Lite lägre Fender-ljud - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Lite lägre Fender-ljud

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 _JR_

_JR_

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 27 november 2016 - 15:41

Tänker köpa mig en ny gitarrförstärkare, då min gamla Marshall har pajat. Gillar ljudet i Fenders stärkare. Det rena ljudet i en Fender blues junior gillar jag, men jag vill även ha ett ljud med mera bett i. Har därför kollat lite på Fender Bassbreaker 15. Tror att den skulle passa för de ljud jag söker. Det som gör mig tveksam till en Bassbreaker 15 är att jag tror att den blir för högljud, eftersom den nog bör spelas högt för att låta riktigt bra. Bor i en villa, men i och med att jag är nybörjare på elgitarr så låter det ganska illa när jag spelar (Vill inte plåga grannarna). Söker därför efter en stärkare med liknande ljud som låter bra på lägre volymer. Någon som har tips på en förstärkare som passar?  Bassbreaker 007 saknar tyvärr structure-vredet som Bassbreaker 15 har, så jag tror att den går bort. Vill ha en ren rörförstärkare. Inget digitalt hokus-pokus.

Gitarrljud/musik jag gillar:
Mark Knopfler,
Randy Rhoads,
David Gilmour,
Angus Young,
Thin Lizzy,
Clapton,
BB King.

Spelar på en Gibson Les Paul Special worn and faded (Billigaste sortens Les Paul utan lönntopp). Kommer nog snart även skaffa mig en Mexico Strata.

#2 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 27 november 2016 - 16:56

Jag råkar ha en fräsch VC15 över. Kolla in den på google!

#3 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 017 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 04:57

Tjena

Jag är ett stort fan av rörstärkare, och hade en fin samling innan jag sålde av en del fina pjäser. Nu gillar du inte digitalt, men jag vill ändå rekommendera Kemper. Jag har har haft mycket gitarrprylar, men aldrig haft det så kul som med Kemper. Tycker det är en sanslöst inspirerande liten leksak som dessutom låter väldigt bra och där får du allt från Fender Twin, Marshalls, Mesa osv och du ligger väldigt nära originaltonen. Analoga rörstärkare är fysiska saker där allt samspelar, högtalare, vilken volym, det fysiska rummet osv. Jag kör Kemper som preamp i ett analogt slutsteg genom en 4x12 och det låter sanslöst bra.

Med en rörstärkare vill man gärna komma upp lite i volym, för att det låter bättre. Med en Kemper så blir det same same, oavsett om volymen är 1 eller 10. Jag pressar mitt slutsteg lite genom en attenuator -8 dB, för att få lite mer "rörkänsla".

#4 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 256 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 17:36

Har en Bassbreaker 15 (top + 1x12), tycker inte den är speciellt högljud. Kör structure på medium, bryter upp bra vid

ungefär 50% volym (master på 5, gain på 7). Nu beror det lite på vilken gitarr man har (hur heta mickar).

Om man vill få den bryta upp tidigare kan man ju alltid sätta en boost eller en overdrive-pedal framför. En boost färgar normalt inte

ljudet, medan en overdrive kan ge en lite annan karaktär så om du gillar ljudet från förstärkaren självt är kanske en boost att föredra.

Fungerar inte det kan du ju alltid prova en "power-soak" (mellan förstärkare och högtalare), tror att det var en annan diskussionstråd om det med förslag på billiga lösningar.

#5 _JR_

_JR_

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 19:36

Tjena

Jag är ett stort fan av rörstärkare, och hade en fin samling innan jag sålde av en del fina pjäser. Nu gillar du inte digitalt, men jag vill ändå rekommendera Kemper. Jag har har haft mycket gitarrprylar, men aldrig haft det så kul som med Kemper. Tycker det är en sanslöst inspirerande liten leksak som dessutom låter väldigt bra och där får du allt från Fender Twin, Marshalls, Mesa osv och du ligger väldigt nära originaltonen. Analoga rörstärkare är fysiska saker där allt samspelar, högtalare, vilken volym, det fysiska rummet osv. Jag kör Kemper som preamp i ett analogt slutsteg genom en 4x12 och det låter sanslöst bra.

Med en rörstärkare vill man gärna komma upp lite i volym, för att det låter bättre. Med en Kemper så blir det same same, oavsett om volymen är 1 eller 10. Jag pressar mitt slutsteg lite genom en attenuator -8 dB, för att få lite mer "rörkänsla".

Försent. Har redan beställt en Bassbreaker. Men tack ändå!

#6 _JR_

_JR_

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 19:46

Har en Bassbreaker 15 (top + 1x12), tycker inte den är speciellt högljud. Kör structure på medium, bryter upp bra vid

ungefär 50% volym (master på 5, gain på 7). Nu beror det lite på vilken gitarr man har (hur heta mickar).

Om man vill få den bryta upp tidigare kan man ju alltid sätta en boost eller en overdrive-pedal framför. En boost färgar normalt inte

ljudet, medan en overdrive kan ge en lite annan karaktär så om du gillar ljudet från förstärkaren självt är kanske en boost att föredra.

Fungerar inte det kan du ju alltid prova en "power-soak" (mellan förstärkare och högtalare), tror att det var en annan diskussionstråd om det med förslag på billiga lösningar.

Låter bra det, eftersom jag nu har beställt en. Blir inte ljudet högre om jag ansluter en boost/overdrive-pedal? Kan jag alltså med en sådan få igång rören bättre, på motsvarande sätt som om jag hade ökat volymen, fast utan att öka ljudvolymen så mycket? (herregud det där blev osammanhängande...)

Förresten, har du problem med att förstärkaren brummar på medium och high? Testade en på 4sound och den brummade ganska mycket.

#7 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 017 Inlägg:

Postad 29 november 2016 - 19:46

Försent. Har redan beställt en Bassbreaker. Men tack ändå!

Det blir säkert bra, det är bara o bygga vidare. Det ena behöver inte slå ut det andra, det är inspirerande att ha tillgång flera alternativ, när gäller musikgrejer.

Lägg till en cleanboost/drive och sänk volymen lite på stärkaren, då får du boost/drive-effekten men inte högre volym. När gainen går upp, ökar bruset.

#8 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 256 Inlägg:

Postad 30 november 2016 - 08:53

En boost gör det lättare att överstyra för-förstärkarrören och en "power soak" gör att man kan överstyra slutstegsrören vid lägre volymer.

#9 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 06 december 2016 - 11:43

Som mek i sammanhanget vill jag utfärda ett varningens finger för Bassbreaker.

Av kanske givna skäl hänger jag på en del forum av mer intl karaktär och där har framkommit bland oss som bankar i rörisar att kvalitetssäkringen på Bassbreaker förefaller att vara under all kritik.

Det har,över jorden,mer eller mindre regnat in Bassbreakers som lägger av tom efter blotta minuters drift. Vissa har fått lämna retur så många som 5 ggr.

Sannolikt handlar detta om att Fender inte har full koll på tillverkningen i Kina varför det hela fallerar bra mkt oftare än det skall.

Tycker det är information som skall spridas. De ex som fungerar...more power to you,men så har vi som sagt alla de som INTE gör det-till stor förtret för sina ägare.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#10 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 06 december 2016 - 13:55

Hello,

Äger en Pro jr, dvs den med två rattar. 

Den låter väldans kul ut i andra lådor, kör den i stort sett alltid i  2x12. 

Med en bra boost och distpedal så gör den en hel del mer. 

Om du orkar kan du spana in länkarna i min signatur. 

I stort sett allt där dvs. gitarrer och ibland även bas är med en pro jr genom två olika 2x12or. I stort sett bara humbuckers. Inget extremt.

Lite olika fuzzar och distar. 

Nu har jag första gen, hört lite si å så om den men min har inte gett mig problem. Vet inte hur det är med senare mod och gen. 

Är marshallen helt död? Låda kvar? Bra element? Riv ut stärkaren och  köp en beg.lunchlåda? Tiny terror, Mesa Ta-15 el dylikt. Billiga idag. 

Mvh

#11 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 256 Inlägg:

Postad 07 december 2016 - 09:56

Det var tråkigt att höra. Har inga problem med min Mexiko-tillverkad BB15 top. Vilka modeller har du sett med problem?

Ett problem verkar vara brum som rapporterats på en del forum, någonting med kablage för nära nättrafon som borde vara lätt att fixa. Hur är dessa att reparera, lika mycke slit-och-släng som billiga Blackstar modeller? 

Annars verkar många lågpristillverkare snåla in på rören som levereras från fabrik, de går ju att byta, men det

är dum-snålt av tillverkarna eftersom de skadar deras rykte.

Som mek i sammanhanget vill jag utfärda ett varningens finger för Bassbreaker.

Av kanske givna skäl hänger jag på en del forum av mer intl karaktär och där har framkommit bland oss som bankar i rörisar att kvalitetssäkringen på Bassbreaker förefaller att vara under all kritik.

Det har,över jorden,mer eller mindre regnat in Bassbreakers som lägger av tom efter blotta minuters drift. Vissa har fått lämna retur så många som 5 ggr.

Sannolikt handlar detta om att Fender inte har full koll på tillverkningen i Kina varför det hela fallerar bra mkt oftare än det skall.

Tycker det är information som skall spridas. De ex som fungerar...more power to you,men så har vi som sagt alla de som INTE gör det-till stor förtret för sina ägare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar