Rörbyte Orange Dual Terror - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Rörbyte Orange Dual Terror

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 08 mars 2016 - 16:56

Hejsan!

Det är så att jag har haft min DT i lite mer än 1.5 år nu och tycker det börjat bli lite trött i ljudet.

Det står ju i manualen att det rekommenderas att byta rör en gång per år, så det kanske är det som är dags nu.

Så till min fråga, Det står att den har 4st 12AX7 rör och 4st EL84.

Men inte vilken sort/fabrikat. Kan man ersätta med rör från vilken tillverkare som helst, bara dem heter 12AX7 resp. EL84?

Det finns ju nämligen en uppsjö av tillverkare. Jag vill inte få den att låta direkt annorlunda, jag antar att andra rör får den att låta på ett annat sätt?

Tack för svar, Niklas.

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 09 mars 2016 - 00:04

Hej Niklas!

Såna här trådar får rörnördarna att gå i spinn  :). De kan diskutera i all oändlighet om vilka rörtillverkare som är bäst. Jag har inte studerat Orange kretsschema men jag antar att slutrören behöver vara matchade. Du hittar två olika fabrikat här och du kan sannolikt välja vilken som helst av de paket som består av 4 matchade rör.

Det finns säkert någon som studerat kretsschemat i din förstärkare mer än jag gjort som kan svara på om BIAS-spänningen behöver kontrolleras och justeras när man byter rör.

Du behöver förmodligen inte byta alla rör i förstärkaren. Mitt förslag är att du börjar med rören i slutsteget. Rören kostar bara runt 700 kronor så det bör inte vara någon katastrof om tröttheten kommer från någon annan komponent i din förstärkare.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 zorro

zorro

Forumsräv

• Members
  • 461 Inlägg:

Postad 09 mars 2016 - 11:18

Banzai i Berlin är bra och har bra priser. JJ brukar sitta i Dual Terror.

http://www.banzaimus...at.Matched.html

/z

#4 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 148 Inlägg:

Postad 10 mars 2016 - 10:11

Förstegsrör kan ju hålla 3-4 år, men som du säger, slutstegsrör 1-1,5 år. Jag kör med JJ EL84 i en av mina stärk och de är kanon och har bra pris. Bra att byta innan de pajar för om de går KAN nåt paja i stärkarn, inte minst nån säkring. 

#5 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 10 mars 2016 - 10:21

valvetubes: Det där är klurigt... förstått genom att läsa på google att det ej är ovanligt att säkringar går i samband med att rören tar slut även om det kan bero på modell. Vissa av dessa säkringar (beroende på modell av stärkare) kan dessutom vara bökiga att byta (kräver lödning etc). Verkar i många fall vara helt idiotiskt konstruktion, kan tycka att säkringar som riskerar gå i samband med att rören tar slut borde vara smidigare att byta.

>Ska man ha någon sorts bytesstrategi tycker du? Antar att det i sin tur beror på hur ofta man använder sin röris, både hur lång tid i stöten, belastning samt antal påslagningar (on knappen) antar jag påverkar livslängden.

Hur känsliga är egentligen rören, det är ganska riskfritt att beställa via sajter i Tyskland och England, de brukar överleva transporten?

#6 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 148 Inlägg:

Postad 10 mars 2016 - 13:19

Jag har beställt en hel del från Sverige och då Tubular-well, men även från Karltone och Hotrox i England. De testar alla sina rör och emballerar bra. Köp inte rör från Thomann. Jag skall testa Banzai inom kort på några nya JJ 6CA7 (typ EL34).

Förresten mina EL84:or gav sig förra året utan att nåt hände i den stärkarn, så det är nog olika vad som händer.

#7 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 10 mars 2016 - 13:30

Ja de överlever transporten. Det är ingen större skillnad ty rören transporteras ju även till Svenska butiker och webbshoppar med godstransportföretag på samma sätt som de transporteras från nätbutiker i övriga Europa hem till dig.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#8 Shagster

Shagster

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 12 maj 2016 - 17:34

Köpte JJ EL84'or från Banzai. Det gick otroligt smidigt trots att jag råkade välja Wire Transfer som betalningsalternativ, och fick föra över pengarna från min bank till deras manuellt.

Bytte nu ikväll, och såg att det var JJ rör monterat original.

Tack för alla tips och hjälp!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar