Hur får jag till övertoner (80-tals hårdrock) - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur får jag till övertoner (80-tals hårdrock)

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 _JR_

_JR_

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 10:55

Hej

Jag har en fråga som definitivt kan sorteras in under kategorin "Gitarrfrågor för dummies".

Hur får jag till sådana där övertoner på elgitarren som ofta hörs i gamla hårdrockslåtar från 80-talet?
Till exempel, 0:26 in i följande video. Där är en ton som helt plötsligt sticker ut och är mycket ljusare:

Handlar det om en spelteknisk grej, eller en utrustningsfråga? (Något man gör med händerna, eller behöver jag någon pedal eller speciell inställning på förstärkaren?)

#2 Svea Rikes Vaughan

Svea Rikes Vaughan

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 11:19

Hej

Jag har en fråga som definitivt kan sorteras in under kategorin "Gitarrfrågor för dummies".

Hur får jag till sådana där övertoner på elgitarren som ofta hörs i gamla hårdrockslåtar från 80-talet?
Till exempel, 0:26 in i följande video. Där är en ton som helt plötsligt sticker ut och är mycket ljusare:

Handlar det om en spelteknisk grej, eller en utrustningsfråga? (Något man gör med händerna, eller behöver jag någon pedal eller speciell inställning på förstärkaren?)

Det kallas för falska övertoner, du får till dom med tummen på plektrumet, du låter tummen vidröra strängen samtidigt som du slår an strängen med plektrumet -Billy Gibbons (ZZ Top) varumärke

#3 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 12:11

Kör hårt:

#4 _JR_

_JR_

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 19 november 2016 - 12:15

Tackar för snabba svar! Det där får jag ta o öva på!

#5 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 168 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 25 november 2016 - 10:22

Spandex och jack daniels hjälper med. 

#6 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 131 Inlägg:

Postad 25 november 2016 - 13:04

:D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar