Pedal för looping. - Sida 3 - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Pedal för looping.

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#41 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 14 juni 2016 - 11:39

Tack för tipsen. Jag var tvungen att pausa mitt loopande p.g.a. akut ryggskott. Just nu består mina dagar mest av mitt gnäll, självömkan och fokus på min rehabilitering. Jag ska prova igen när jag mår bra och har fått tillbaka spellusten. 

#42 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 14 juni 2016 - 13:05

Ryggskott är inget vidare, inte gnäll och självömkan heller. Jag har en kompis som ofta råkar ut för ryggskott. Jag tog med honom på gymmet där han går fortfarande. Han har inte haft ryggskott en enda gång sedan han började träna. Vid senaste läkarbesöket konstaterade läkaren att hans ryggmuskler blivit bättre och att de därför håller bättre koll på kotorna i ryggen.

Rytmikträning är en bra sysselsättning när man har on i ryggen. Det krävs inga större ansträngningar i ryggen enär gitarren kan hänga kvar på väggen. Klarar du att sitta upp så kan du öva upp förmågan att starta och stoppa inspelningen exakt på beat one genom att använda metronom och räkna takten såsom jag beskrivit ovan. Faktum är att kvaliteten på denna övning blir bättre när du inte har gitarren i ditt knä. Det beror på att du inte behöver nyttja hjärnkapacitet till att hålla i gitarren.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#43 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 14 juni 2016 - 20:18

Helt rätt Aminor, gym är exceptionellt bra träning för ryggen.

Ryggskott är inget vidare, inte gnäll och självömkan heller. Jag har en kompis som ofta råkar ut för ryggskott. Jag tog med honom på gymmet där han går fortfarande. Han har inte haft ryggskott en enda gång sedan han började träna. Vid senaste läkarbesöket konstaterade läkaren att hans ryggmuskler blivit bättre och att de därför håller bättre koll på kotorna i ryggen.

Rytmikträning är en bra sysselsättning när man har on i ryggen. Det krävs inga större ansträngningar i ryggen enär gitarren kan hänga kvar på väggen. Klarar du att sitta upp så kan du öva upp förmågan att starta och stoppa inspelningen exakt på beat one genom att använda metronom och räkna takten såsom jag beskrivit ovan. Faktum är att kvaliteten på denna övning blir bättre när du inte har gitarren i ditt knä. Det beror på att du inte behöver nyttja hjärnkapacitet till att hålla i gitarren.

#44 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 15 juni 2016 - 13:57

Provade era förslag och det fungerade ypperligt. Tack.

Mitt ryggskott är säkert ett resultat av att jag försummat träning (6 mån sen jag gick till SATS) samtidigt som jag lyft min dotter på 18-mån. Har slutat lyfta dottern och ska sluta försumma träning.

#45 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 15 juni 2016 - 14:04

Ja du ser det är viktigt att inte försumma träningen då får det konsekvenser för hälsan. Regelbunden träning på gymmet är nyckeln till framgång på samma sätt som regelbunden träning med gitarren. Skillnaden är att gitarrträningen behöver man köra varje dag medan träningen på gymmet klarar sig med en eller ett par gånger i veckan.  :) 

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar