Skeptisk till Fender "masterbuilt" - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Skeptisk till Fender "masterbuilt"

• Vänligen logga in för att svara
23 svar på denna tråd

#1 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 01 november 2016 - 19:45

Ja,nu börjar Fenders marknadsföring spåra ur tycker jag. En titel o namn på plankan så höjer man priset, typ. Självklart är chansen stor att man får en fin gitarr om man köper "masterbuilt". Men jag tror knappast dessa gitarrer som nu lanseras via nätbutiker är byggda av en o samma luthier "from start to finish". Det finns inte tid till det. Den är ihopskruvad o testad innan avfärd. För Clapton är det nog andra villkor.....

#2 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 02 november 2016 - 09:45

Branding har blivit mer lönsamt än något annat och konsumenterna fortsätter att göra det så.

Kanske tar de förlust för att kunna erbjuda handgjorda gitarrer, men det känns långsökt såvida inte andra tillverkare gör det.

#3 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 04 november 2016 - 20:22

En polare har en sån. Känns som en strata, ser ut som en strata och låter som en strata. Precis som alla andra strator....

#4 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 04 november 2016 - 22:22

Exakt. En strat är en strat. Just det faktum att dessa masterbuilders åker på marknadsföringsturneer ett par ggr om året som läggs ut på Ytuben.. Så jobbar inte en riktig mästerbyggare. Nä, köp en vanlig Usa strata.

#5 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 05 november 2016 - 10:22

Sen kan man ju undra hur mycket mästare man behöver vara för att skruva ihop två brädbitar och löda lite el så just i Fendersamanhang blir det ju lite extra lökigt. Hade vi snackat om gitarrer med limmad hals, bindningar och olika träslag, andra inlays än prickar, eller för den delen hollow bodies, så kan man ju hajja att det går att vara en master builder, men en strata kan ju vilken unge som helst bygga i träslöjden...

#6 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 03:32

Jag har inte sett den reklamen. Är det inte så att dom riktar sig mot en mycket liten målgrupp? Eller riktar dom marknadsföringen till den stora massan? Jag kan förstå att man bygger samma instrument, fast helt för hand med en och samma gitarrbyggare som bygger en gitarr från början till slut och sedan tar betalt därefter, men då lär ju målgruppen vara extremt liten också. Jag har svårt att se att breda majoriteten av marknaden efterfrågar sådana instrument, men jag tror absolut det kan finnas en efterfrågan (om än väldigt liten).

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#7 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 09:03

Dom börjar rikta sig till en bredare massa än vad sådana instrument är ägnade till.Meningen med masterbuilt var ju att man beställer en med specar som inte finns i produktionslinjen.Prislappen låg då på uppåt 100 000.Nu lägger man ut redan serietillverkade modeller,bl.a såg jag Gilmours igår,med en masterbuilt dekal på för 50-60 tusen. Fult tycker jag.

#8 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 11:30

Alla gitarer är ju i stort sätt handgjorda, så med mindre än att den sk masterbuildaren sitter och fräser ståldetaljerna till svaj och stämskruvar så hajjar jag faktiskt inte riktigt grejjen. Men det är klart, om det visar sig att det finns en massa folk som inte är riktigt kloka, har pengar som bränner i lädret och dessutom råkar spela gitarr, ja då är det ju bra läge för ett gitarrmärke att tjäna lite extra spänn...

#9 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 06 november 2016 - 12:28

Är det ingenting som är bättre med master-modellerna?

#10 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 12:52

Svårt att säga. googling ger konstigt nog inte mycket (ok, en snabbgoogling, men ändå) Dock troligtvis inget som motiverar priset vad jag kan komma på i alla fall.

#11 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 13:10

Det är väldigt mycket team built kvalitet som skruvas ihop inne hos masterbuildern. Å får en stämpel på skallen. Å andra sidan har ju Fender den makten att dessa modeller får en viss status. Men det är ju en annan femma....

#12 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 17:11

Kollade precis Thomann. Det bara fortsätter. Nu kommer Clapton strator i relic utförande. En vanlig teambuilt för 45000. Å en likadan masterbuilt för 62000! Känns osmakligt. Tycker faktiskt den vanliga för 21000 känns mest äkta.

#13 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 07 november 2016 - 04:40

Allt som säjer och ger extrapengar - förmodar jag.

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#14 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 07 november 2016 - 22:10

Alltså 21 tusen för en så enkel konstruktion är ju ett skämt det med.

#15 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 08 november 2016 - 08:59

Hej Siddhardta!

Jag gillar din öppning i denna diskussion. Den skulle kunna sätta fart på diskussionsviljan men det verkar som de flesta medlemmar i forumet inte vill engagera sig ändå.

Det är mycket sällan jag har synpunkter på företags marknadsföring och även i detta fall har jag inget att invända emot den rubricerade marknadsföringen. Jag tycker det är upp till företaget att sätta sina priser utefter de strategier de har målat upp för sin verksamhet.

Priset på en produkt bestäms utifrån en mängd kriterier som vi konsumenter mycket sällan ser i produkternas säljkanaler. Om du hade fått ta del av Fenders säljstrategi kanske du hade värderat Fenders marknadsföring av dessa produkter på ett annorlunda sätt. Är du intresserad av att lära dig hur Fender prissätter sina produkter och hur de lägger upp sin marknadsföring kan jag rekommendera Philip Kottlers bok; Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and Control. Denna bok brukar ibland kallas för marknadsekonomernas bibel och det är inte helt omöjligt att Fenders marknadsekonomer använt Kottlers teorier då de utarbetat Fenders marknadsstrategi dår produkten masterbuilt ingår.

Nåväl, de som köper dessa masterbuilt Fender Stratocaster värdesätter förmodligen produkten på ett helt annat sätt än vad du gör och därför kommer Fender att kunna sälja dessa gitarrer för det pris de har bestämt. Givetvis är det inte alls säkert att en masterbuilt låter så mycket bättre eller känns bättre att spela på än den gitarr som kostar 21 000 kronor men den är ju inte det som är poängen. Då någon väljer att köpa den gitarr som kostar drygt 60 000 kronor är det andra kriterier som gäller. Det kan exempelvis vara stoltheten att ha köpt en gitarr som kostar så mycket pengar. Det kan också vara att Fender garanterar ett gediget hantverk i ett medföljande dokument undertecknad av den som gjort jobbet med att sätta ihop den till en kvalitetsprodukt.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#16 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 08 november 2016 - 09:00

Ja det är ett skämt. Namnet på skallen kostar. Sjukt eftersom artisten inte spelar på den serien dessutom.

#17 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 08 november 2016 - 09:03

Oj. Där postade vi samtidigt 😊

#18 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 08 november 2016 - 19:58

Även om man, som jag, läst Kottler kan man ändå inte annat än dra de slutsatser som generellt dragits i denna tråd, där för övrigt säkert de få som fortfarande hänger här ibland har postat. Det är troligtvis inte så att nån här ur ett marknadsföringsperspektiv undrar vad Fenders strategi, eller marknadsstragegi i allmänhet, är och varför utan troligen snarare undrar hur folk kan vara så korkade att de går på det och hur dumma i huvet Fender egentligen tror att vi konsumenter är. Visst, de flesta gitarrproducenter och försäljare verkar i olika stor grad ha dragit slutsatsen att gitarrister är såna som går på vad som helst likt ett gäng vidskepliga, religösa dårar så inget nytt där. (exv som jag nämnde i en annan tråd "What’s also worth mentioning is that Fender have given the American Standard Strat a thinner undercoat to improve the body’s resonance.")

Det är emellertid aldrig fel att med jämna mellanrum garva åt folk som tror att kejsaren har kläder på sig...

#19 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 08 november 2016 - 20:45

Bra skrivet. Håller med till fullo.

#20 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 09 november 2016 - 01:55

Folk köper ju choklad med luftbubblor som är dyrare än den utan luft. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar