Gitarr lackering? - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Gitarr lackering?

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 SMT

SMT

Nykomling

• Members
  • 37 Inlägg:

Postad 09 november 2016 - 16:28

Har börjat med att lackera gitarrer, använder mig utav 2 komponents färger, det vill säga att gitarrens lack blir slitstark och får en bättre yta, sen tillkommer klarlack som extra skydd. =)

Då undrar jag om det finns intresse för det och vad folk kan tänka sig att betala för det?

Vill göra lite research innan jag drar igång ett mindre företag =)

Bifogad fil(er)

#2 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 09 november 2016 - 19:24

Jag hade samma tanke faktiskt, men tyvärr slutade vår gitarrtekniker för att jobba på annan ort. Du råkar inte husera norr om Stockholm? I sådana fall skulle vi kunna samarbeta och jag hjälpa till att försöka fånga kunder åt dig? ;-)

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#3 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 21:54

Det beror nog på exakt vilken typ av färg du använder och hur resultatet blir. Men troligtvis får man mer om man lackar i nitro än poly. (och ännu mer om de inte är ROSA)

#4 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 14 november 2016 - 22:40

Cellulosalack har många skrivit om på nätet också. Fast just att lacka en gitarr är något jag inte har någon erfarenhet av alls. Lacka moped gjorde jag ett par gånger under tonåren. Men inte gitarrer.

John Ditmeyer

JD music

Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#5 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 14 november 2016 - 22:48

nitro=nitrocellulosa

#6 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 17 november 2016 - 02:44

nitro=nitrocellulosa

Tack för förtydligandet! Det är första gången jag stöter på den fullständiga benämningen (fast jag ser nu att det står utskrivet i produktbeskrivningen för cellulosalack hos gitarrdelar.se). I övrigt har jag endast läst och hört (kanske selektivt) benämningen "Cellulosalack". Alltid lär man sig något nytt!

John Ditmeyer

JD music

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar