Behöver ni för bättra er picking-teknik? - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Behöver ni för bättra er picking-teknik?

• Vänligen logga in för att svara
1 har svarat på denna tråd

#1 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 645 Inlägg:

Postad 24 februari 2016 - 10:16

I så fall rekommenderar jag varmt...

https://www.youtube....O9SVN4Eq0mDv50C

Cracking the Code, med Troy Grady! Detta är en serie i - än så länge - två säsonger; den första säsongen handlar om Gradys utveckling som gitarrist under sina tonår på 80-talet och framåt, vilket inkluderar en hel del musikhistoria. Under denna säsong formuleras seriens huvudsakliga frågeställning: hur förbättrar man sin picking-teknik för att spela snabbt och precist nog som t.ex. Malmsteen eller Eric Johnson? Säsong två "knäcker koden" på ett pedagogiskt sätt som verkligen imponerar; faktorer som plektrumvinkel, taktiska variationer mellan alternate och economy picking, mm, bakas in i ett lättbegripligt system som är högst användbart. Om man redan är riktigt grym har man antagligen inte överdrivet mycket att hämta från Cracking the Code - men man vet aldrig, det är åtminstone sevärt. Serien tycks främst vara riktad mot gitarrister som ligger i ingemanslandet mellan intermediate och advanced rent tekniskt, men jag är övertygad om att även nybörjare har stor förtjänst av detta. :)

För egen del kan jag säga att detta löst en hel del problem som jag brottats med länge. Jag har varit intuitivt medveten om plektrumvinklar, att man får anpassa picking-teknik efter hur snabba mönster ser ut, osv, men jag har aldrig tänkt på det på det här sättet. Det är oerhört viktigt. Så nu kanske jag äntligen, efter så många år, kan börja få till hastighet och precision på allvar :D

Gitarrer:
Schecter Blackjack C8 SLS

Schecter Blackjack SLS V8
BC Rich Jr. V 7-string (Dimarzio X2N7 & Blaze)
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST

Övrig utrustning:
DNS Supreme 120 + 2 st 1x12 - FUCKED UP BY RACING!
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12

TC Electronics Nova System

+ basgrejer och misc annat

#2 MagnusR

MagnusR

Medlem

• Members
  • 120 Inlägg:

Postad 29 februari 2016 - 21:08

Jo skulle säga att han är väldigt duktig på att göra film också, eller vem som nu har satt ihop materialet.

För min del så har alltid "speed picking" ( i brist på bättre ord) varit nåt jag inte kunnat så man borde för all del försöka snappa upp nåt här om man bara inte hade varit så lat.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar