Yousician? - Sida 2 - Gitarrlektioner - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Yousician?

• Vänligen logga in för att svara
80 svar på denna tråd

#21 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 01 oktober 2016 - 06:41

Hur blev jag reklampelaren egentligen? Jag inledde med att påtala nackdelen med Yousician och Rocksmith. :)

NB: MdaG is not affiliated with Ubisoft or Rocksmith TM.

Det är ju du som postar reklamlänkar här och dessutom skriver att det är roligt, klart att du är betald... ;-)

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#22 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 01 oktober 2016 - 08:59

Hur blev jag reklampelaren egentligen?

Dels genom att posta videon med den där killen som sannolikt får betalt på något sätt från Ubisoft och dels genom att du postade länken till Ubisoft's forum.

För övrigt håller jag med dig om det du säger avseende de två programmen i en tidigare post. Jag har dock inte använt någon av programmen men det är nära till hands att tro att de som försöker lära sig spela gitarr riskerar att koppla bort den medvetna inlärningen. Dessutom finns det sannolikt stor risk att utveckla en spelteknik som får konsekvenser på lång sikt.

Jag kan också tänka mig att detta program kan skapa en hel del besvikelse hos de som med låg eller ingen musikalisk träning börjar spela gitarr.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#23 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 01 oktober 2016 - 10:12

Det är inte speciellt sannolikt att de betalar för nånting som massor av personer redan gör gratis och dessutom läggs upp på ett forum för de redan frälsta. Det vore bortkastade pengar, minst sagt...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#24 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 09 oktober 2016 - 11:58

Kom på en riktigt fin feature i Yousician. Man kan ersätta bandnummer med tonnamn så istället för 5 står det A t.ex.

#25 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 10 oktober 2016 - 08:24

Kom på en riktigt fin feature i Yousician. Man kan ersätta bandnummer med tonnamn så istället för 5 står det A t.ex.

Vad är det som gör att du tycker att detta är en "fin feature"?

#26 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 10 oktober 2016 - 14:16

Vad är det som gör att du tycker att detta är en "fin feature"?

Det gör att du kan använda Yousician samtidigt som du lär dig var tonerna sitter på gitarrhalsen.

#27 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 06:54

Det gör att du kan använda Yousician samtidigt som du lär dig var tonerna sitter på gitarrhalsen.

Jag förstod nästan att det var detta du såg som en feature. Det finns dock effektivare metoder för att lära sig var noterna ligger på gitarrhalsen. Jag kan dock tänka mig att den som sitter hemma på kammaren och lär sig spela gitarr själv med datorprogram, Youtube och annat skrot som finns tillgängligt på nätet inte har så lätt att sovra bland all information.

Har du inte lärt dig var alla noter är på gitarrhalsen ännu trots att du spelat flera år så är det hög tid att börja nu. Väljer du att försöka lösa det med datorprogram får du gärna dokumentera den tid du läger på detta och hur du tycker att utvecklingen går så att andra forummedlemmar kan se om det är något att satsa på eller om det är bättre att välja en annan lösning.

#28 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 06:56

Om man nu tycker effektivitet är det viktigaste...

#29 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 07:59

Om man nu tycker effektivitet är det viktigaste...

Jag antar att det handlar om vilken ambitionsnivå man har. Det finns många många som verifierar att ju mer man lär sig att hantera sitt instrument desto roligare blir det att spela och öva. Ju snabbare man lär sig var noterna ligger på gitarrhalsen dess bättre går det att lära sig att spela och där med blir det roligare och roligare.

#30 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 118 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 07:59

Aminor, har du kanske några förslag på dessa andra lösningar oo du stora guru?

Eller du kanske bara vill peta neråt istället för att vara konstruktiv?

#31 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 08:03

Hej DaNKaN!

Givetvis har jag det, har du behov av denna kunskap får du kontakta mig via PM.

#32 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 08:38

Jag förstod nästan att det var detta du såg som en feature. Det finns dock effektivare metoder för att lära sig var noterna ligger på gitarrhalsen. bla bla bla...

Givetvis finns det andra metoder. T.ex. så memorerade jag gitarrhalsen genom att spela durskalor, tre toner per sträng upp och ner i olika tonarter samtidigt som jag sa tonen jag spelade högt för mig själv. Varvat med att spela till ackordföljder.

Men du måste förstå att inlärning är individuellt och att den metod som fungerade för mig inte nödvändigtvis fungerar för någon annan. Se t.ex. Johey.

Du har ju själv byggt mjukvara (a.k.a. "skrot") för gehörsträning. Hur gick det med det?

#33 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 09:24

Hade du använt en effektiv metod för att lära dig var alla noter ligger på gitarrhalsen innan du övade skalor tre toner per sträng så skulle du ha lärt dig skalorna ännu snabbare .

Givetvis håller jag med dig om att inlärning är individuell men det beror nog mest på individens egen vilja att ta till sig kunskap och använda andras erfarenhet som verktyg i sin egen kunskapsutveckling. Var och en är sin egen lyckas smed är sannolikt ett ordspråk som passar bra i detta sammanhang.

Mot bakgrund av att du själv lärt dig var alla noter finns på gitarrhalsen genom att öva skalor så blir min konklusion som följer:

Du tror, snarare än vet, att rubricerad funktion i Yousician är en "riktigt fin feature". I själva verket kanske det inte alls är en fin feature.

By the way, det stämmer att jag har utvecklat en mjukvara som fungerar utmärkt för gehörträning. Jag har dock inte släppt den i någon app store ännu. Jag har även funderingar på att bygga en mjukvara för effektiv inlärning av var noterna ligger på gitarrhalsen.

#34 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 12:25

Hade du använt en effektiv metod för att lära dig var alla noter ligger på gitarrhalsen innan du övade skalor tre toner per sträng så skulle du ha lärt dig skalorna ännu snabbare .

Givetvis håller jag med dig om att inlärning är individuell men det beror nog mest på individens egen vilja att ta till sig kunskap och använda andras erfarenhet som verktyg i sin egen kunskapsutveckling. Var och en är sin egen lyckas smed är sannolikt ett ordspråk som passar bra i detta sammanhang.

Mot bakgrund av att du själv lärt dig var alla noter finns på gitarrhalsen genom att öva skalor så blir min konklusion som följer:

Du tror, snarare än vet, att rubricerad funktion i Yousician är en "riktigt fin feature". I själva verket kanske det inte alls är en fin feature.

By the way, det stämmer att jag har utvecklat en mjukvara som fungerar utmärkt för gehörträning. Jag har dock inte släppt den i någon app store ännu. Jag har även funderingar på att bygga en mjukvara för effektiv inlärning av var noterna ligger på gitarrhalsen.

Var vill du komma? Vad är din mission? Varför hänger du här på forumet?

Du delar inte med dig av din mjukvara eller dina metoder trots att de enligt dig skulle gagna forumets medlemmar. Samtidigt tar du varje tillfälle i akt att propagera mot andra metoder.

Det är ett märkligt säljknep, fungerar det?

#35 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 13:05

Säljknep? Jag säljer inte något här på forumet, det ligger inte i linje med forumets regler. Ibland har jag i och för sig fått förfrågan via PM om jag undervisar och jag har även erbjudit detta väldigt sporadisk via PM när någon frågat efter gitarrlärare i någon tråd.

För övrigt tycker jag att det är märkligt att du frågar varför jag hänger här på forumet. Tycker du att jag inte har rätt att vara här på samma villkor som du?

#36 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 15:16

Jag förstod nästan att det var detta du såg som en feature. Det finns dock effektivare metoder för att lära sig var noterna ligger på gitarrhalsen. bla bla bla

Hej DaNKaN!

Givetvis har jag det, har du behov av denna kunskap får du kontakta mig via PM.

Säljknep? Jag säljer inte något här på forumet, det ligger inte i linje med forumets regler. Ibland har jag i och för sig fått förfrågan via PM om jag undervisar och jag har även erbjudit detta väldigt sporadisk via PM när någon frågat efter gitarrlärare i någon tråd.

För övrigt tycker jag att det är märkligt att du frågar varför jag hänger här på forumet. Tycker du att jag inte har rätt att vara här på samma villkor som du?

Varför är det märkligt att jag frågar varför du hänger här? Du vill ju inte lista de effektivare metoder du känner till utan hänvisar till PM.

Vad är då poängen med att göra kritiserande inlägg på ett öppet forum utan att backa upp kritiken så den blir konstruktiv?

#37 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 11 oktober 2016 - 16:59

Jag antar att det handlar om vilken ambitionsnivå man har. Det finns många många som verifierar att ju mer man lär sig att hantera sitt instrument desto roligare blir det att spela och öva. Ju snabbare man lär sig var noterna ligger på gitarrhalsen dess bättre går det att lära sig att spela och där med blir det roligare och roligare.

Lite mer modern pedagogik betonar att lärandet skall vara lustfyllt. Bra lärare skyller dessutom inte dåliga resultat på eleven. Lyckas man inte motivera sina elever så är man ingen bra lärare. Att lära ut handlar ju om mer än att bara veta vilka tekniska övningar man skall göra...

#38 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 12:08

Hej MdaG!

Det är väl inte så ovanligt att forummedlemmar ifrågasätter trovärdigheten i del påståenden om olika spörsmål. Som exempelvis i detta fall när du skriver att du upptäckt en "fin feature" i Yousician som enbart är baserat på ditt eget antagande mer än att det är baserat på att du faktiskt har lärt dig var noterna finns på gitarrhalsen med rubricerad "feature".

#39 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 226 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 12:19

Hej martink78!

Du skriver att modern pedagogik betonar att lärandet skall vara lustfyllt. Jag vet naturligtvis inte vad du har för referensramar när du använder ordet modern i detta sammanhang.

Lustfyllt lärande har funnits så länge jag kan minnas och den enda tidreferens jag har är när det blev förbjudet för läraren att slå eleverna med pekpinnen. Jag minns inget exakt årtal men jag skulle tro att detta förbud infördes någon gång på 50-talet eller möjligen ännu tidigare.

#40 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 12 oktober 2016 - 12:50

Hej MdaG!

Det är väl inte så ovanligt att forummedlemmar ifrågasätter trovärdigheten i del påståenden om olika spörsmål. Som exempelvis i detta fall när du skriver att du upptäckt en "fin feature" i Yousician som enbart är baserat på ditt eget antagande mer än att det är baserat på att du faktiskt har lärt dig var noterna finns på gitarrhalsen med rubricerad "feature".

Jo, det är ovanligt att någon ifrågasätter så frekvent som du gör. Se dig omkring och försök hitta någon annan med ett beteende som ens liknar ditt eget.

Dessutom förstår jag inte varför du tror att jag inte har använt mig av Yousician? Måste jag redogöra för hela min gitarrrelaterade fritid för att du inte ska anta något om mig och använda det som grund i dina inlägg?

Om du tror att du sitter på en metod som är effektivare än de föreslagna, dela i så fall med dig av de istället för att posta okonstruktiva inlägg om hur dåliga förslag alla andra medlemmar har.

För att tala klarspråk. Du är otrevlig och jag misstänker att du har Aspergers syndrom eller liknande. Har du det så var öppen med det så blir det färre missförstånd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar