Hagstrøm Hi-Fi 510 - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hagstrøm Hi-Fi 510

• Vänligen logga in för att svara
14 svar på denna tråd

#1 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:
  • Interests:mostly reallyreally ooold stuff, aint got no interest in new stuff exept food...

Postad 19 april 2016 - 09:13

Jo ser ni, sitter inne me en Hagstrøm Hi-Fi 510 se'n många år, den har nog samlat damm i minst 15 nu p.g.av att diskanten e väck, bara bas...

Va kan de bero på, nå'n som vet?

Hade den me i Holland (bodde där ett tag) & då va de en snubbe som tog en titt & førklarade felet men de enda jag minns nu va att han sa att de inte va fel på nå't rør.

Hoppas på bra svar... :)

#2 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:
  • Interests:mostly reallyreally ooold stuff, aint got no interest in new stuff exept food...

Postad 19 april 2016 - 10:34

Tänkte lägga in bild men de verkar bara funka me url & jag har ipg.

&så skulle jag vilja skriva me så'n här skrivmaskins-still men då ändras de tibax hela tiden...

Några ide'er eller tips?

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 19 april 2016 - 12:11

Varför duger det inte med den teckenfont som är default? Den är vald för att det skall vara lättläst. I och för sig spelar det kanske ingen roll eftersom din text är lika svårläst oavsett vilken teckenfont du än använder.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 12:39

Hej Bluespunk

Vänd dig till "Rörförstärkarforumet" rörsnack på ljudbojen = http://www.ljudbojen...wforum.php?f=24.

Där har de tidigare diskuterat reparation av just Hagström HiFi 510.

/Kalle

#5 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 13:44

Bitch

1. Vi skriver med den teckenfont vi vill eftersom möjligheten finns?

2. Det andra du skrev tycker jag inte var särskilt artigt.

Precis som Carl-Olof har jag rekommenderat ljudbojen.se till bluespunk.

Varför duger det inte med den teckenfont som är default? Den är vald för att det skall vara lättläst. I och för sig spelar det kanske ingen roll eftersom din text är lika svårläst oavsett vilken teckenfont du än använder.

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 19 april 2016 - 14:26

2. Det andra du skrev tycker jag inte var särskilt artigt.

Det kanske jag kan hålla med dig om men varför hymla med att TS text är svårläst. Det är ju ren fakta.

#7 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 17:38

Det kanske jag kan hålla med dig om men varför hymla med att TS text är svårläst. Det är ju ren fakta.

För att man har social kompetens och empati? 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#8 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 19 april 2016 - 22:20

Tack Carl-Olof Sandberg, ska kolla!

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 20 april 2016 - 08:10

Jo ser ni, sitter inne me en Hagstrøm Hi-Fi 510 se'n många år, den har nog samlat damm i minst 15 nu p.g.av att diskanten e väck, bara bas...

Va kan de bero på, nå'n som vet?

Hade den me i Holland (bodde där ett tag) & då va de en snubbe som tog en titt & førklarade felet men de enda jag minns nu va att han sa att de inte va fel på nå't rør.

Hoppas på bra svar... :)

Hej Bluespunk!

Jag känner inte till så mycket detaljer om din förstärkare men den är väl byggd någon gång i slutet på 50-talet eller i början på 60-talet. Kan det stämma?

Elektrolytkondensatorer som sitter i gamla rörförstärkare brukar föråldras med tiden och är den byggd i slutet på 50-talet finns det stor risk att de har torkat ihop. Bästa sättet att finna ut vad som felar är att koppla in en signalgenerator på ingången och mäta med ett oscilloskop. Alternativt kan man börja med att byta alla elektrolytkondensatorer och samtidigt kolla diskantpotentiometern.

Eftersom du frågar vad det kan vara för fel på din förstärkare antar jag att du inte är elektronikutbildad. Om det stämmer är min rekommendation att du lämnar in den till någon som har erfarenhet att laga gitarrförstärkare. Dessa växer dock inte på träd så du får nog vara beredd att åka en bit eller skicka den på posten. Här i forumet finns en kille i Göteborg som har nickname Racing. Skicka ett PM till honom så kanske ni kan komma överens om ett upplägg.

#10 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 20 april 2016 - 10:21

Okidoki, tack Aminor, har nu fått reda på att de finns någon i Åhus (jag befinner mej i närheten) som kallas Magic(?) & ska kolla upp de.

(& visst stämmer de: jag har ingen aning alls om el-grejjer, kan bara koppla up mina mickar på guran om jag har en teckning å gå efter...)

Men jag e glad ändå! :)

#11 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 23 april 2016 - 20:55

Att googla på Magic i Åhus funkar inge vidare, nå'n som har tel-nr eller adress?

Snälla...? :)

#12 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 04 maj 2016 - 10:40

Ta det med nicket på Ljudbojen.

Magic återfinns där.

Sedan har du "Ballz",som häckar i Malmö.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#13 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 05 maj 2016 - 20:24

Okidoki, har fått tag på Magics tel så ska bara ta mej i kragen & ringa åxå...

"Annat" har kommit ivägen...

Tackar! :)

#14 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 11 november 2018 - 13:05

Lååång tid har gått & annat kommit i vägen & va som hände som fick mej å inte kontakta "Magic" minns jag inte... Men nu e hans nummer borta & googling gav inget heller...  :( 

#15 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 21 november 2018 - 12:21

Jaha ja... Har googlat & letat & stått i men nix, tji resultat; ingen "Magic" i Åhus nå'n stans!

Så nu hoppas jag på resultat här, de måste la va någon som vet om han fortfarande finns & hur man kan få tag på honom? Eller nå'n annan i närheten, mejbi Hässleholm? Tycker Ljudbojen verkar svår å ta till mej när jag letar där.

Pliiis någon?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar