Träning med mjukvara eller på klassiskt vis? - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Träning med mjukvara eller på klassiskt vis?

• Vänligen logga in för att svara
21 svar på denna tråd

#1 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 02 januari 2016 - 18:13

Jag har spelat gitarr på hobbynivå i 15 år, men uteslutande akustiskt ackordspel och mest hemma i soffan. Nu är jag sugen på att gå vidare och lära mig spela leadgitarr och överlag förbättra min musikaliska färdighet. Har ingen möjlighet att prioritera det över annat i livet, så det handlar om mellan 20 minuter till någon timme per dag i snitt skulle jag tippa.

Är såna där mjukvaruträningar något att ha eller är klassiskt skalnötande med metronom ändå way to go? Jag vet inte vad som finns och hur effektivt det är att lära sig på. Om man blir bra på att klara banorna i spelen och få höga poäng, betyder det då att man samtidigt blir bra på att spela gitarr, eller är det inte ett- till ettförhållande på det vis jag skulle önska?

Ursäkta om detta redan kanske diskuterats. Jag har förvisso varit medlem här ett tag, men har inte hängt med i några diskussioner på sistone och känner mig inte särskillt orienterad. :)

#2 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 02 januari 2016 - 18:26

Enligt min erfarenhet är det inte ett ett till ett förhållande som du skriver utan förmodligen mer effektivt med metronom. Spelens styrka är snarare att det är roligare att öva med dem så om man tycker monotont övande är trist är de bra. Har man inga problem att motivera sig och vill lära sig så snabbt som möjligt tror jag metronomen är bättre. Rent generellt i alla fall..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#3 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 03 januari 2016 - 10:06

Tack för din redogörelse! Visst kan jag sitta och knaggla med metronom, men vad jag har svårt för är att avgöra om de övningar jag gör är de mest effektiva för mig. Det händer lätt att jag faller in i bekväm zon och spelar det jag är bra på istället för att utmana mig. Jag tänker mig att mjukvaran, såsom Rocksmith eller vad som nu är lämpligt, åtminstone har ett genomtänkt och utvecklande upplägg.

Det jag är lite orolig för är att det är som att tro att man lär sig att dansa med Dance Dance Revolution eller Stepmanina. Man blir jävligt rapp i fötterna, men den som kallar det dans har nog aldrig varit på ett dansgolv (oj vilken självironi jag fick till). Men visst lär väl Rocksmith vara mer utvecklande än Guitar Hero, då man åtminstone spelar på riktig gitarr snarare än en plastpinne med knappar?

Nämen summan av kardemumman är väl att jag är sugen på att ge mig på Rocksmith eller annat likvärdigt, men att jag samtidigt vill att det ska utveckla mitt gitarrspel. Om det bara leder till att jag utvecklar min poängjakt är det värdelöst, men om jag sen kan lira låtarna tillsammans med en trummis och basist eller backing track utan tvn, ja då är det nog värt att kika på.

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 03 januari 2016 - 13:36

Jag spelade i stort sett enbart på Rocksmith (första versionen) i nästan ett år som nybörjare och även om det är grymt kul så lär man sig inga låtar på det viset, i alla fall inte utan att verkligen fokusera på det (dvs köra riff-repeatern och köra låtarna sektion för sektion långsamt) och då skiljer det sig inte så mycket från Youtube/tabs & dyl (det är ju iofs ett väldigt smidigt verktyg för just det och låtarna är ju professionellt uttagna).

Även om man övar på motoriken så är det lite som du säger om dansprogrammen, problemet är att hjärnan är väldigt fokuserad på skärmen och inte på att lyssna så vad man faktiskt har spelat fastnar inte så att säga (mer än som muskelminne i små portioner, typ hur man tar ett ackord och att hitta på greppbrädan). Jag tycker Rocksmith är bra, men mer ett komplement till vanliga övningar snarare än en ersättning.

Rocksmith föreslår lite olika övningar men det ger dig inte ett fullfjädrat program att följa, speciellt inte på lång sikt, för det tror jag du behöver en lärare om du inte själv kan sätta ihop ett. 

Rocksmith kostar bara typ 400:- till PC och jag tycker det är värt det alla gånger att pröva om man är nyfiken, men jag tror inte det kommer ge dig den utveckling som jag tror du är ute efter, för det skulle jag kolla efter en lärare eller nån av alla siter som finns med mer traditionella övningar. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#5 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 03 januari 2016 - 18:41

Jag har googlat runt en massa idag och hittat många åsikter åt båda hållen. En gitarrlärare kommenterade något i stil med att hans elever som kör Rocksmith i regel utvecklas snabbare än dem som inte gör det. Men ja, det man läser på Internet får man väl stundom ta med en nypa salt.

Kommer köpa Rocksmith 2014 och testa. Många säger att det är ett ordentligt lyft mot föregångaren, i synnerhet på teknikinlärning. Förutom att det ser riktigt kul ut är det ju guld värt att ha allt färdigt för en att direkt börja lira, utan att googla runt och sålla bland material i varierande kvalitet. Sen tror jag inte att min musik finns i utbudet, så jag kommer ju ändå "tvingas" spela utanför Rocksmith hur som helst.

#6 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 04 januari 2016 - 00:59

Ja, 2014 versionen är mycket bättre! Jag tycker absolut du skall testa! I förhållande till andra gitarr-kostnader är 400 inte så mycket och det finns mycket kul och användbart i det och inget hindrar att man växlar med andra metoder.

Om du spelat ett tag så kan det vara bra att vara inställd på att det förmodligen känns lite avigt och knepigt i början, det är ju en egen notation att lära. Egentligen inte så svår men jag har sett att folk som kan spela förväntar sig att kunna köra full rulle från början och blir besvikna. Nybörjare har oftast lättare att acceptera att det tar lite tid (vi bromsas ju dessutom av motoriken ändå).

En av fördelarna med Rocksmith är ju just att man kan provspela en massa olika genrer på ett sätt som är svårt annars, men vad är det för musik du är ute efter?

#7 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 04 januari 2016 - 09:23

Vill inflika med att till PC även finns custom låtar att ladda in. Kallas för rocksmith CDCL.

Då finns det helt plötsligt en uppsjö av musik!

customsforge.com - Forum för mer info och nerladdning av låtar.

#8 DaNKaN

DaNKaN

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 04 januari 2016 - 09:30

Eftersom det är en uppsjö av användare som gör dessa själv så är det väldigt blandad kvalitet dock.

Men många är riktigt välgjorda

#9 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 04 januari 2016 - 10:56

Tack DaNKaN! Jag har dock redan googlat mig dit och kikat runt lite. Finns grymt mycket där, men jag förstår naturligtvis att kvaliteten varierar. Men men, jag gillar communitygrejer så jag är fine med det. :)

martin78: Den monterära kostnaden bryr jag mig inte så mycket om. Det jag räknar är kunskap per minut. Nu har jag hur som helst bestämt mig för att köpa Rocksmith idag och så har jag även skypebaserade lektioner på g. Får se vart man landar i slutändan.

Genermässigt ligger jag närmast melodisk progg/punk/folk, och den mesta musik jag gillar innehåller svenskspråkig text. Detta hittar jag varken i det officiella utbudet eller på CDCL. Men spela och lyssna är inte samma sak. Jag kan mycket väl öva till annat än det jag helst lyssnar på.

#10 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 04 januari 2016 - 15:18

Citat:

Anything that gets guitars into peoples' hands is a good thing.

Depending on the person and your ability to adapt to Rocksmith teaching method, you may even be able to play a few songs. However, we believe you're going to lack basic mandatory, fundamental knowledge. This will lead you towards developing bad habits, making it difficult to progress as a player and learn other songs.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#11 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 04 januari 2016 - 16:23

Lösryckta citat verkar bara fördummande då de döljer en komplicerad verklighet.

Men om man nu ändå citerar tycker jag man i alla fall kan ange källan...

Det är naturligtvis fritt fram att citera ovanstående! :D

#12 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 05 januari 2016 - 08:53

Satt med RS2014 några timmar igårkväll och, ja vad ska man säga. Har aldrig tidigare lärt mig så mycket på så kort tid, och då har jag som sagt spelat ackord på akustisk gitarr i en sådär 15 år. Nu valde jag dock leadspåret, vilket är nytt för mig. Med frasrepeteraren sätter sig slingorna utantill, vilket dementerar min farohåg. Mycket bra också att spelet kommer med förslag på saker att öva på, baserat på var jag presterar sämst. "Det lät som att du fixade det mesta i låten utom bändningen. Tryck här för att nöta på just det, så börjar vi i långsamt tempo", fritt översatt ur minnet. Visst fattar jag säkert själv vad jag är sämst på och skulle kunna hålla på och pausa och sakta ner i audicity eller nåt, men hittills har jag ändå aldrig gjort så. Praktiskt när man får det svart på vitt så att säga.

Sen är det nog en god idé att varva RS med kunskap inhämtad annorstäders också, men jag ställer mig inte till skaran som dömer ut det. Inte än åtminstone. :)

#13 MagnusR

MagnusR

Medlem

• Members
  • 120 Inlägg:

Postad 07 januari 2016 - 23:57

Ett annat billigare och enklare sätt som jag själv har tillämpat i 30 år är sätt på nån musik, typ radio, skiva eller vad som helst, och spela på.

Metronom får man på köpet.

#14 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 09 januari 2016 - 12:00

MagnusR: Jag känner inte att jag utvecklas på det viset. Mitt spel tillför inget till musiken och jag får ingen respons. Visst är det nog den monetärt billigaste modellen, men tiden är dyrbar och jag vill utnyttja den på bästa möjliga sätt.

#15 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:
  • Interests:Musik, konst, livet.

Postad 08 februari 2016 - 19:08

Mjukvara är otroligt snabbt och smidigt, och fördelen är att man tappar inte focus. Yousician är det som håller högst klass av programmen som finns ute. Och man kan använda sitt eget asio ljudkort till det. Och så öppnar man bara guitar rig eller något liknande program och väljer den tonen man vill ha.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

Charvel Desolation - EMG 57-66

#16 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 08 februari 2016 - 21:15

Idag handlar det inte om att spela snabbast kunna spela malmsteen covers. Det finns hundra tusentals sådana spelare på youtube. Och sanningen är att endast en bråkdel av dom där kan skriva egna låtar.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

#17 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:14

Jag vill lära spela mig "Crying" av Malmsteen. ;-)

Gillar verkligen när första delen är med akustisk och andra med elgitarr, här en suverän tolkning.

Idag handlar det inte om att spela snabbast kunna spela malmsteen covers. Det finns hundra tusentals sådana spelare på youtube. Och sanningen är att endast en bråkdel av dom där kan skriva egna låtar.

#18 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:28

Jag vill lära spela mig "Crying" av Malmsteen. ;-)

Gillar verkligen när första delen är med akustisk och andra med elgitarr, här en suverän tolkning.

Då får du ladda ner den låten i en guitar pro fil från tex ultimate guitar eller så bara sök på Google med artist och låtens namn följt av guitar pro. Sen lägger du in den i yousician och så sätter du det på training mode. Och låten delas upp i stycken och välj då första stycket. Sen sänker du hastigheten till det lägsta som är runt 20 % av orginalhastigheten.

Men detta kan du först göra efter du har tagit vanliga lektioner på yousician så du fått in hur du skall hålla dina fingrar och bra hantering av greppbrädan och strängar. För att kunna spela så snabbt och tekniskt som yjm är svårt.

Jag rekommenderar dig som sagt att börja med vanliga lektioner på yousician först så du känner dig hemma på din gitarr och känner att din fingrar och plektrum följer som du vill.

Och ett annat roligt tips är att du när kommit en bit på din resa till att spela bra gitarr så kolla klipp på youtube. Om du nu gillar YJM så finns det fler videos med lick in the style of YJM

Mvh

#19 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:39

Distortion: Tack för tipsen, jodå, jag tragglar på lite i min egen takt, angående att spela en låt som Crying av Malmsteen så är det kanske mer av en framtida dröm än ett direkt mål inom en snar framtid, jag är dock inte besatt av Malmsteen men Crying är ett av hans absoluta mästerverk. 

#20 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 09 februari 2016 - 16:05

Hej Makatech!

"Jag vill lära spela mig "Crying" av Malmsteen."

Vad är det som hindrar dig? Det är bara att notsätta låten och sedan sätta igång och öva.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar