Modda Egnater Rebel? vem vet? - Sida 2 - Rörstärkare - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Modda Egnater Rebel? vem vet?

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#21 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 251 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 maj 2016 - 09:47

Hej Tommy!

Du skriver att du varit yrkesverksam i 43 år. Jag har bara varit yrkesverksam i 40 år så det kanske är därför som jag inte förstår vad du menar med "det är just i näringslivet och dess jargong med att hitta bästa priset". Det förefaller som du glömde något när du skrev denna mening så det är nog därför som jag inte förstår vad du menar. Hur som helst, det är väl inte så intressant att veta vad du menar men jag är precis som makatech också intresserad att veta vilka rör du köpte och vart du köpte dessa rör. Är det något du kan tänka dig att svara på?

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#22 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 26 maj 2016 - 12:46

Tommy: Nyfiken på vad det var för rör du köpte?

Jag betalade inget för rören de fick jag som en rabatt då jag begärt offert på en annan produkt. Men i påsen fanns 2 st bendix 5002 6v6 2st Ampex 6BQ5/El 84 och 3 st Telefunken Black Dimond Ecc 82/12AX7.

Men jag köpte själv en billigare sättning rör som jag gillat tidigare, och de är minst lika bra i mina öron eller kanske de passar äldre gubböron bättre och det är de jag har sittande i stärkaren nu. 2st Tungsram ei label 6BQ5/EL 84 2st Genelex Gold Lion 6v6GT 3 st JAN-GE 12AX7wa. 

Jag kanske ska notera att jag alltid har Gain på max i Egnatern och anpassar ljudstyrkan med Master volymen, jag mixar slutstegsrören med lite övervikt på EL 84orna mot 6v6 orna minimalt med mellanregister och sedan pang på:-) Ha en fortsatt bra dag i solen

#23 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 26 maj 2016 - 13:52

Ok, kul att veta, tack för ditt svar. :-)

Jag betalade inget för rören de fick jag som en rabatt då jag begärt offert på en annan produkt. Men i påsen fanns 2 st bendix 5002 6v6 2st Ampex 6BQ5/El 84 och 3 st Telefunken Black Dimond Ecc 82/12AX7.

Men jag köpte själv en billigare sättning rör som jag gillat tidigare, och de är minst lika bra i mina öron eller kanske de passar äldre gubböron bättre och det är de jag har sittande i stärkaren nu. 2st Tungsram ei label 6BQ5/EL 84 2st Genelex Gold Lion 6v6GT 3 st JAN-GE 12AX7wa. 

Jag kanske ska notera att jag alltid har Gain på max i Egnatern och anpassar ljudstyrkan med Master volymen, jag mixar slutstegsrören med lite övervikt på EL 84orna mot 6v6 orna minimalt med mellanregister och sedan pang på:-) Ha en fortsatt bra dag i solen

#24 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 251 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 maj 2016 - 14:38

Hej Tommy!

Smakar det så kostar det. Jag kollade på de där rören tidigare, Bendix 5992 6v6, Amperex EL 84/6BQ5 och Telefunken Black Diamond ECC82/12AX7. Omräknat till SEK exklusive frakt så blir det nästan 6 000 kronor. Så du har rätt i att dessa rör kostar lika mycket som en ny förstärkare. Senast jag kollade på Thomann var priset 5 870 kronor. Det kanske är en petitess men jag tror du skrev fel nummer före 6V6, det skall nog vara 5992 om inte jag minns fel.

Jag skulle dock tro att du inte behövt byta rören i preampen, de brukar hålla betydligt fler timmar än slutrören.

By the way, Elfa har matchade EL84:or för cirka 400 kronor som funkar utmärkt i gitarrförstärkare.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#25 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 27 maj 2016 - 14:25

Hej Tommy!

Du skriver att du varit yrkesverksam i 43 år. Jag har bara varit yrkesverksam i 40 år så det kanske är därför som jag inte förstår vad du menar med "det är just i näringslivet och dess jargong med att hitta bästa priset". Det förefaller som du glömde något när du skrev denna mening så det är nog därför som jag inte förstår vad du menar. Hur som helst, det är väl inte så intressant att veta vad du menar men jag är precis som makatech också intresserad att veta vilka rör du köpte och vart du köpte dessa rör. Är det något du kan tänka dig att svara på?

Ojojoj bara i 40 år då måste du vara en ung grabb hahahahahahah

#26 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 27 maj 2016 - 16:29

Hej Grabbar

Ni måste vara "ungdomar".
Jag gick i pension i år vid 66 års ålder efter yrkesliv på 44 år (hos samma stora elektronik koncern, gissa vilken ?).
Nu lever jag ett glatt pensionärsliv med mycket musik samt resor och skärgårdsliv (med segelbåt) tillsammans med min trogna hustru.
/Kalle

#27 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 01 juni 2016 - 15:37

Hej Grabbar

Ni måste vara "ungdomar".
Jag gick i pension i år vid 66 års ålder efter yrkesliv på 44 år (hos samma stora elektronik koncern, gissa vilken ?).
Nu lever jag ett glatt pensionärsliv med mycket musik samt resor och skärgårdsliv (med segelbåt) tillsammans med min trogna hustru.
/Kalle

Härligt, segling är underbart, eftersom jag är född och uppvuxen vid havet i Bohuslän så har segling alltid varit det man redan som liten snorunge sysslade med, sista segligen jag gjorde var för ett par år sedan tillsammans med min sambo, och den trippen tog ca ett år, nu har jag sålt båten och krupit upp på land:-) 

#28 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 19 juni 2016 - 20:02

Roliga filmer Aminor! Tack!

Och grattis till bra röraffär, Tommy.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar