Allroundbas - vad ska jag ha? - Bas - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Allroundbas - vad ska jag ha?

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 21 februari 2016 - 19:55

Jag behöver en bas... eller egentligen kanske flera men jag vill bara ha en bas. Jag ska inte använda den live utan bara i studion, där ska den fixa allt från country och visor till punk och blastbeatmetal. En allroundslägga alltså.

Jag har kollat runt lite och kommit fram till att Jazzbasar verkar funka till det mesta men gör de det? Ska man satsa på femsträngat kanske? Aktivt eller passivt? Jag är ingen nybörjare på bas, jag började lira bas runt '85 men då bara inom rock och punk. Låg stränghöjd är ju alltid bra för ett bättre flyt i spelet men är det vad jag behöver? Funkar det lika bra till dansband som till black metal? Vad skulle vara den ultimata studiobasen?

Prisklass max 7000-8000.

Visa mig ljuset musiclovers ;)

#2 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 21 februari 2016 - 22:54

Tror pbasen anses vara en allroundbas annars så du ska nog inte räkna bort den helt. Kan vara rätt skönt med en mick och ett ljud som funkar till det mesta.  Ska du ha 4 eller 5 strängat? Hade en tyskbyggd Warwick Corvette med två MEC jazzmickar förut som jag gillade så den kan jag rekommendera.

#3 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 21 februari 2016 - 23:42

Kan varmt rekomendera P-basen, min har humbuckers och har varit med i 15 år, och jag har på ett ungefär spelat allt ovannämnt, samt soul/jazz/stoner/doom-aktig etc med den. 

EB-0 är den enda basen utöver det som jag spelat olika genres på som jag kan tala för.

Rickenbacker är ju kul, men dyrt och oergonomiskt för min del.

Men som sagt, ska du ha den i studio enbart så kan du väl slå till på Bootsy's signaturbas bara för humorns skull!

Han är ju rätt bred i sound och stil:)

Mvh

#4 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 22 februari 2016 - 20:10

Så P-bas är mer allround alltså? Det var bra att veta.

Fyra eller fem är en bra fråga, jag lirar ju mycket nedstämt så en femma känns lockande, det blir ju mer att leka med men det kanske är onödigt? Sen kommer det där med aktivt och passivt.. Vad är att föredra?

Ja, det är enkom studiobruk i digital studio. Det är direktpluggat som gäller för jag tänker inte lägga pengar på stärkare.

#5 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 23 februari 2016 - 09:46

Som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av olika basar som gitarrer, men rätt många som spelar på P-basen kan man ju konstatera.

Jag kör själv i detta nu drop-c  på allt och har inga problem med det.

Har aldrig spelat på någon 5 el flersträngad bas. Verkar ansträngande, men praktiskt.

Sen ang mickar så tycker jag humbuckers låter bättre än single på bas.

Finns säkert en massa roliga aktiva system som kan ge en större bredd.

Jag håller på i detta nu med ett projekt på distans så det blir mycket line-in samt reamp. Ett fåtal gånger har vi reampat basen och då i en gitarrförstärkare, ypperligt på lägre volymer. Ena gången i en Pro Jr genom en gammal rcf 2x12, andra genom en Mesa TA-15 på fender Kanalen in i en 1936 med v30. Bas kan ju tom låta bra som det är på vissa saker, med lite eq och comp i slutet bara.  Att blanda mellan plugg och förstärkare ger en del med. Känns som de flesta använder flera kanaler på basen idag och bara kör line signal.

Jag skulle testa någon med ett rejält micksystem för bredd.

Mvh

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 23 februari 2016 - 14:07

Har aldrig spelat på någon 5 el flersträngad bas.

hm..., har du bara en sträng på din bas? En flersträngad bas är väl en bas med två eller flera strängar ;).

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#7 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 550 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    BASAR
    TRUMMOR
    &
    MOTORCYKLAR

Postad 05 mars 2016 - 21:06

P-bas eller J-bas spelar ingen roll. Bägge är allround imo. Däremot kan en femma vara ganska bra att ha. Du får ju plötsligt ett ännu bredare register.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar