Idag skiner solen från klarblå himmel samtidigt som utetemperaturen är human. Då är det härligt att sitta på altanen i vilstolen och slappa. Ibland tar jag med mig min hembyggda läsplatta och surfar runt lite på nätet i allmänhet och på Gitarrforum i synnerhet. När aktiviteten på forumet är låg brukar jag surfa runt lite bland gamla trådar som verkar spännande att läsa. Idag sökte jag på parallelltonart och hittar 9 trådar som har ordet parallelltonart.
Jag har läst musikteori på engelska och den enda svenska litteratur jag läst är Grundteori för Gitarr av Mikalel Lindkvist som för övrigt har en hel del att önska när det gäller musikteori. Jag tycker författaren har utelämnat viktiga delar samtidigt som det saknas en röd tråd att följa för den som vill lära sig musikteori. Bokens titel är därför missvisande eftersom läsaren missar en massa om musikens grundläggande element.
I boken står det att F-Dur (F Major) är parallelltonart till D-Moll1 (D-Minor1). Om författaren till Grundteori för Gitarr och de som i forumet skrivit om parallelltonart använt rätt definition på parallelltonart känner jag inte till eftersom jag studerat musikteori på engelska.
I den engelska litteraturen är definitionen på parallelltonart (Parallel Keys på engelska) som följer:
Parallel keys share a tonic, but have different key signatures. One is minor and one is major. Den svenska översättningen bör vara något i stil med Parallelltonarter delar grundton men har olika fasta förtecken.
parallellKeys.png 18,13K
1 Antal nerladdningar
Förutom Parallel Keys finns Relative Keys med följande definition:
Relative keys share a key signature, but have different tonics. One is minor and one is major.
relativeKey.png 17,92K
1 Antal nerladdningar
Längst ned på sidan med rubriken "Parallella tonarter" i boken Grundteori för Gitarr skriver författaren följande:
"Om vi vill veta en durtonarts parallella molltonart, behöver vi bara utgå från grundtonen, och flytta ned en moll-ters (3-band) så hamnar vi på molltonartens grundton."
Med ovanstående kunskap om definitionen för Paralell Keys och Relative Keys måste slutsatsen bli att författaren har gjort en rejäl groda när han skrev boken.
Rubriken på sidan borde vara Relativa tonarter istället för Parallella tonarter samtidigt som ordet parallell ersätts med relativ i texten. Mot bakgrund av ovanstående, verkar det rimligt?
1)Med D-Moll (D Minor) menas Naturliga Mollskalan med grundtonen D (D Natural Minor Scale)