Parallelltonart - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Parallelltonart

• Vänligen logga in för att svara
21 svar på denna tråd

#1 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 12 juni 2016 - 15:09

Idag skiner solen från klarblå himmel samtidigt som utetemperaturen är human. Då är det härligt att sitta på altanen i vilstolen och slappa. Ibland tar jag med mig min hembyggda läsplatta och surfar runt lite på nätet i allmänhet och på Gitarrforum i synnerhet. När aktiviteten på forumet är låg brukar jag surfa runt lite bland gamla trådar som verkar spännande att läsa. Idag sökte jag på parallelltonart och hittar 9 trådar som har ordet parallelltonart.

Jag har läst musikteori på engelska och den enda svenska litteratur jag läst är Grundteori för Gitarr av Mikalel Lindkvist som för övrigt har en hel del att önska när det gäller musikteori. Jag tycker författaren har utelämnat viktiga delar samtidigt som det saknas en röd tråd att följa för den som vill lära sig musikteori. Bokens titel är därför missvisande eftersom läsaren missar en massa om musikens grundläggande element.

I boken står det att F-Dur (F Major) är parallelltonart till D-Moll1 (D-Minor1). Om författaren till Grundteori för Gitarr och de som i forumet skrivit om parallelltonart använt rätt definition på parallelltonart känner jag inte till eftersom jag studerat musikteori på engelska.

I den engelska litteraturen är definitionen på parallelltonart (Parallel Keys på engelska) som följer:

Parallel keys share a tonic, but have different key signatures. One is minor and one is major. Den svenska översättningen bör vara något i stil med Parallelltonarter delar grundton men har olika fasta förtecken.

Bifogad fil  parallellKeys.png   18,13K   1 Antal nerladdningar

Förutom Parallel Keys finns Relative Keys med följande definition:

Relative keys share a key signature, but have different tonics. One is minor and one is major.

Bifogad fil  relativeKey.png   17,92K   1 Antal nerladdningar

Längst ned på sidan med rubriken "Parallella tonarter" i boken Grundteori för Gitarr skriver författaren följande:

"Om vi vill veta en durtonarts parallella molltonart, behöver vi bara utgå från grundtonen, och flytta ned en moll-ters (3-band) så hamnar vi på molltonartens grundton."

Med ovanstående kunskap om definitionen för Paralell Keys och Relative Keys måste slutsatsen bli att författaren har gjort en rejäl groda när han skrev boken.

Rubriken på sidan borde vara Relativa tonarter istället för Parallella tonarter samtidigt som ordet parallell ersätts med relativ i texten. Mot bakgrund av ovanstående, verkar det rimligt?

1)Med D-Moll (D Minor) menas Naturliga Mollskalan med grundtonen D (D Natural Minor Scale) 

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#2 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 16:10

På min tid var mollparallelltonarten till C Am. Men då fanns också H. Språkförbistring?

#3 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 17:00

Svenska wikipediasidan använder också Mikaels definition så det är nog olika för svenska och engelska.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 17:02

Relativ tonart verkar inte användas alls på svenska när jag googlar.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#5 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 17:13

Du som är så seriös i dina studier kanske skulle läsa lite teori på svenska så du lär dig svensk terminologi också?

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 12 juni 2016 - 17:32

Hej valvetubes!

Tack för din feedback. Du skriver "på min tid", du menar när du studerade musikteori? I så fall vad var det för benämning på det som på engelska kallas Parallel Keys?

#7 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 17:42

Hej martin78k, tack för tipset men den engelska litteraturen verkar vara betydligt bättre än den svenska samtidigt som utbudet av engelsk litteratur inom tillämpad musikteori är betydligt större jämfört med svensk litteratur. Därför väljer jag att inte ta vara på ditt tips.

#8 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 12 juni 2016 - 17:50

Hej martin78k, tack för tipset men den engelska litteraturen verkar vara betydligt bättre än den svenska samtidigt som utbudet av engelsk litteratur inom tillämpad musikteori är betydligt större jämfört med svensk litteratur. Därför väljer jag att inte ta vara på ditt tips.

Det ena utesluter ju inte det andra. För att lära dig terminologin behöver du ju bara komplettera med lite svensk litteratur, inte byta helt.

#9 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 15 juni 2016 - 22:21

Svenska: https://sv.m.wikiped...Parallelltonart
Engelska: https://en.m.wikiped...ki/Relative_key

Samma :)
Ärligt talat tycker jag svenska begreppen är mer logiska
"Parallell keys" på engelska syftar ju bara till respektive moll/dur-tonart från samma grundton.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415 
Bariton-guitar (scratchbuilt)

Telecaster-guitar (scratchbuilt)

#10 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 16 juni 2016 - 01:57

Hej Linus!

Om du kollar längst ned i https://en.m.wikiped...ki/Relative_key så ser du två litteraturreferenser som innebär att du kan bekräfta att det som står på denna wiki-sida är korrekt. Den svenska sidan har ingen uppgift om referenslitteratur och därmed blir innehållet per automatik mindre pålitligt.

Är det någon som vet hur det som benämns Parallel Minor och Parallel Major på engelska benämns på svenska utan att Googla?

#11 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 16 juni 2016 - 06:41

Finns nog många här, mig inklusive, som läst musikteori och kan ge samma information som den där wiki-sidan. Visst är det bra att vara källkritisk men i detta fall stämmer den svenska wikin bra. Parallelltonarter delar samma toner i skalan och är verkligen basic musikteori, titta även på kvintcirkeln som är ett bra verktyg att ha en bild av i huvudet, vilket gör det lätt att hitta paralleltonarter och även bra när man läser noter med förtecken.

På svenska wikin finns även länk till samma sida på andra språk... Och vad står det på engelska, jo relative keys!!
Ett mollackords förhållande till durackord med samma grundton är icke-funktionellt och jag har aldrig sett någon svensk term i stil med den engelska termen. T.ex c-dur och c-moll är två olika tonarter, de delar inte samma tonförråd.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415 

#12 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 16 juni 2016 - 07:38

Hej Linus!

Parallell Keys är bland annat användbart vid Modal Interchange. Jag har inte heller stött på någon svensk term som motsvarar Parallell Keys, å andra sidan har jag inte studerat någon musikteori på svenska. Det är därför som jag ställer frågan här och önskar svar från någon som inte Googlar efter ett svar.

Ett exempel där man använt Paralell Keys för att plocka fram ackord till sången är Sunny Side of The Street (Louise Armstrong) eller i Jill Jonsons version av Rainbow Road som båda innehåller IVm7 chord lånad från C Natural Minor (Parallel Minor till C Major).

#13 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 19 juni 2016 - 21:42

Jag har studerat terori på både engelska ch svenska, och inte googlat något.

Killen i boken har skriva rätt, det är så det heter på svenska.
Någon motsvarighet till engelska parallell key finns inte här (inte så jag stött på det i alla fall).

I just detta fall är svenska versionen klart att föredra men oftast är den engelska versionen av teori klart bättre.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 19 juni 2016 - 22:27

Hej Magnus!

Du skriver att just i detta fall är svenska versionen klart att föredra. Kan du beskriva lite mera om varför du föredrar den svenska versionen?

#15 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 08:40

Hej Magnus!

Du skriver att just i detta fall är svenska versionen klart att föredra. Kan du beskriva lite mera om varför du föredrar den svenska versionen?

Egentligen inget mer än att det svenska namnet passar mycket bättre till vad saken gäller än det engelska gör.

Själva "teorin" (innebörd osv) är ju detsamma oavsett språk.

/Magnus

#16 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 10:05

"Egentligen inget mer än att det svenska namnet passar mycket bättre till vad saken gäller än det engelska gör"

Intressant, kan du utveckla detta lite mera. På vilket sätt passar det svenska namnet "Parallelltonart" bättre?

#17 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 10:10

"Egentligen inget mer än att det svenska namnet passar mycket bättre till vad saken gäller än det engelska gör"

Intressant, kan du utveckla detta lite mera. På vilket sätt passar det svenska namnet "Parallelltonart" bättre?

:-)

Nä, det är så oviktigt att det inte är värt att lägga tiden på det.

Helt enkelt innebörden av ordet parallell.

/Magnus

#18 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 10:28

Hej Magnus!

Jag har förståelse och respekt för din tid men det låter som en nödlösning för att ta sig ur diskussionen :).

"Helt enkelt innebörden av ordet parallell"

Hm..., Det borde finnas någon djupare förklaring till varför man använder ordet parallell när man i svenskan refererar Relative Minor Scale. Någon som vet utan att behöva Googla?

#19 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 11:15

Hej Magnus!

Jag har förståelse och respekt för din tid men det låter som en nödlösning för att ta sig ur diskussionen :).

"Helt enkelt innebörden av ordet parallell"

Hm..., Det borde finnas någon djupare förklaring till varför man använder ordet parallell när man i svenskan refererar Relative Minor Scale. Någon som vet utan att behöva Googla?

Inte en nödlösning, men inte värt att utveckla (så ja, ta sig ur diskussionen, om man vill se det så).

Jag tycker så, namnet passar bättre, men det är ju bara jag, så därför är det helt enkelt inte viktigt.

/magnus

/Magnus

#20 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 20 juni 2016 - 18:32

Ok jag gör ett försök.. Såhär målar jag upp en bild, om än abstrakt: Om man tänker sig en skala som ett streck, t.ex c-dur, från tonen c till c som första streck. Om vi sedan börjar andra strecket, från tonen a och går till a (samma tonförråd) så kommer strecken se likadana ut och vara parallella mot varandra. Likadant drar man strecken från noterna på ett notblad på ett c-ackord så kommer ett a-moll se likadant ut (fast vi utgår från en annan punkt längre ner, men strecken kommer bli parallella)

Jämfört med c-dur och c-moll som istället kommer vara två olika streck eftersom de inte använder samma toner så de blir inte någon parallell spegling.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar