Allroundbas - vad ska jag ha? - Bas - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Allroundbas - vad ska jag ha?

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 21 februari 2016 - 19:55

Jag behöver en bas... eller egentligen kanske flera men jag vill bara ha en bas. Jag ska inte använda den live utan bara i studion, där ska den fixa allt från country och visor till punk och blastbeatmetal. En allroundslägga alltså.

Jag har kollat runt lite och kommit fram till att Jazzbasar verkar funka till det mesta men gör de det? Ska man satsa på femsträngat kanske? Aktivt eller passivt? Jag är ingen nybörjare på bas, jag började lira bas runt '85 men då bara inom rock och punk. Låg stränghöjd är ju alltid bra för ett bättre flyt i spelet men är det vad jag behöver? Funkar det lika bra till dansband som till black metal? Vad skulle vara den ultimata studiobasen?

Prisklass max 7000-8000.

Visa mig ljuset musiclovers ;)

#2 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 21 februari 2016 - 22:54

Tror pbasen anses vara en allroundbas annars så du ska nog inte räkna bort den helt. Kan vara rätt skönt med en mick och ett ljud som funkar till det mesta.  Ska du ha 4 eller 5 strängat? Hade en tyskbyggd Warwick Corvette med två MEC jazzmickar förut som jag gillade så den kan jag rekommendera.

#3 gurt

gurt

Medlem

• Members
  • 170 Inlägg:
  • Interests:Skönlitteratur, långpromenader, finsk film och rördist.

Postad 21 februari 2016 - 23:42

Kan varmt rekomendera P-basen, min har humbuckers och har varit med i 15 år, och jag har på ett ungefär spelat allt ovannämnt, samt soul/jazz/stoner/doom-aktig etc med den. 

EB-0 är den enda basen utöver det som jag spelat olika genres på som jag kan tala för.

Rickenbacker är ju kul, men dyrt och oergonomiskt för min del.

Men som sagt, ska du ha den i studio enbart så kan du väl slå till på Bootsy's signaturbas bara för humorns skull!