Yousician? - Sida 3 - Gitarrlektioner - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Yousician?

• Vänligen logga in för att svara
80 svar på denna tråd

#41 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 13:14

Hej MdaG!

Det är väl inte så ovanligt att forummedlemmar ifrågasätter trovärdigheten i del påståenden om olika spörsmål. Som exempelvis i detta fall när du skriver att du upptäckt en "fin feature" i Yousician som enbart är baserat på ditt eget antagande mer än att det är baserat på att du faktiskt har lärt dig var noterna finns på gitarrhalsen med rubricerad "feature".

Så länge man inte anger några referenser så är ju alla yttranden här att betrakta som egna antaganden, så även dina. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#42 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 13:18

Hej martink78!

Du skriver att modern pedagogik betonar att lärandet skall vara lustfyllt. Jag vet naturligtvis inte vad du har för referensramar när du använder ordet modern i detta sammanhang.

Lustfyllt lärande har funnits så länge jag kan minnas och den enda tidreferens jag har är när det blev förbjudet för läraren att slå eleverna med pekpinnen. Jag minns inget exakt årtal men jag skulle tro att detta förbud infördes någon gång på 50-talet eller möjligen ännu tidigare.

Vi har uppenbarligen rätt olika ambitionsnivå när det gäller vad som är att betrakta som lustfullt. Frånvaron av fysisk misshandel kanske räcker för dig men definitivt inte för att jag skall betrakta det som lustfyllt. Du verkar inte ha någon vidare bra attityd till att lära ut. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#43 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 12 oktober 2016 - 13:20

"Dessutom förstår jag inte varför du tror att jag inte har använt mig av Yousician?"

Det var du själv som skrev att du lärt dig var noterna är på gitarren genom att öva skalor med tre toner per sträng. Därmed drog jag slutsatsen att du tror, snarare än vet, att rubricerad funktion i Yousician är en "riktigt fin feature".

Nåväl, jag kan försäkra dig om att jag inte har någon som helst sjukdomsdiagnos, varken Aspergers syndrom eller någon annan bokstavskombination. Jag är frisk som en nötkärna och är känd för att ha både humor och glimten i ögat. Att du tycker jag är otrevlig tycker jag naturligtvis är trist men den bästa lösningen på detta är att du inte svarar.

Hursomhelst eftersom diskussionen i denna tråd verkar ha hamnat rakt ned i sandlådan i och med ditt senaste inlägg så väljer jag nu att avsluta kommunikationen med dig.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#44 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 12 oktober 2016 - 13:31

Vi har uppenbarligen rätt olika ambitionsnivå när det gäller vad som är att betrakta som lustfullt. Frånvaron av fysisk misshandel kanske räcker för dig men definitivt inte för att jag skall betrakta det som lustfyllt. Du verkar inte ha någon vidare bra attityd till att lära ut. 

Jag tror att du totalt missbedömer min förmåga att förmedla kunskaper men du har ju å andra sidan inte träffat mig eller varit närvarande i en lokal där jag förmedlar kunskaper så det är inte så lätt för dig att göra en rättvis bedömning av min pedagogiska förmåga. Är du nyfiken på att kunna göra en mera rättvis och ärlig bedömning av min förmåga att förmedla kunskap är du givetvis välkommen att höra av dig via PM :) ;).

Nåväl, jag tror inte vi kommer så mycket längre i vår dialog så det är väl lika bra att dra ett streck här. Ha en fortsatt bra dag och lycka till med det du gör för närvarande, vad du än håller på med.

#45 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 12 oktober 2016 - 13:46

...Du verkar inte ha någon vidare bra attityd till att lära ut. 

Nej, verkligen inte. En början skulle vara att föreslå ett alternativ till det hen kritiserar. Eller släppa ut hens överlägsna mjukvara på Appstore så vi har ett alternativ till "ineffektiva" Yousician eller Rocksmith.

#46 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 14:42

Jag tror att du totalt missbedömer min förmåga att förmedla kunskaper men du har ju å andra sidan inte träffat mig eller varit närvarande i en lokal där jag förmedlar kunskaper så det är inte så lätt för dig att göra en rättvis bedömning av min pedagogiska förmåga. Är du nyfiken på att kunna göra en mera rättvis och ärlig bedömning av min förmåga att förmedla kunskap är du givetvis välkommen att höra av dig via PM :) ;).

Nåväl, jag tror inte vi kommer så mycket längre i vår dialog så det är väl lika bra att dra ett streck här. Ha en fortsatt bra dag och lycka till med det du gör för närvarande, vad du än håller på med.

Nej, men jag har ju läst det du skriver här, vilket ju är en del och det ger inget vidare intryck. Du behärskar de tekniska bitarna men din sociala kompetens, förmåga att ge feedback och motivera lämnar en hel del övrigt att önska. Och vad värre är så visar du inga tecken på nån sorts självkritik när det inte funkar. Problemet ligger alltid nån annan stans än hos dig. Så nej, jag är verkligen inte intresserad av nån undervisning från dig. Jag tror inte du har förutsättningar att göra ett bra jobb. 

Men du har rätt i att vi nog inte kommer längre än så här och vi får nöja oss med att vara oense. Så jag önskar dig detsamma, lycka till med vad du nu än gör. 

#47 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 17:09

Men du har rätt i att vi nog inte kommer längre än så här och vi får nöja oss med att vara oense. Så jag önskar dig detsamma, lycka till med vad du nu än gör. 

Va bra, då är vi ju åtminstone överens om det och det är gott nog. Nu skall jag iväg och hålla kurs för 12 väldigt motiverade kursdeltagare som läser musikteori på kvällstid. De var 8 stycken vid första lektionen men det dök upp fyra till vid andra lektionen. Kursdeltagarna som var med vid första lektionen var så glada efter lektionen så de berättade de för sina kompisar. Det var ytterligare 4 som ville vara med man jag hade satt ett tak på 12 så de kom inte med. Det är anda kursomgången jag kör kurs för dessa kursdeltagare, de började i våras och har väntat hela sommaren för att komma igång igen. Vi började förra veckan och alla 12 är tillbaka efter sommaruppehållet.

Fem av kursdeltagarna spelar gitarr och fyra spelar piano resten spelar andra instrument. Alla har lärt sig läsa noter och de som spelar gitarr har lärt sig var alla noter ligger på gitarrhalsen. Samtliga har börjat ta ut låtar på gehör och några har till och med börjat komponera egna melodier och riff så det är riktigt roligt att vara kursledare för dessa 12 välmotiverade kursdeltagare. För mig som inte är utbildad musiklärare är det oerhört inspirerande att se att det går att undervisa i musik utan att ha en formell utbildning på universitetsnivå.

Ha en bra kväll och vi kanske får anledning att mötas i fler diskussioner framöver.

#48 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 11:24

Va bra, då är vi ju åtminstone överens om det och det är gott nog. Nu skall jag iväg och hålla kurs för 12 väldigt motiverade kursdeltagare som läser musikteori på kvällstid. De var 8 stycken vid första lektionen men det dök upp fyra till vid andra lektionen. Kursdeltagarna som var med vid första lektionen var så glada efter lektionen så de berättade de för sina kompisar. Det var ytterligare 4 som ville vara med man jag hade satt ett tak på 12 så de kom inte med. Det är anda kursomgången jag kör kurs för dessa kursdeltagare, de började i våras och har väntat hela sommaren för att komma igång igen. Vi började förra veckan och alla 12 är tillbaka efter sommaruppehållet.

Fem av kursdeltagarna spelar gitarr och fyra spelar piano resten spelar andra instrument. Alla har lärt sig läsa noter och de som spelar gitarr har lärt sig var alla noter ligger på gitarrhalsen. Samtliga har börjat ta ut låtar på gehör och några har till och med börjat komponera egna melodier och riff så det är riktigt roligt att vara kursledare för dessa 12 välmotiverade kursdeltagare. För mig som inte är utbildad musiklärare är det oerhört inspirerande att se att det går att undervisa i musik utan att ha en formell utbildning på universitetsnivå.

Ha en bra kväll och vi kanske får anledning att mötas i fler diskussioner framöver.

Haha.. ja, jag tvivlar inte på att de är väldigt motiverade.. ;-)  Man behöver ju inte ha formell utbildning för att undervisa och formell utbildning är ju  heller ingen garanti för att man är bra på att undervisa, speciellt inte om utbildningen inte innehåller nån pedagogik utan bara gäller just ämnet.  

#49 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 13:18

Man behöver ju inte ha formell utbildning för att undervisa och formell utbildning är ju  heller ingen garanti för att man är bra på att undervisa, speciellt inte om utbildningen inte innehåller nån pedagogik utan bara gäller just ämnet.  

Hej Martink78!

Jag håller med dig om det du skriver ovan (kul att vi kan hitta något vi är överens om :)). Jag har alltid gillat att förmedla kunskap men jag har aldrig velat bli lärare i det svenska skolsystemet. Det närmaste jag kommit är att jag undervisat högskolestudenter inom datateknik och programutvecklingsmetodik för många år sedan. Den ända formella lärarutbildning jag har är jag utbildade mig till certifierad dykinstruktör för 30+ år sedan. I och för sig kanske man inte kan kalla detta för lärarutbildning men den var i alla fall formell.

Jag har hållit på med olika former av utbildning mer eller mindre i hela mitt liv. I början på 90-talet utbildade jag journalister och grafiker inom olika programvaror kopplad till den branschen. Jag har också hållit kurser i programmering, programutvecklingsmetodik och databasutveckling såväl som elektronikutbildnig under många år. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att utveckla andra människors kunskap. Till skillnad mot var du tror så har jag fått mycket beröm för min pedagogiska förmåga.

Mina kunskaper om musik och musikteori har jag skaffat genom att studera med duktiga gitarrpedagoger som fokuserat mycket på att utveckla musikmannaskapet hos sina elever. Precis som inom alla andra kunskapsområden blir man dock aldrig fullärd så det finns mycket kvar att lära inom musik även för mig. Hittills har min undervisning emellertid varit framgångsrik även om jag också haft elever som inte velat satsa på sitt musikmannaskap och slutat. För ett par veckor sedan fick jag förresten ett mail från en som tagit lektioner med mig. Han bifogade en ljudfil med en låt där han lirar både bas och gitarr. Han ville genom detta mail tacka mig för mitt stora engagemang och den kunskap han fångade upp då han deltog i min distansundervisning via Skype. Jag har dock aldrig haft något större behov av bekräftelse vilket många verkar ha nu för tiden, bland annat i sociala media, men det är roligt när någon hör av sig och berättar hur det gått med den musikaliska utvecklingen.

#50 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 13:30

Aminor: Fantastiskt att du är en bra lärare, roligt och bra för dina elever, däremot är det ju synd att du inte lyckats förmedla din storhet här i forumet utan då och då kanske missförstås (inte vet jag)?

Jag tror du skulle tjäna på att vara lite mera öppen, kanske lägga ut lite gratis instruktionsvideor på youtube och nätet samt förmedla lite mera tips här, jag vet dock att du redan gör det till en viss del (ger tips här). Kommer ju också fungera som en fantastisk marknadsföring för din kunskap och dina tjänster.

#51 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 15:00

Hej Martink78!

Jag håller med dig om det du skriver ovan (kul att vi kan hitta något vi är överens om :)). Jag har alltid gillat att förmedla kunskap men jag har aldrig velat bli lärare i det svenska skolsystemet. Det närmaste jag kommit är att jag undervisat högskolestudenter inom datateknik och programutvecklingsmetodik för många år sedan. Den ända formella lärarutbildning jag har är jag utbildade mig till certifierad dykinstruktör för 30+ år sedan. I och för sig kanske man inte kan kalla detta för lärarutbildning men den var i alla fall formell.

Jag har hållit på med olika former av utbildning mer eller mindre i hela mitt liv. I början på 90-talet utbildade jag journalister och grafiker inom olika programvaror kopplad till den branschen. Jag har också hållit kurser i programmering, programutvecklingsmetodik och databasutveckling såväl som elektronikutbildnig under många år. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att utveckla andra människors kunskap. Till skillnad mot var du tror så har jag fått mycket beröm för min pedagogiska förmåga.

Mina kunskaper om musik och musikteori har jag skaffat genom att studera med duktiga gitarrpedagoger som fokuserat mycket på att utveckla musikmannaskapet hos sina elever. Precis som inom alla andra kunskapsområden blir man dock aldrig fullärd så det finns mycket kvar att lära inom musik även för mig. Hittills har min undervisning emellertid varit framgångsrik även om jag också haft elever som inte velat satsa på sitt musikmannaskap och slutat. För ett par veckor sedan fick jag förresten ett mail från en som tagit lektioner med mig. Han bifogade en ljudfil med en låt där han lirar både bas och gitarr. Han ville genom detta mail tacka mig för mitt stora engagemang och den kunskap han fångade upp då han deltog i min distansundervisning via Skype. Jag har dock aldrig haft något större behov av bekräftelse vilket många verkar ha nu för tiden, bland annat i sociala media, men det är roligt när någon hör av sig och berättar hur det gått med den musikaliska utvecklingen.

Det är inte utan att det är frestande att låna dina egna formuleringar om att "Du tror, snarare än vet", men det är väl roligt att du hittat elever som gillar din stil, men vad betalar de egentligen för lektionerna?

Mig passa den inte som sagt men folk är ju olika.  

#52 Hårdråkkarn

Hårdråkkarn

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 17:55

Vänta så jag hinner poppa lite popcorn innan ni går nästa rond! :lol:

#53 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:

Postad 13 oktober 2016 - 18:26

Vänta så jag hinner poppa lite popcorn innan ni går nästa rond! :lol:

Jag har redan poppat :) så nu sjunker jag ned i soffan.

#54 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 00:32

Hej John, har du själv använt Yousician?

Ja då, jag har använt Yousician. Testat och känt och klämt efter att det dykt upp i reklam på youtube om jag minns rätt, så jag ville testa. Och senast jag satt och tragglade slingor gjorde jag det från tabs på nätet (många år sedan) så jag blev imponerad av appen! Så därför funderade jag på vad ni andra har för erfarenhet och även om det finns andra alternativ. :-)

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#55 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 00:38

Remastrad version av Rocksmith på gång.

http://rocksmith.ubi...ered/index.aspx

En kille som spelar Cliffs of Dover.

Vafan, jag är en j*vla dinosaurie ibland alltså! Det där var ju hur coolt som helst, alltså som guitar hero fast med en riktig gitarr! Hur fasen kan en sån grej passera en obemärkt?

Nackdelen med att "tillfälligt" sluta med musiken under tio år förmodar jag...

John Ditmeyer

JD music

Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#56 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 01:08

Wow, ok.... Nu har jag hunnit läsa ikapp alla inlägg. Mycket kritik fram och tillbaka.

Jag kan dock hålla med om att Aminor inte kommit med så mycket konstruktivt. Aminor, du påminner mig lite om en mattelärare jag hade i Naturvetenskapsprogrammet. Han var tvättäkta mattematiker och utbildad lärare och hela paketet. Han hade verkligen imponerande mattekunskaper och en minst sagt gedigen CV. Och dom eleverna som "lirade" på samma nivå som honom tyckte förstås han var jätteduktig. Men för mig var han totalt värdelös och inte det minsta pedagogisk när han inte ens kunde förklara en formel på ett sätt så jag kunde förstå den. Jag läste Matte A och B, därefter bytte jag (av andra skäl) till en annan skola och ett annat program. Där läste jag matte C (frivilligt - så motivationen fanns!) med en lärare som jobbat med famlande tonåringar i nästan hela sitt yrkesverksamma liv och han hade en pedagogik som passade mig som handen i handsken!

Du, Aminor, påminner mig om den första matteläraren. Du må ha imponerande kunskaper och arbetat med alla möjliga saker, och jag tvivlar inte en sekund på att du har nöjda elever. Men det finns absolut inget som säger att ditt sätt att lära ut skulle passa just mig (till exempel). Jag tror det finns många ungdomar där ute som uppskattar att lärandet integreras med datorspelandet. Den ena metoden att lära ut utesluter inte den andra!

Så, tillbaka till min första fråga i trådstarten:

Vad är era erfarenheter av Yousician? Och finns det andra liknande program som ni skulle rekommendera?

Kul att se att tråden engagerade! :-)

John Ditmeyer

JD music

#57 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 07:15

Du, Aminor, påminner mig om den första matteläraren.

Hej John!

Eftersom jag inte har träffat dig låter jag bli att bedöma dig som person och dina kunskaper. Jag tycker dock att det är väldigt märkligt att du tar dig friheten att bedöma min pedagogiska förmåga utan att ha träffat mig eller deltagit i någon kurs där jag har undervisat. Du kanske lider av ungdomligt oförstånd och det klandrar jag dig inte för ty det är väl något som hör ungdomen till. När du blir äldre blir du förmodligen klokare och då förstår du att det inte är passande att göra den här typen av personliga påhopp.

Ja då, jag har använt Yousician. Testat och känt och klämt efter att det dykt upp i reklam på youtube om jag minns rätt, så jag ville testa. Och senast jag satt och tragglade slingor gjorde jag det från tabs på nätet (många år sedan) så jag blev imponerad av appen! Så därför funderade jag på vad ni andra har för erfarenhet och även om det finns andra alternativ. :-)

Jag känner inte till varför du slutade med musiken under tio år men en orsak kanske kan ha varit underutvecklad musikalitet på grund av att du inte fått den hjälp och stöd som behövts för att utveckla denna i tillräcklig omfattning. Jag har ju inte träffat dig så jag känner givetvis inte till bakgrunden till varför du la ner ditt musicerande med gitarren. Jag har dock själv varit i den båten för drygt 30 år sedan så jag vet vad det innebär att sluta spela gitarr på grund av underutvecklad musikalitet och utebliven framgång.

Traggla slingor med tab's från nätet är troligen inte speciellt framgångsrikt om du har underutvecklad musikalitet. Det krävs andra verktyg för att utveckla musikaliteten. Det vet jag både från min egen erfarenhet och från andras erfarenhet. Jag vet också att det krävs tålamod för det kan ta lite tid att utveckla musikaliteten beroende på var man befinner sig. Tyvärr har inte alla i den yngre generationen fått lära sig att stort tålamod är en framgångsfaktor inom många ämnesområden och du kanske tillhör den generationen. Då kanske det kan vara bra att försöka hitta en lösning med datorspel.

Du skriver att du har använt Yousician, hur har framgången varit? Tycker du att du utvecklats i den takt du har tålamod till eller känner du att det inte fungerar och att det är därför du frågar efter fler datorspel i ditt sökande efter framgång med ditt gitarrspel?

#58 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 07:40

Med tanke på hur ofta du själv tar dig friheten att bedöma andras förmågor så är lite märkligt att du själv är så känslig för att bli utsatt för detsamma Aminor. Speciellt som du gör det i ett och samma inlägg där du själv undanber dig att bli utsatt för just det...
Varför gör du det, om det nu inte är ungdomligt oförstånd?

#59 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 128 Inlägg:

Postad 18 oktober 2016 - 08:50

Aminor, du jobbar möjligtvis inte inom politiken?

#60 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 18 oktober 2016 - 12:29

Vafan, jag är en j*vla dinosaurie ibland alltså! Det där var ju hur coolt som helst, alltså som guitar hero fast med en riktig gitarr! Hur fasen kan en sån grej passera en obemärkt?

Nackdelen med att "tillfälligt" sluta med musiken under tio år förmodar jag...

Det är riktigt billigt också. Kostar mindre än en gitarrlektion. Men som sagt, man får ut mer av det om man redan har lite koll på skalor och tonarter.

Learn a song och session mode är det jag använt mest. Session mode handlar om att sätta ihop ett band som sedan kompar dig när du improviserar en lead roll. Du kan speca tempo, tonart, skala, genre och instrument. Man kan välja mellan rollerna Rhytm guitar, Lead guitar och Bass guitar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar