Gitarrmickars betydelse vid förstärkarsimulering? - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Gitarrmickars betydelse vid förstärkarsimulering?

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 Rozander

Rozander

Nykomling

• Members
  • 6 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 22:43

Spelar valet av mickar någon större roll när man kör rakt in i exempelvis Line6 pod hd500, Yamaha THR serien? Får man liknande simulerat ljud oavsett om man har singlecoil/humbucker, passiva eller aktiva? Skulle vara skoj att testa 3 olika gitarrer på en pod hd500 med samma presets, exemelvis Strata, Les Paul och en utrustad med EMG 81/85  Någon som testat?

#2 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 19 januari 2016 - 22:58

Ja, det blir stor skillnad. Kanske mindre i dåliga simuleringar men i min THR10 så märker jag skillnad på mina gitarrer och då är det mest olika passiva HB's jag har. 

Och ja, det är skoj att testa olika, det är därför jag gillar att byta mickar i mina gitarrer, det förändrar karaktären totalt på en gitarr. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#3 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 09:25

Det gör klart märkbar skillnad med olika mickar, olika gitarrer med samma mickar också.

Lite beroende på vilken typ av ljud man väljer, ju mer dist och/eller komprimering det är ju mindre blir skillnaden.

Skillnaden blir också mindre om man kör det line istället för till exempel en simuleringsgrunka som sitter i en gitarrcombo. 

Skillnaden är inte i närheten av lika stor som i en bra rörstärkare, men som sagt, klart märkbar.

Min personliga åsikt med line prylar (simuleringsgrunkor pluggade rakt in i PA eller dator, typ POD, Axe-FX, Kemper osv) är att det blir bättre ju svagare mickar man har och att humbuckers oftast blir bättre än singlecoils.

Väldigt svaga, öppna, humbuckers blir klart bäst i mina öron.

Tyvärr är väl min personliga åsikt att det inte blir jättebra vad man än pluggar in i dem när man kör dem line, det blir som bäst ok.

/Magnus

Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#4 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 20 januari 2016 - 10:02

Mina erfarenheter

Kör du med en och samma inställning på din HD POD och pluggar i olika gitarrer med olika mickar kommer du märka stor skillnad, utan tvekan. Däremot är det enklare påverka/konfigurera ljudet i en HD POD dit man vill ha det jämfört genom en rörförstärkare upplever jag det som. Är du duktig att ratta din HD POD tror jag nog man kan få olika gitarrer/mickar att åtminstone låta hyfsat lika men skillnad blir det. Med min Telecaster (singlecoils) upplever jag att många presets med distljud låter helt annorlunda och vissa rent dåligt jämfört med humbucker samt EMG utrustade gitarrer jag provat med den, så rattande krävs för distljuden, presets med clean låter bra även med singlecoils utan så mycket rattande.

Tung dist lämplig för metall eller hårdare rock med Telecastern har jag lättare att få låta bra genom HD300 vs vår röris, åtminstone än så länge, jag ska ratta lite mer men det kanske beror på komprimeringen. Detta trots att jag har en liten röris som distar ovanligt bra utan pedal (Laney TI15-112). Sedan är ton kontrollen väldigt viktig på vissa singlecoils. Jag skruvar alltid ner tonen när jag distar med Telecaster singlecoils, blir en annorlunda blandning av "twang" och dist annars (vilket iofs kan passa vissa låtar). Innan jag köpte en gitarr med singlecoils hade jag knappt bekymrat mig om tonkontrollen men nu rattar jag på den ofta. Min Ibanez Iron Label med EMG mickar hade inte ens tonkontroll, EMG 60/81 mickarna lät dock sjukt bra ändå.

OT: För övrigt är jag överraskad över hur bra HD serien är, man hade ju läst en del konstigheter men jag tycker det låter riktigt/tillräckligt bra både genom lurar och via fx return på vår Laney, en bra modul för hemma spelande. Sedan att digital förstärkare är betydligt mera förlåtande och döljer en del missljud jämfört med en röris är väl både bra och dåligt, kanske mest dåligt. Dock tog jag bort alla fördefinierade presets och laddade hem nya från Line 6 hemsida. Gav Line 6 en chans till trots att jag aldrig blev vän med vår gamla/första förstärkare, en Line 6 Spider III. Med tanke på att det går att hitta en POD HD för under tusingen begagnat så rekommenderar jag dem utan tvekan (fick min HD300 för 750kr).

Tilläggas kan att jag bara lirat ett år, Gitarrdåren är ett proffs. 

#5 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 21 januari 2016 - 12:37

Mina erfarenheter

Kör du med en och samma inställning på din HD POD och pluggar i olika gitarrer med olika mickar kommer du märka stor skillnad, utan tvekan. Däremot är det enklare påverka/konfigurera ljudet i en HD POD dit man vill ha det jämfört genom en rörförstärkare upplever jag det som. Är du duktig att ratta din HD POD tror jag nog man kan få olika gitarrer/mickar att åtminstone låta hyfsat lika men skillnad blir det. Med min Telecaster (singlecoils) upplever jag att många presets med distljud låter helt annorlunda och vissa rent dåligt jämfört med humbucker samt EMG utrustade gitarrer jag provat med den, så rattande krävs för distljuden, presets med clean låter bra även med singlecoils utan så mycket rattande.

Tung dist lämplig för metall eller hårdare rock med Telecastern har jag lättare att få låta bra genom HD300 vs vår röris, åtminstone än så länge, jag ska ratta lite mer men det kanske beror på komprimeringen. Detta trots att jag har en liten röris som distar ovanligt bra utan pedal (Laney TI15-112). Sedan är ton kontrollen väldigt viktig på vissa singlecoils. Jag skruvar alltid ner tonen när jag distar med Telecaster singlecoils, blir en annorlunda blandning av "twang" och dist annars (vilket iofs kan passa vissa låtar). Innan jag köpte en gitarr med singlecoils hade jag knappt bekymrat mig om tonkontrollen men nu rattar jag på den ofta. Min Ibanez Iron Label med EMG mickar hade inte ens tonkontroll, EMG 60/81 mickarna lät dock sjukt bra ändå.

OT: För övrigt är jag överraskad över hur bra HD serien är, man hade ju läst en del konstigheter men jag tycker det låter riktigt/tillräckligt bra både genom lurar och via fx return på vår Laney, en bra modul för hemma spelande. Sedan att digital förstärkare är betydligt mera förlåtande och döljer en del missljud jämfört med en röris är väl både bra och dåligt, kanske mest dåligt. Dock tog jag bort alla fördefinierade presets och laddade hem nya från Line 6 hemsida. Gav Line 6 en chans till trots att jag aldrig blev vän med vår gamla/första förstärkare, en Line 6 Spider III. Med tanke på att det går att hitta en POD HD för under tusingen begagnat så rekommenderar jag dem utan tvekan (fick min HD300 för 750kr).

Tilläggas kan att jag bara lirat ett år, Gitarrdåren är ett proffs. 

Du skriver moget om gitarr för att bara spelat ett år, respekt!

Menar inte detta som att skriva dig på näsan, mer som allmän information.

Det är inte riktigt sant att man kan skruva med något efter gitarren (oberoende av om det är en simuleringsgrunka eller en förstärkare) och få de att låta hyfsat lika (självklart beroende på vad ordet "hyfsat" betyder för en) oberoende av gitarr eller mickar. Om vi håller oss till mickar så är det en topp, ett högt register, med i till exempel en vintage singlecoil som inte finns i en modern humbucker (singlecoil micken både går högre i toppen och lägre i basen).

Finns dessa frekvenser inte i ljudet, till exempel, POD grunkan få kan man inte skruva fram dem heller. Och all de frekvenserna där uppe, övertoner osv, påverkar hur de nedanför låter (komplexiteten i tonen, i brist på att komma på ett bättre ord). 

Det är på samma sätt som att man efter sångmicken kan skruva så att alla sångare låter hyfsat lika, det går liksom inte.

Eller bara att få alla sångamickar att låta lika med samma sångare, det går inte heller.

Eller att boosta vid 70Hz på en triangel, det gör ingen skillnad för en triangel har ingen information vid 70Hz.

Som du själv är inne på med dina distljud och telen, det är helt annan information från gitarren än den med till exempel EMG, och man får skruva ljudet därefter.

/Magnus

#6 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 21 januari 2016 - 14:52

Tackar,

Ok... ja... min kommentar var ju mera grundat på mina egna intryck och upplevlser men bra att du reder ut hur det ligger till. :-)

"hyfsat lika" som jag skrev är också mycket luddigt

#7 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 21 januari 2016 - 15:27

Tackar,

Ok... ja... min kommentar var ju mera grundat på mina egna intryck och upplevlser men bra att du reder ut hur det ligger till. :-)

"hyfsat lika" som jag skrev är också mycket luddigt

Ha, ha!

Hur luddigt? Som en 15 år gammal ryamatta eller en 1 år gammal yllekofta?

(Inte seriöst menar, skojar bara).

/Magnus

#8 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 21 januari 2016 - 16:06

luddigt, normalt, lagom... härliga tydliga svenska ord 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar