Koppla in gitarren till datorn - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Koppla in gitarren till datorn

• Vänligen logga in för att svara
9 svar på denna tråd

#1 snowman

snowman

Medlem

• Members
  • 78 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 13:50

Hej!

Jag planerar att införskaffa mig en elgitarr men tänker koppla den till datorn förstället en extern föstärkare. Frågan är nu vilka program som finns att tillgå och vilka som man kan rekomendera?

Reason har jag tittat som hastigast på men det verkar vara mer för att koppla samma olika enheter på något vis? Jag behöver ju en mjukvara som kan lägga på samma effekter som en förstärkare/pedal kan.

Jag har även tittat på Pod Line6, men det skulle vara bra om ingen extra hårdvara krävdes utan man kunde koppla gittaren direkt i line-in på datorn.

En fördel är så klart att man kan spela in och laborera med det man spelar.

Jag vet att det blir en fördröjning på 20-30 ms när man koplar en elgitarr på line-in, finns det något vis att motverka detta, eller är det något man överhuvudtaget behöver bry sig om?

MVH
snowman

#2 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 14:58

Hej Snowman
Du kan ju börja läsa det här http://www.gitarrfor...?showtopic=2584
Att koppla en elgitarr direkt till en ingång på datorns ljudkort funkar egentligen inte bra.
Elgitarren har för hög signalnivå för mic-ingången och för låg signalnivå för Line-ingången.
Mic-ingången är väl den som passar bäst för en elgitarr, men man får nog dra ner volymen ordentligt på elgitarren.
Programmet Kristal Adio Engine har en funktion som heter Live-in där man kan köra datorn som en multiffektenhet.
Det beskrivs här http://12bar.de/homerecording.php
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#3 snowman

snowman

Medlem

• Members
  • 78 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 15:26

Hej Snowman
Du kan ju börja läsa det här http://www.gitarrfor...?showtopic=2584
Att koppla en elgitarr direkt till en ingång på datorns ljudkort funkar egentligen inte bra.
Elgitarren har för hög signalnivå för mic-ingången och för låg signalnivå för Line-ingången.
Mic-ingången är väl den som passar bäst för en elgitarr, men man får nog dra ner volymen ordentligt på elgitarren.
Programmet Kristal Adio Engine har en funktion som heter Live-in där man kan köra datorn som en multiffektenhet.
Det beskrivs här http://12bar.de/homerecording.php
/Kalle

Tack för svaret!

Menar du att det inte ens är lönt att fundera på detta alternativ? Man måste väll kunna ställa in en volym på gitarren så att line-in kan handskas med det? Micken får ju en automatisk boost av ljudkortet vilket troligen inte är så bra?

Finns det ingen program vara som kan handskas med detta problem på ett mer automatiskt vis?

Säg att man skulle ta o köpa en POD Line6 eller något sådan, skulle detta hjälpa något? Har den line-out? Man vill ju absolut inte jobba med en signal som är förstärkt på något vis, ex hörlursutgång då ljudet alltid blir brusigt och allmänt dåligt.

Edit. tack för länkarna

#4 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 15:38

Det är absolut idé att försöka, men problemet är att det nästan är omöjligt att sia om ifall det kommer att funka bra eller dåligt innan man testar. Både signalnivå och latens kan funka helt perfekt, men också bli olidligt.

Vad gäller signalnivån lär den funka bra genom en POD, för man vill ju visst ha en förstärkt signal in i datorn - tror att pod och andra multieffekter i regel funkar bra som preamps. För latensen kan man installera och labba med asio4all.
Postad bild

#5 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 16:42

"Jag vet att det blir en fördröjning på 20-30 ms när man koplar en elgitarr på line-in, finns det något vis att motverka detta, eller är det något man överhuvudtaget behöver bry sig om?"

Det är inte line-in som fördröjer signalen. Det är tiden det tar för den interna mjukvaran hantera ljudet digitalt från ingång till utgång.
Som osiris säger så hjälper det om man använder ASIO2 ljud drivrutiner istället för windows egna ljud drivrutiner.
Asio4All är en gratis ASIO2 drivrutin som brukar funka skapligt på många ljudkort, den funkar mycket bra tillsammans med Kristal Audio Engine.
/Kalle

#6 snowman

snowman

Medlem

• Members
  • 78 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 18:26

Tack för hjälpen!

Nu är min dator ganska ny, d.v.s en Intel Core 2 Quad på 2,4 Ghz och då ett realtek ALC889A High Definition Audio(suport CD in, S/PDIF in/out) men det kanske spelar mindre roll?

Hmm klurigt, jag hade satt en budget på max 3000-3500, nu ser det ut som att gitarren kommer kosta 5000 kr och sen behöver jag troligen köpa en Pod för att få det att funka, så strax över 6000 kr :D

Får kanske titta på en annan gitarr som är billigare helt enkelt, tråkigt när man hittat den perfekta.

#7 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 18:33

Spara inte på gitarren, det kommer du bara att ångra...
Postad bild

#8 snowman

snowman

Medlem

• Members
  • 78 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 19:55

Spara inte på gitarren, det kommer du bara att ångra...

Jo jag misstänker det.

Jag har mätt upp min utrustning nu och med ASIO4ALL drivar till RealTek HD ljudkortet åfr jag ett bra ljud på 768 samples (17 ms). Frågan är hur det blir när man låter dator sköta efekterna till gitarren också.

#9 Fredrik.D

Fredrik.D

Veteran

• Members
  • 1 231 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 20:05

En Line6 Pod hjälper dig inte att få lägre latency om du ska koppla den till datorn (Om du inte köper en X3 med S/Pdif, men den kostar nästan 4000:-). Däremot kan du ju förstås använda den med hörlurar.

Jag håller med Osiris att du kommer att ångra dig om du köper en billigare gitarr. Du kan ju alltid köpa ett ljudkort eller en pod senare. 17 ms kommer att vara märkbart, men hur bra det går är väldigt beroende på vad du ska spela. Thrash Metal går inte, ej heller snabba solon. Däremot kommer ackordspel och långsamma licks att fungera bra. Jag körde med inbyggda ljudkretsen förut och använde Guitar Rig, och det fungerade ok tyckte jag. Du kan behöva trixa lite med inställningarna, men ljudet blir fullt spelbart.
Jag har en HPD-Strata på gång! Kolla under Byggprojekt.

#10 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 18 februari 2008 - 22:48

Jo jag misstänker det.

Jag har mätt upp min utrustning nu och med ASIO4ALL drivar till RealTek HD ljudkortet åfr jag ett bra ljud på 768 samples (17 ms). Frågan är hur det blir när man låter dator sköta efekterna till gitarren också.

Hur mätte du fördröjningen ?
För ren avspelning så spelar inte ASIO2 drivrutierna någon roll.
Det är först när man spelar in ett ljud och samtidigt hör det inspelade ljudet fördröjt i högtalarna som man märker av fördröjningen.
Eller om man t.ex. spelar in ett gitarrsolo mot ett redan inspelat "komp"spår , så kan det nya spåret bli fördröjt jämfört med det första spåret.
/Kalle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar