Pedal för looping. - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Pedal för looping.

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#1 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 25 maj 2016 - 16:57

Funderar på att skaffa en loopingpedal för att kunna skapa egna backingtracks att öva improvisering över skalor med.

Hur funkar en sådan pedal?
Kan jag koppla den direkt till min Blackstar HT5R?
Är loopingpedal ett bra verktyg för det jag vill göra?
Vad bör jag tänka på för features när jag köper pedal?

#2 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 17:50

Kolla in Boss RC-3. I den kan du spara flera olika loopar och den har nåt enkelt trumkomp också.

Ca 1000:- beg.

En del delays har loop också men då bara 20-40 sek och inga lagringsmöjligheter.

#3 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 18:09

Har ht5:an effektloop?
Fundera på hur avancerat du vill ha det, vissa har trumpkomp, kvantisering, aux-in och lan lagra en massa sparade loopar, andra satsar på enkelhet.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 18:10

Men ja, det är ett jättebra verktyg!!

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#5 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 25 maj 2016 - 19:54

jag har den boss rc-3. trummorna suger jungelpung och lämnar en hel del att önska när det gäller utbudet, men man kan koppla in sin telefon (finns alltså aux på loopern).

o jo det är rätt kul att kompa med trummor eller sig själv.

personligen är det lite meckigt att få till det men låt inte det avskräcka dig. övning hjälper även mot det :)

digitech (tror jag) har också en liknande där trummorna är betydligt bättre enligt vissa sidor på nätet.

men fan skaffa vilken som beggad o testa :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk:

Ibanez TSA 15 å en extra 12a

Orange Crush 20LDX

Behringer Thunderbird Bx 108

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#6 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 20:18

Har ht5:an effektloop?
Fundera på hur avancerat du vill ha det, vissa har trumpkomp, kvantisering, aux-in och lan lagra en massa sparade loopar, andra satsar på enkelhet.

:huh: Måste den ha det?

Jag trodde man kopplade in en pedal i förstärkaren och så fungerar allt ajtomagiskt?

Ska läsa på om Boss RC3. Tack. :)

*edit*

Kollar lite här med: http://looperpedalreviews.com/

#7 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 20:35

jag har inte min i effektloopen. tänkte mest det var till för reverb o delay o sånt snarare än allmänt. men jag har haft fel förr och det kanske inte spelar så väldans stor roll heller :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#8 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 20:45

jag har inte min i effektloopen. tänkte mest det var till för reverb o delay o sånt snarare än allmänt. men jag har haft fel förr och det kanske inte spelar så väldans stor roll heller :)

Jag är helt grön här. Vad är en effektloop? Är det inte bara ett uttag man kopplar in pedalen i? Måste det vara ett speciellt uttag?

#9 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 20:52

effektloop 'r dedikerad pedal ingång som därigenom inte påverkar ljudet förrens det går ur toppen. sätter man det i vanliga gitarringången så påverkar pedalerna signalen innan den når toppen.

typ

om jag har fattat det hela lite rätt.

jag kör mitt rakt in i gitarrutgången men jag använder mest loopen och en fuzz. så jag måste ju testa i effektloopen nu när jag har en :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#10 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 maj 2016 - 20:58

Hej MdaG!

Dina frågor:

1. Hur funkar en sådan pedal?
  2. Kan jag koppla den direkt till min Blackstar HT5R?
  3. Är loopingpedal ett bra verktyg för det jag vill göra?
  4. Vad bör jag tänka på för features när jag köper pedal?

Här är mina svar:

1. En loop-pedal spelar in det som kommer på ingången när den inspelningsläget. När du spelar upp det inspelade mixar den ihop inspelningen med det som kommer på ingången och kör ut signalen på utgången som du kopplar till förstärkarens ingång.

2. Ja du kan koppla den till din Blackstar HT5R

3. En loop-pedal ställer krav på din musikalitet och då främst din rytmik men du måste givetvis också ha bra känsla för harmoni om den skall komma till sin rätt. Finns det brister i musikaliteten så ställer den till med mera besvär än nytta för din musikaliska utveckling. Givetvis känner jag inte till något om din musikalitet men om den inte är riktigt utvecklad ännu är det sannolikt bättre för dig om du skaffar ett DAW-program till din dator. Ableton Live och Reaper är två exempel och det finns flera. Kör du Mac så har du redan Garageband som är ett utmärkt verktyg för dig.

4. Att den skall vara så enkel som möjligt så att du slipper hålla reda på en massa finesser som tar tid från din övning.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#11 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 21:09

Tex billigaste Ditton (men säkert andra loopers också) är väl också oerhört enkla/snabba att använda för att höra hur det man spelar låter? Som en extremt simpel inspelningsapparat, bra mycket smidigare och snabbare än att koppla till dator och spela in, daw etc? Detta kan jag tycka gör det till ett bra övningsverktyg förutom loopnings, overdub funktionalitet etc en loopers har?

Ts syfte är dock lite mera "avancerat" än så (skapa egna backingtracks, öva improvisering över skalor med etc).

Men det jag menar är att en looper kan vara bra för en nybörjare också, redan innan man klarar av att improvisera etc

#12 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 21:19

jag tror inte du kan spara i dom där små looparna.

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#13 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 21:21

I tex Ditto kan du mig veterligen spara en fem minuters slinga.

#14 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 21:47

Googla ev problem med Ditton.

#15 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 21:54

valvetubes: Vad menar du, är den buggig?

#16 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 22:22

Jag har flera TC Electronics delays och reverb och är mycket nöjd med dem, men jag har läst lite negativt om Dittona. Min RC-3 funkar fint, så den kan jag rekommendera. Men att googla är ju alltid nyttigt!  :)

#17 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 maj 2016 - 22:25

Min Ditto funkar perfekt.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#18 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 25 maj 2016 - 23:50

Äger en ditto. 5 minuter och oändligt med pålägg. Och det sparas i avstängt läge tills du raderar. Vet inte hur länge det inbyggda minnet räcker utan ström dock, kanske är någon slags Flashteknik, ingen aning.

Brukar bli två spår när jag spelar, som grund sen kan man härja fritt över det.

Måste säga att det nog är det bästa "hjälp"medlet för att jamma med sig själv som jag provat. Bästa uppfinningen sen stagetunern om du frågar mig. Och hjulet då förstås.

Väldigt inspirerande och roligt.

Finns många enkla varianter av den från olika märken och mer avancerade men som sagt, för 1-3 rytm och melodislingor räcker det gott och väl.

Mvh

principen är i stort den samma för enknappsloopar.

#19 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 26 maj 2016 - 00:32

:huh: Måste den ha det?

Jag trodde man kopplade in en pedal i förstärkaren och så fungerar allt ajtomagiskt?

Ska läsa på om Boss RC3. Tack. :)

*edit*

Kollar lite här med: http://looperpedalreviews.com/

Loopern spelar ju bara in det som händer innan den så om dist, reverb och ev andra effekter ligger i förstärkaren så kommer de effekterna på alla saker du spelar in (eller snarare de läggs ju på allt som pedalen spelar upp). Om du har en effektloop så kan du ha loopen sist i kedjan av effekter och för varje sak du spelar in kan du välja vilka effekter och hur mycket dist du vill ha. Tex. Clean rythm och distat  solo på det kräver effektloop.   

Har du inte det så måste du köra förstärkaren clean och sedan använda pedaler för dist och effekter så du kan placera dem före loopern. 

Jag har en Jamman med liknande features som RC-3 (fast lite billigare när jag köpte) men använder egentligen bara aux in av alla finesser och då för trummor från EZdrummer som låter mycket bättre än de inbyggda.. Boss RC-1 skulle jag kolla på idag, den har ett visuellt hjälpmedel för när loopen börjar och slutar som jag saknar.

#20 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 26 maj 2016 - 14:40

Ok, får väl hoppas att min alldeles nyinköpta (fast begagnade) Ditto inte är buggig, lite oroväckande.

Knappt hunnit prova den men vad jag hunnit med så är den exceptionellt enkel också att enbart använda för att snabbt spela in det man lirar för att sedan höra hur det låter (en st fottryckning för att börja spela in, en tryckning för att stoppa).

Duger varje fall gott om man inte vill spara sina inspelningar utan bara vill få lite snabb/enkel feedback medan man tränar. Väldigt skönt slippa jacka in förstärkaren i datorn eller att ens behöva ha igång datorn. Just nu kommer jag nog mera använda denna feature än att försöka improvisera samt overdub etc, det får bli lite senare. :-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar