Lyssnade på en livekonsert på tv med Snarky Puppy för en tid sedan och slogs av hur bra basljudet lät. Homogent, lagom fett, lagom mjukt och allt det där. Hur gör man för att hitta det där "perfekta" basljudet? (Som naturligtvis också är individuellt tycke och smak.) Eftersom jag inte har en riktig bas utan bara använder mjukvaruinstrument så blir ju redan det en begränsning. Men det som stört mig mest är att olika ljud verkar ha olika starkaste frekvens. Jag trodde mig ha räknat ut att felet låg i basreflexer från väggarna då de flesta basljud var starkare vid låga C, dvs A-strängen på tredje bandet. Men rätt vad det var hade jag ett annat basljud som bumlade ut omkring låga G. Det vore intressant att få lite återkoppling från er som spelar på en riktig bas, vad man ska tänka på, vad man ska undvika osv.
(Hittills har jag för att slippa dessa problem helt enkelt skurit lite i de störande frekvenserna men jag är även sugen att förbättra rummets akustik. Men det är ett annat ämne och är inte vad jag i första hand vill veta mer om här.)