Egnater Tweaker 40 - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Egnater Tweaker 40

• Vänligen logga in för att svara
4 svar på denna tråd

#1 Mickke

Mickke

Nykomling

• Members
  • 25 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 10:24

Hej.

Jag har under helgen provspelat en Egnater Tweaker 40.

Jag gillade verklighen tonen och de möjligheter den har.

Men när man söker lite på nätet så verkar omdömena vara lite si och så, angående pålitligheten på stärkaren.

Många har haft problem med att trafon lägger av.

Är det någon här som vet hur det ligger till med kvaliten på dessa stärkare

#2 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 474 Inlägg:

Postad 01 februari 2016 - 11:44

Hej Micke

Egnater Tweaker 40 har haft jättestora problem med att "nättransformatorn/power transformer" gått sönder på många enheter efter en tids användande och Egnater har inte kunnat/velat erkänna att det är fabrikationsfel. Om man går in på diverse förstärkarforum i USA så finns det många irriterade kunder där..

Det finns ersättningstransformatorer att köpa i USA för 110--150 US dollar plus frakt (dyr då den är tung) o moms(svensk)

http://www.classicto...t/40-18104.html

http://www.mercuryma.../MM_egnater.htm

Jag skulle därför vara lite försiktig med att köpa en Tweaker 40.

Men om den fungerat bra under några år så är risken mindre för att transformatorn skall gå sönder..

/Kalle

#3 Mickke

Mickke

Nykomling

• Members
  • 25 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 08:13

Hej Kalle.

Jo jag har sett på en del forum att man haft problem med transformatorn, så man skall nog vara försiktig med att köpa.

Det är synd tycker jag, för jag gillade verkligen tonen och de möjligheter man har att forma ljudet på den.

Samtidigt så ligger den ganska bra i pris. Men det är väl där skon klämmer, man har fått tulla lite på kvalitén för att kunna hålla nere priset.

Så sökandet efter det rätta ljudet och tonen får väl fortsätta :)

//Mickke

#4 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 474 Inlägg:

Postad 02 februari 2016 - 09:15

Hej Micke

Ja det är synd att Egnater missat med kvaliteten på nättransformatorerna i större förstärkare ( Tweaker 40 är inte den enda).

(Sannolikt har de haft dålig kontroll på sin kinesiska underleverantör, inte helt enkelt om man är ovan vid att lägga ut tillverkning)

Det har gjort att de tappat mycket försäljning och de två svenska importörerna verkar ha slutat med Egnater.

Som du säger så är ju Egnater förstärkarna bra tänkta  (jag har ju själv en Tweaker 15).

OM priset på Tweaker 40 är tillräckligt lågt och burken funkat under flera år så kan det vara värt risken..

Kalle

#5 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 04 februari 2016 - 13:05

Med kännedom om Bruce som person skulle jag misstänka att ansvaret eg inte ligger hos honom utan säkerligen ngn ekonom på Egnater.

Tyvärr.

Bruce själv är en förhållandevis mkt kunnig man i sammanhanget,och vad vidare är mkt hjälpsam.

Sen är det tyvärr,vad vidare e,så att Egnater är långt ifrån ensamma om detta. Företag som Orange såväl som Marshall har varit nere med foten i samma hål. Orange tex..undvik maskiner tillverkade tidigt -00 tal.

Där är mkt vanligt med överslag i deras utgångstrafos,av den orsaken Calle anger misstänker jag. Mao,återigen ngn ekonom som varit framme med näbben och försökt spara pengar där man inte skall.

I Orange fall är det emaljeringen av tråden som används som helt enkelt är för dålig/tunn

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar