Hur skapar man ett bra basljud? - Bas - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur skapar man ett bra basljud?

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Tomas_E

Tomas_E

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 04 maj 2016 - 10:19

Lyssnade på en livekonsert på tv med Snarky Puppy för en tid sedan och slogs av hur bra basljudet lät. Homogent, lagom fett, lagom mjukt och allt det där. Hur gör man för att hitta det där "perfekta" basljudet? (Som naturligtvis också är individuellt tycke och smak.) Eftersom jag inte har en riktig bas utan bara använder mjukvaruinstrument så blir ju redan det en begränsning. Men det som stört mig mest är att olika ljud verkar ha olika starkaste frekvens. Jag trodde mig ha räknat ut att felet låg i basreflexer från väggarna då de flesta basljud var starkare vid låga C, dvs A-strängen på tredje bandet. Men rätt vad det var hade jag ett annat basljud som bumlade ut omkring låga G. Det vore intressant att få lite återkoppling från er som spelar på en riktig bas, vad man ska tänka på, vad man ska undvika osv.

(Hittills har jag för att slippa dessa problem helt enkelt skurit lite i de störande frekvenserna men jag är även sugen att förbättra rummets akustik. Men det är ett annat ämne och är inte vad jag i första hand vill veta mer om här.)

#2 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 04 maj 2016 - 18:08

Ställ frågan på pratabas.se så får du fler svar.

#3 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 168 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 04 maj 2016 - 18:29

Hej,

En variant är dubblerade spår, med olika karaktär och EQ.

Ett rent och ett eller fler med effekt, eller förstärkarsimulering. Mer basfrekvenser i det rena ljudet och mindre av det i de "skitigare" om vi pratar elbas. 

Detta kan vara kul på mer än bas förvisso.

Tjo.

#4 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 152 Inlägg:

Postad 04 maj 2016 - 21:08

Samma recept som på elgitarr. :      Rörstärkare på hög volym. Det finns inga genvägar. Möjligtvis finns det digitala simuleringar, eller snarare sagt avbildningar. Vilka förblir som en blek fotokopia i jämförelse av en riktig oljemålning

Personligen gillar jag Ampegs stärkare för bas... men även där det ska vara helrör rakt igenom både i för och slutsteg. Att det står Ampeg i fronten betyder inget, innehållet är viktigare.

#5 Tomas_E

Tomas_E

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 09:50

Ställ frågan på pratabas.se så får du fler svar.

Tack :) , kanske tittar in där sen.

#6 Tomas_E

Tomas_E

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 09:54

Hej,

En variant är dubblerade spår, med olika karaktär och EQ.

Ett rent och ett eller fler med effekt, eller förstärkarsimulering. Mer basfrekvenser i det rena ljudet och mindre av det i de "skitigare" om vi pratar elbas. 

Detta kan vara kul på mer än bas förvisso.

Tjo.

Det känns som om det skulle kunna bli väl tjockt, men det gäller väl att hitta en bra balans som med allt annat man dubblerar...

#7 Tomas_E

Tomas_E

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 09:59

Samma recept som på elgitarr. :      Rörstärkare på hög volym. Det finns inga genvägar. Möjligtvis finns det digitala simuleringar, eller snarare sagt avbildningar. Vilka förblir som en blek fotokopia i jämförelse av en riktig oljemålning

Personligen gillar jag Ampegs stärkare för bas... men även där det ska vara helrör rakt igenom både i för och slutsteg. Att det står Ampeg i fronten betyder inget, innehållet är viktigare.

Det var nästan det jag hade på känn, att det är svårt att få det helt äkta utan rätt grejer. Om jag nu lyckades få tag i en basist med rätt grejer, vilken sorts mikrofon ska jag använda för att spela in? Har en Røde NT1 och en TSM MT57, funkar någon av dessa?

#8 Se7en

Se7en

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 12:27

Att det inte går att spela in utan feta riggar är inte helt sant.

Periphery 3 - alpha and omega spelades in med enbart AxeFx2, gitarr/bas, och jag tycker det låter väldigt bra (IMHO)

Det finns väldigt många band som använder kemper/axefx2, både i studion & live!

My gear: 6xCaparison --> AxeFx2 + MFC-101 --> Custom 2x12Cab (EVM12L w/ Matrix GM50)

#9 Tomas_E

Tomas_E

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 15:04

AxeFx2 :rolleyes: ... Jag hade glömt hur härligt det är att kunna skruva på rattar på en "riktig" burk. Det var bara prislappen det var lite fel på. :D

#10 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 152 Inlägg:

Postad 06 maj 2016 - 10:11

Det var nästan det jag hade på känn, att det är svårt att få det helt äkta utan rätt grejer. Om jag nu lyckades få tag i en basist med rätt grejer, vilken sorts mikrofon ska jag använda för att spela in? Har en Røde NT1 och en TSM MT57, funkar någon av dessa?

Bör de göra, jag är tyvärr inte så insatt i just basuppmickning men ser inga hinder, det bör inte skilja så mycket från gitarr:

MT57 riktat mot sidan av konen

NT1 kan du micka upp längre bak i rummet för att få lite mer atmosfär av rumsljudet.

Beror ju även på vilka högtalare du har, inget hindrar dig att sätta upp 50 mickar och sedan mixtraa ihop spåren för ett fett basljud på efterhand. Hellre finjustering av flera mickar än försöka EQa det onaturellt. Men givetvis tar det mer tid än att bara ratta på en simpel EQ. :/

#11 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 168 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 06 maj 2016 - 10:27

Hej igen,

Baskagge mick om tillgänglig och 57an där fram.

En mick som inte görs längre är en högtalarkon i ett virvelformat.

Går att bygga en själv om man har en gammal subbas till ett 2.1 system typ. Man omvänder signalen helt enkelt.

Har du en loadbox kan du ta signalen från en rörstärkare, sen in i en git-plug och vidare ut i virtuella kabinett.

En rörpedal innan typ komp. kan fungera.

Förvånansvärt mycket musik idag som bara görs med pluggar och kemper etc.

Basen har ju ibland gått rakt in i bordet sen sextiotalet med.

tjo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar