Yousician? - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Yousician?

• Vänligen logga in för att svara
80 svar på denna tråd

#1 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 02:31

För de som säger till mig att de vill lära sig spela gitarr brukar jag rekommendera Yousician (en app man kan ladda hem från iCloud och Google Play som lär ut gitarr-, bas- och pianospel, samtidigt som den lyssnar och utvärderar ens prestation).

Men jag skulle vilja veta om det finns fler i detta forum som testat appen, och vad era erfarenheter är. Finns det andra program som kana värda att titta in på?

Med vänlig hälsning, John

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#2 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 11:24

Spelade rätt mycket med Rocksmith (finns till PC, xbox och Playstation) när jag började, mest för att det var så kul men det finns lektioner där också om man vill öva teknik eller så, de har en stor låtkatalog. Testade lite https://rockprodigy.com/ också men fastnade aldrig för det, kanske för att det är mer fokuserat på just lektioner än låtar. Yousician har jag inte testat alls, men de verkar ha en rätt stor marknadsföringsbudget... 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#3 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 03 september 2016 - 03:45

Själv har jag aldrig testat Rocksmith eller Rockprodigy. Utvärderar dessa program ditt spelande också?

John Ditmeyer

JD music

Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 03 september 2016 - 14:06

Beror på vad du menar med utvärderar, båda känner av vad man spelar och talar om om man spelar fel. Rocksmith har en dynamisk svårighetsgrad också så spelar man en låt som nybörjare så spelar man bara t.ex grundtonerna i ackorden, klarar man de utan problem lägger den sedan till noter så svårighetsgraden höjs tills man spelar allt.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#5 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 04 september 2016 - 16:38

Jag har loggat hundratals timmar i Rocksmith och Yousician. De har en väldigt stor nackdel; att man tränar sig att spela efter visuell input istället för sitt öra. Men samma sak är sant (i viss utsträckning) när det kommer till noter.

#6 MrTorture

MrTorture

Medlem

• Members
  • 264 Inlägg:

Postad 04 september 2016 - 18:19

Hur mycket kostar Yousician? Det verkar inte gå att se utan att skapa ett konto först...

#7 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 04 september 2016 - 22:07

Hur mycket kostar Yousician? Det verkar inte gå att se utan att skapa ett konto först...

Sist jag kollade var det 300 kr/mån eller 1200 kr/år. Sedan finns gratisversionen som bara funkar 30 min /dag eller liknande.

#8 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 04 september 2016 - 22:10

Oj, det var dyrt! Var det bra tycker du?

#9 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 04 september 2016 - 22:14

Jag köpte ett år. Det är mycket bättre lektioner än Rocksmith så jag har fått valuta för pengarna, men jag kommer inte att förnya. Jag har sugit upp det viktigaste. :) Numera är fokus improvisering och gehörsträning och det tror jag inte att Yousician är bästa metoden för.

Rocksmith har däremot masterspår för massor med låtar och det saknar Yousician som bara har public domain.

#10 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 23 september 2016 - 00:46

Spännande. Det jag vet om Yousicians gratisversion är att du kan få nya lektioner under ca 20-30 minuters övning per dag. Men de lektioner du påbörjat kan du sedan öva hur mycket som helst även efter de 20 minuterna har passerat, så vad jag förstår kan en nybörjare komma ganska långt med Yousicians gratisversion.

Och vad gäller visuellt lärande så ser jag inga konstigheter där. Hur många har inte tragglat med tabs hämtade från internet för att lära sig spela låtar? Det är samma princip men ett program som Yousician gör det mera pedagogiskt.

Och med utvärdering, som jag nämnde tidigare, så menade jag just att programmet anpassar svårighetsgraden genom att "lyssna" på ditt gitarrspel. Om du spelar fel toner eller fel tempo kommer programmet långsamt öka svårighetsgraden så att du hänger med. När allt faller på plats och du spelar som det är tänkt så ökar programmet svårighetsgraden.

John Ditmeyer

JD music

#11 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 23 september 2016 - 09:42

Som sagt så har jag använt de under hundratals timmar. Det var kul. Nuförtiden blir det mer backing tracks, looper eller egna inspelningar. Då och då drar jag igång Rocksmith för att spela med i någon av de ca tusen master track låtar man har till sitt förfogande. Man kan välja att spela lead, rhythm eller bass. Svårighetsgraden kan justeras med en slider från att spela bastoner till allt inkl solon.

#12 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 23 september 2016 - 10:58

Hej John, har du själv använt Yousician?

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#13 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 september 2016 - 13:53

Remastrad version av Rocksmith på gång.

http://rocksmith.ubi...ered/index.aspx

En kille som spelar Cliffs of Dover.

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 29 september 2016 - 16:36

Han som spelar i den där videon behöver definitivt inte Rocksmith som lärohjälpmedel.

#15 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 september 2016 - 18:15

Han som spelar i den där videon behöver definitivt inte Rocksmith som lärohjälpmedel.

Hahahaha vad du är negativ! :)
Han använder Rocksmith för att han tycker att det är roligt. Det är den bästa anledningen till att använda det.

#16 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 07:19

Han använder Rocksmith för att han tycker att det är roligt.

Det tror jag inte, han använder Rocksmith för att på uppdrag locka andra att köpa programmet.

#17 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 08:01

Ingår den här tråden i hans uppdrag? Inte omöjligt, men han kan även vara en hobbygitarrist som använder Rocksmith på sin fritid.

#18 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 10:39

Ingår den här tråden i hans uppdrag? Inte omöjligt, men han kan även vara en hobbygitarrist som använder Rocksmith på sin fritid.

Det kan den absolut göra. Företagen har sina knep att marknadsföra sina produkter. Ibland lyckas de till och med få gratisreklam på grund av att de har någon som får betalt för att spela till Rocksmith. Som i denna tråd till exempel :).

#19 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 16:02

Det kan den absolut göra. Företagen har sina knep att marknadsföra sina produkter. Ibland lyckas de till och med få gratisreklam på grund av att de har någon som får betalt för att spela till Rocksmith. Som i denna tråd till exempel :).

Fast här är det MdaG som står för reklamen. Menar du att han får betalt?

#20 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 21:43

Hur blev jag reklampelaren egentligen? Jag inledde med att påtala nackdelen med Yousician och Rocksmith. :)

NB: MdaG is not affiliated with Ubisoft or Rocksmith TM.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar