Am7 till power chord - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Am7 till power chord

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 yadis

yadis

Medlem

• Members
  • 54 Inlägg:

Postad 01 maj 2016 - 22:32

Har skrivit en låt som har ett Am7 som passar som handsken när jag kör den på akustiskt gitarr.
Men låten ska spelas på distad elgura och då låter Am7 inte så bra. Det är A power chord man kör då, fastän det inte alls passar lika bra som Am7 till låten?

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 02 maj 2016 - 06:46

Det är A power chord man kör då, fastän det inte alls passar lika bra som Am7 till låten?

Hej yadis!

Du har skrivit ett påstående med frågetecken efter så det är lite svårt att veta om du önskar hjälp eller bara vill berätta att A-7 inte låter bra med distad gitarr.

Hur som helst, om du inte tycker att A-7 låter bra med distad gitarr så kan du ta bort b7 (flat 7th) ur ackordet och istället spela A-.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 yadis

yadis

Medlem

• Members
  • 54 Inlägg:

Postad 02 maj 2016 - 11:41

Det var en fråga hur man tar ett power chord som är så nära Am7 som möjligt.

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 02 maj 2016 - 12:41

Minor 7th Chord innehåller tonerna Root, Minor 3rd, Perfect 5th och Minor 7th. Ett Power Chord innehåller bara Root och Perfect 5th så det finns inget Power Chord som motsvarar ett Minor 7th Chord. A5 ligger således så nära A-7 som du kan komma om du vill använda ett Power Chord istället för A-7. Men jag skulle tro att A Minor Triad Chord funkar. Vill du färga ackordet kan du prova med Asus2, det är det råd jag kan ge dig enär du inte publicerat hela din Chord Progression.

Är du nöjd med svaret?

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#5 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 02 maj 2016 - 12:46

Prova laborera med andra fingersättningar för ditt Am7, det går ofta kanon att få till det även med dist.

Ett alternativ är att, till exempel, spela ett C dur på gitarren (gärna i en inversion som inte är typiskt skriker C) med basen lägger ett A, tillsammans blir det en Am7 klang.

Prova dig fram, helt enkelt.

Ett Am7 vis-ackord låter sällan skoj med dist.

/Magnus

Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#6 MrTorture

MrTorture

Medlem

• Members
  • 268 Inlägg:

Postad 02 maj 2016 - 21:22

Några förslag som kanske funkar:

Grundton, liten ters, liten septim.

--------------------------

-------------8------------

-------------5------------

--5---------7------------

--3----------------------

--5----------------------

eller bara grundton och liten ters.

-------

-------

-------

-------

--3---

--5---

#7 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 151 Inlägg:

Postad 14 maj 2016 - 23:09

Väldigt svårt och komma med förslag när man inte har en helhetsbild, men ett alternativ är även att göra någon trudelutt, dvs en appgregio variant då istället som nödvändigtvis inte behöver låta rent, det är klanget/dånet du vill överlåta etc. när du kör power chords ändå, tom punkbanden klarar av inte bara peppra på power chords fullt ut. Ibland låter bara morrandet av dist fint.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar