Modda Egnater Rebel? vem vet? - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Modda Egnater Rebel? vem vet?

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#1 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 14 maj 2016 - 13:02

Frågan är inte aktuell längre, då jag tagit mig tid att under några dagar rattat och haft tålamod att hitta många i mina öron fantastiska ljudmöjligheter.

Rebelen kräver tålamod med millimeter rattande hit och dit, inte min starka sida, men var värt pillandet.

#2 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 478 Inlägg:

Postad 14 maj 2016 - 14:14

Hej Tommy

Hade du tänkt köra KT88 rören i samma " 20W arbetspunkt" som 6V6 rören
eller försöka ta ut mer effekt som KT88 rören är kapabla till ?

Det är flera saker som talar emot att ersätta 6V6 med KT88 :

- Drar 1.6 A glödström jämfört med 0,45 A för 6V6GT
  (kan kvadda nät-trafon)

- Kräver sannolikt betydligt lägre (negativ) bias-spänning jämfört med 6V6 för få samma anodström.
  (t.o.m. lägre än vad bias-nätet i förstärkaren är kapabel att ge)

- KT88 vill se en annan belastningsimpedans (utgångstrafo) än 6V6

/Kalle

#3 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 15 maj 2016 - 09:57

Hej Tommy

Hade du tänkt köra KT88 rören i samma " 20W arbetspunkt" som 6V6 rören
eller försöka ta ut mer effekt som KT88 rören är kapabla till ?

Det är flera saker som talar emot att ersätta 6V6 med KT88 :

- Drar 1.6 A glödström jämfört med 0,45 A för 6V6GT
  (kan kvadda nät-trafon)

- Kräver sannolikt betydligt lägre (negativ) bias-spänning jämfört med 6V6 för få samma anodström.
  (t.o.m. lägre än vad bias-nätet i förstärkaren är kapabel att ge)

- KT88 vill se en annan belastningsimpedans (utgångstrafo) än 6V6

/Kalle

#4 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 478 Inlägg:

Postad 15 maj 2016 - 10:12

Hej Tommy

Vad är det du vill uppnå med bytet av 6V6 (eller EL84) till KT88 ?

/Kalle

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 16 maj 2016 - 08:11

Jag vet inget om det teckniska

Hej Tommy!

Om du vill skaffa dig lite översiktliga kunskaper om rörförstärkare kan du kolla på denna film.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 16 maj 2016 - 10:10

Jag kom på att jag sett en video där en snubbe visar vad som händer mad arbetspunkten då man byter rör mellan EL34, KT88 och 6L6. Här är den, hoppas att du tycker den är lärorik.

#7 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 16 maj 2016 - 19:01

Hej Tommy

Vad är det du vill uppnå med bytet av 6V6 (eller EL84) till KT88 ?

/Kalle

Att få KT88or i slutsteget blir ju svaret då

Hej Tommy!

Om du vill skaffa dig lite översiktliga kunskaper om rörförstärkare kan du kolla på denna film.

Tack för tipsen men jag vill inte lära mig något om elektronik i förstärkare, jag vill bara lämna in förstärkaren till en elektronikverkstad som är proffs på sådana jobb, ville bara höra här om det är möjligt att byta rören och ev en rekommendation till de som gör sådana jobb på professionell nivå. Jag är av uppfattningen man ska bara göra sådant man själv kan, andra lever ju också på det de har kunskap om, men jag tackar för ditt intresse, ha en bra kväll

#8 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 05:35

Kontakta Racing som hänger här och på ljudbojen.com, han moddar förstärkare och vet säkert vilka andra som gör det.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 08:45

Tack för tipsen men jag vill inte lära mig något om elektronik i förstärkare, jag vill bara lämna in förstärkaren till en elektronikverkstad som är proffs på sådana jobb, ville bara höra här om det är möjligt att byta rören och ev en rekommendation till de som gör sådana jobb på professionell nivå. Jag är av uppfattningen man ska bara göra sådant man själv kan, andra lever ju också på det de har kunskap om, men jag tackar för ditt intresse, ha en bra kväll

Varför skriver du inte det du vill i ditt första inlägg? Du skriver "Jag vet inget om det teckniska vill ha info från någon som vet vad som är möjligt att göra för att få bäst resultat av bytet, om det passar det bättre om man byter EL 84 orna i stället för 6V6 rören".

I den andra videon får du delvis svar på "vill ha info från någon som vet vad som är möjligt att göra för att få bäst resultat av bytet". Precis som Kalle svarar så vill KT88 se en annan belastningsimpedans jämfört med EL84 och 6L6. Enligt databladen har EL34 RL = 3 kOhm i klass A, 6L6 har RL = 5 kOhm när förstärkaren arbetar i klass A och KT88 har RL = 12 kOhm i klass A så det är mer än dubbelt så hög belastningsimpedans för KT88.

Konklusionen är att om du inte byter utgångstransformatorn för att anpassa belastningsimpedansen till KT88 så får du inte "bäst resultat av bytet".

Du har inte svarat på Kalles fråga "Vad är det du vill uppnå med bytet av 6V6 (eller EL84) till KT88?" men frågan kanske skall formuleras bättre för att du skall kunna ge ett bättre svar.

Vilken eller vilka ljudegenskaper vill du uppnå med att sätta in KT88 i ett av slutstegen i din förstärkare?

Nåväl, precis som martin78k skriver, kontakta Racing, han har erfarenhet att modifiera förstärkare. Om jag vore i din situation skulle jag dock i första hand kontaktat tillverkaren/konstruktören så min rekommendation till dig är att kontakta Bruce Egnater på Egnater Amplification. Det är han som konstruerat förstärkaren. Man jag skulle tro att du måste förbereda ett bra svar på ovanstående fråga först innan du kontaktar honom.

#10 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 18:13

Kontakta Racing som hänger här och på ljudbojen.com, han moddar förstärkare och vet säkert vilka andra som gör det.

Tack för tipset, men vet du om han är amatör som fixar hemma?, tack ännu en gång för tipset och ha en fin kväll

#11 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 18:47

Varför skriver du inte det du vill i ditt första inlägg? Du skriver "Jag vet inget om det teckniska vill ha info från någon som vet vad som är möjligt att göra för att få bäst resultat av bytet, om det passar det bättre om man byter EL 84 orna i stället för 6V6 rören".

I den andra videon får du delvis svar på "vill ha info från någon som vet vad som är möjligt att göra för att få bäst resultat av bytet". Precis som Kalle svarar så vill KT88 se en annan belastningsimpedans jämfört med EL84 och 6L6. Enligt databladen har EL34 RL = 3 kOhm i klass A, 6L6 har RL = 5 kOhm när förstärkaren arbetar i klass A och KT88 har RL = 12 kOhm i klass A så det är mer än dubbelt så hög belastningsimpedans för KT88.

Konklusionen är att om du inte byter utgångstransformatorn för att anpassa belastningsimpedansen till KT88 så får du inte "bäst resultat av bytet".

Du har inte svarat på Kalles fråga "Vad är det du vill uppnå med bytet av 6V6 (eller EL84) till KT88?" men frågan kanske skall formuleras bättre för att du skall kunna ge ett bättre svar.

Vilken eller vilka ljudegenskaper vill du uppnå med att sätta in KT88 i ett av slutstegen i din förstärkare?

Nåväl, precis som martin78k skriver, kontakta Racing, han har erfarenhet att modifiera förstärkare. Om jag vore i din situation skulle jag dock i första hand kontaktat tillverkaren/konstruktören så min rekommendation till dig är att kontakta Bruce Egnater på Egnater Amplification. Det är han som konstruerat förstärkaren. Man jag skulle tro att du måste förbereda ett bra svar på ovanstående fråga först innan du kontaktar honom.

Fick ett trevligt bemötande av Egnater i CA. 

#12 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 20:52

Tack för tipset, men vet du om han är amatör som fixar hemma?, tack ännu en gång för tipset och ha en fin kväll

Han köper gamla förstärkare (från typ 40,50,60-talet) och bygger om till gitarrförstärkare som han sedan säljer och jag tror han även renoverar & modifierar förstärkare mot betalning. Jag har själv inte anlitat honom men gissar att han har någon slags firma. Är han amatör så är han i alla fall en väldigt avancerad sådan och han verkar vara rätt välsedd, när han fick inbrott i sin verkstad för några månader sedan samlades det ihop pengar till honom på facebook. Om du söker på Racing i det här forumet så har han ingående beskrivit hur han modifierar och bygger om förstärkare och även om språket är färgstarkt så verkar han ha koll på rörisar. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#13 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 478 Inlägg:

Postad 17 maj 2016 - 21:22

Bästa forumet för frågor runt gitarrförstärkare med rör är Ljudbojen /rörsnack:

http://www.ljudbojen...780da59e1f64c28.

Där huserar "Racing".

/Kalle

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:

Postad 18 maj 2016 - 13:13

Fick ett trevligt bemötande av Egnater i CA. 

Ja, det förstod jag att du skulle få. Blev du något klokare och vad sa de om att byta till KT88?

#15 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 18 maj 2016 - 13:24

Hej Tommy.

Nej. Det du ber om är inte praktiskt vettigt.

Utan minsta tvivel och tvekan är det vettigare att byta förstärkare isf. Om du kikar på Egnaters Renegade så har du en liknande koncept som i Rebel,bara med EL-34 och 6L6 istället.

Mkt riktigt delar,inom rimlighetens gränser,EL-84 och 6V6 behov av primärimpedans och i sin tur EL-34 och 6L6. Sen skall sägas att det med behovet av primärimpedans inte är att betrakta som någon exakt vetenskap med VÅRA mått mätt.

Som bla Aminor är inne på ovan är det så mkt som skiljer att det faller på eget grepp. Inte ens nättrafon skulle orka med de ökade belastningarna,i någon ände.

Bruce Egnater är mkt riktigt en väldigt trevlig prick. Han har dock mindre och mindre att göra med/säga till om vad avser förstärkarna som bär hans namn. Mycket kunnig herre... Har fortlöpande kontakt med hnm och han ställer alltid upp när han kan. Samma för herrar som Andy Fuchs mfl,det finns en anledning till att de blivit till de "namn" de har.

Ja. Jag reparerar och modifierar maskiner på pro basis numera.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#16 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 20 maj 2016 - 13:32

Hej Tommy.

Nej. Det du ber om är inte praktiskt vettigt.

Utan minsta tvivel och tvekan är det vettigare att byta förstärkare isf. Om du kikar på Egnaters Renegade så har du en liknande koncept som i Rebel,bara med EL-34 och 6L6 istället.

Mkt riktigt delar,inom rimlighetens gränser,EL-84 och 6V6 behov av primärimpedans och i sin tur EL-34 och 6L6. Sen skall sägas att det med behovet av primärimpedans inte är att betrakta som någon exakt vetenskap med VÅRA mått mätt.

Som bla Aminor är inne på ovan är det så mkt som skiljer att det faller på eget grepp. Inte ens nättrafon skulle orka med de ökade belastningarna,i någon ände.

Bruce Egnater är mkt riktigt en väldigt trevlig prick. Han har dock mindre och mindre att göra med/säga till om vad avser förstärkarna som bär hans namn. Mycket kunnig herre... Har fortlöpande kontakt med hnm och han ställer alltid upp när han kan. Samma för herrar som Andy Fuchs mfl,det finns en anledning till att de blivit till de "namn" de har.

Ja. Jag reparerar och modifierar maskiner på pro basis numera.

Tack för dt svaret, det värmde för att jag själv funderat lite och beslutat att inte trixa i något som redan är bra, jag beställde däremot ett komplett rörbyte som gjorde i mina öron en bra uppgradering av ljudet, tydligen blir rör sämre när de använts en hel del, rörbytet var värt varenda krona trots att rören kostade tillsammans en del mer än förstärkaren gör i butik. Att du jobbar med elektronik på proffsbasis, gläder mig faktiskt eftersom jag jobbar på en affärs idè och har en seriös och ekonomiskt stark investerare som visat sitt intresse för min tanke om ett par produkter Made in Sweden:-). jag hör gärna av mig till dig efter sommaren, för att höra om du ev har tid och lust att trolla fram något. Ha en fortsatt bra dag.

Mvh

Tommy

#17 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 23 maj 2016 - 20:20

Ja, det förstod jag att du skulle få. Blev du något klokare och vad sa de om att byta till KT88?

Ja jag blev mycket klokare! fattade att jag ska ge fa... i att fundera på fix och trix med redan bra grejer, att byta till KT88 or, jo du jag förstod direkt på den totala tystnaden som uppstod under några sekunder att jag var nog den dummaste jä....de råkat ut för, men visst de var trevliga och kunniga, och vill jag ha KT 88 i slutsteget finns det ju en del förstärkare på marknaden att köpa då blev slutsatsen för mig. Men så blir det inte eftersom de tipsade mig om ett rörbyte, och vilka rör som är marknadens bästa just till min Egnater Rebell, visserligen är rören dyrare än vad förstärkaren kostar men det var värt varje krona. Jag lovar att jag aldrig mer ska fundera på fix och trixi med proffsbyggda förstärkare, jag håller mig till att töja sträng istället, ha en bra kväll.

#18 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:

Postad 24 maj 2016 - 08:29

Hej Tommy!

Eftersom Egnater driver affärsverksamhet där kunderna betalar lönerna för de anställda så tor jag inte att de tycker att du var korkad eller dum när du frågade om det går att sätta in KT88 i din förstärkare. Bristfälliga kunskaper är nämligen inte ett kriterie för att man skall kunna betraktas som dum eller korkad.

Det verkar dock lite märkligt att rören som de rekommenderar är dyrare än vad en ny förstärkare kostar. När jag läser detta får jag intrycket av att du vill imponera på läsarna genom att säga att du köper dyra rör till din förstärkare. Du kanske menar att du köpt en begagnad förstärkare för en billig penning och det är därför som kostnaden för nya rör blir dyrare än det pris du gav för din förstärkare. Hur som helst, smakar det så kostar det men jag tror att forumets läsare inte bryr sig så mycket om vad du betalar för rören.

#19 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 08:02

Jag  skiter i alla som vill impa med något då jag inte är i behov av det, och därför är jag själv inte heller nere på den nivån. Rören jag bytt till kostar dryga 1000 lappen mer i USA än vad stärkaren kostar ny här hemma, den största anledningen till att jag köpte rören var att jag fick dem till ett extremt bra pris, som långt ifrån motsvarar priset på marknaden, men det var inte för att jag är jag.

Att jag fick rören till ett lägre pris berodde på att jag gav företaget jag handlade av förslaget att rören kunde vara en rabatt på det övriga jag beställde. I USA är det helt ok att pruta vid förfrågningar och beställningar av kapitalvaror.

Att du tror en massa skit det bryr jag mig inte om, det är just i näringslivet och dess jargong med att hitta bästa priset. J har lagt 43 år av mitt yrkesverksamma liv, men är numer en glad pensionär, som nu gett mig möjligheten att njuta av livet tillsammans med min gitarr.

Ha nu en fortsatt bra dag och så glömmer vi denna missuppfattning från dig.

#20 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 25 maj 2016 - 08:38

Tommy: Nyfiken på vad det var för rör du köpte?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar