoppas att felet går att åtgärda så jag inte har blivit helt blåst.

Tack på förhand!

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 223 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 28 november 2016 - 09:20

Hej Schill91!

Normalt är förstärkare konstruerade så att de inte går sönder när volymen är satt på högsta volym. Slutsteget i en förstärkare kan gå sönder om man ansluter en högtalare med felaktig ingångsimpedans. Förstärkare med transistorer i slutsteget klarar missanpassad last bättre än förstärkare med rör i slutsteget. Man bör dock inte ansluta en högtalare med lägre ingångsimpendans än förstärkarens specificerade minima.

Ibanez TB100H är konstruerad för minimum 4 Ohms ingångsimpedans och det är sannolikt där som max effekt uppnås. På baksidan av förstärkaren står det 8 ohm (min 4ohm). Vid 8 ohm levererar förstärkaren mindre effekt till högtalaren men den skall fortfarande hålla för max volym.

Innan du lämnar in förstärkaren till en serviceverkstad bör du kontrollera kabeln mellan gitarren och förstärkaren samt kabeln mellan förstärkaren och högtalaren. Gitarrkabeln kan du i ett första steg kolla genom att vicka på kabeln intill kontakterna. Du kan göra på samma sätt med högtalarkabeln med låg volym på förstärkaren. Är det avbrott i kablarna brukar det gå att upptäcka detta när man vickar på kablarna.

Är förstärkaren trasig bör du lämna in den till en serviceverkstad. Om högtalarkabeln är trasig kan det givetvis orsaka haveri i slutsteget om du spelar på högsta volym så därför bör du även ta med högtalarkabeln till serviceverkstaden.

By the way, alla trasiga gitarrförstärkare går att laga så du har inte blivit helt blåst.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Schill91

Schill91

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 28 november 2016 - 12:10

Tack så jättemycket för det svaret!

Jag tänkte göra en närmare undersökning nu själv då jag var ganska stressad igår. Eftersom jag delar replokal så finns det andra sladdar jag kan testa med. Tänkte också kolla bara för skojs skull att koppla förstärkaren till någon annans högtalare med en annan högtalarkabel och se ifall felet kvarstår, och om det gör det så kan jag ju begränsa felet till förstärkaren.

Jag fick både förstärkaren och lådan väldigt billigt så ifall det går att laga felet så är jag inte bekymrad, gör det inte det så har jag åtminstone en högtalare utan topp!

#4 Schill91

Schill91

Nykomling

• Members
  • 13 Inlägg:

Postad 28 november 2016 - 14:14

Tänka sig vad lurad man kan bli! Det var så enkelt som att det var fel i gitarrsladden jag lånade i repan igår! Testade att byta mellan olika högtalarkablar och alla funkade när jag hade ny gitarrsladd. En lättnad minst sagt!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar