inspelning med gitarr - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

inspelning med gitarr

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Cinderella

Cinderella

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:
  • Interests:Spelar en del gitarr. Sugen på att starta ett band? Litar mycket rock. Bland annat metallica/cinderella mm

Gitarrer
    En el les paul
    En akustisk gitarr
    En 12 strängad akustisk gitarr

Postad 29 november 2015 - 00:30

Hej jag är ganska ny här så ber om ursäkt om jag postar fel. Ja har nu spelat gitarr i många år och tänkte börja spela in lite musik . Men problemet är att ja inte vet hur man går till väga, och vad jag behöver. . Jag har varit inne på 4sound.se och kollat en del. Jag har en dator dock utan cd läsare. Nån som kan förklara för mig vad jag behöver? Alt länka till sakerna jag behöver? Behöver inte va värsting saker men iallafall så man kan spela in lite , är lite nybörjare med detta. Har både el gitarr och 12 strängad akustisk gitarr ja tänkt spela in på.
Ber om ursäkt om det blev lite rörigt nu men är nybörjare på detta// mvh

#2 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 29 november 2015 - 10:10

Scarlett 2i2 är ett vanligt och enkelt ljudkort för inspelning av sång och gitarr. Du kan använda samma ingång för att koppla in elgitarr, sladd från 12-strängade om den har inbyggd mikrofon eller fristående mikrofon för sång eller uppmickande av din 12-strängade.

http://www.4sound.se...te-scarlett-2i2

Sen finns det flera olika musikprogram att välja mellan. Om du vill testa på inspelningarna först så skulle jag kika på Audacity http://downloaddi.co...php?kw=audacity för att bli lite mer bekväm med hur man spelar in. Eller om du vill gå direkt på att kunna göra lite mer än så kan Reaper vara något att titta på: http://www.reaper.fm/

Båda programvarorna är gratis.

#3 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 29 november 2015 - 10:13

Det finns även programvara som t.ex. https://www.toontrac...roduct/ezmix-2/ att kika på om det verkar intressant. Slår du till just nu i helgen så är det ju en grym rea också. :) Kolla videor på Youtube så ser du lite hur andra använder det jag länkade. Då ser man det i action också.

Lycka till!

#4 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 29 november 2015 - 10:33

Hej Cinderella

Jag håller med Kristiang om att skaffa ett riktigt ljudkort (USB2 eller USB3 för Laptop).

Jag har inte Scarlett 2i2 utan ett liknande USB2 ljudkort till min Laptop, funkar utmärkt.

Audacity (enkelt) o Reaper(avancerat) är bra inspelningsprogram , som jag använder hela tiden.

Du behöver inte någon CD/DVD läsare för att installera drivrutiner eller dessa program, det går att ladda ner från nätet.

Ett problem är dock att att "gratis" mjukvarorna som följer med ljudkortet kommer på en CD.

Men du får väl be någon att kopiera över CD´n till en USB sticka..

Om du skall spela in akustisk gitarr utan inbyggd mikrofon, så behöver du ju en bra mikrofon plus mikstativ o kabel.

/Kalle

.

#5 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 29 november 2015 - 12:00

Ställer mig hyllningskören för Scarlett 2i2. Fungerar bra och är enkel att använda. 

#6 Cinderella

Cinderella

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:
  • Interests:Spelar en del gitarr. Sugen på att starta ett band? Litar mycket rock. Bland annat metallica/cinderella mm

Gitarrer
    En el les paul
    En akustisk gitarr

Postad 30 november 2015 - 07:14

Kristiang: Tack för svar. Ja har kollat lite nu på den du länkade på 4sound. Om ja skaffar en sån som du länkade plus programmet, måste ja ha något mer än det? Speciella kablar eller nån form av strömförsörjning /förstärkare mellan gitarr och dator?
Ja har även en ipad med garageband på vilket ja tycker är rätt fränt. Att man kan lägga till trummor och bas med mera. Dock är ju ljudet under all kritik på garageband.

Samtliga gitarrer ja har har inbyggd mikrofon

#7 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 30 november 2015 - 07:47

Nej inga speciella kablar behövs. Du kan kan koppla gitarren direkt till ljudkortet men även om din förstärkare (eller Pod/V-amp) har en linjeutgång kan du koppla den till samma ingång på ljudkortet. Läs lite på tillverkarens hemsida. De har en hyffsat lättförståelig text och videor om alla funktioner: http://us.focusrite....es/scarlett-2i2

Har lite för dålig erfarenhet av Garageband men det är ju onekligen smidigt med paddor och programvara för att bara plugga in och köra. Det ska vara smidigt! :) Det finns en massa programvara att spela in på så det gäller att hitta det som är bäst för sig själv att jobba i.

#8 Cinderella

Cinderella

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:

Gitarrer
    En el les paul
    En akustisk gitarr

Postad 30 november 2015 - 09:36

Du kanske tycker ja är skit trög nu men om ja skaffar den från 4sound som du länkade vet du om alla kablar som ja behöver medföljer eller behöver ja komplettera med något? Blir många frågor men är helt ny med detta men tänker prova på lite iallafall

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 30 november 2015 - 12:01

Besök butiken som ligger på Tingvallagatan 5 i Karlstad, då får du all information du behöver. De kan förmodligen dema den för dig också.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#10 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 30 november 2015 - 21:22

Om du vill koppla förstärkaren in i ljudkortet så behöver du ytterligare en kabel annars kör in gitarrsladden in i ljudkortet bara. USB-kabel lär mycket sannolikt ligga i lådan för ljudkortet annars vore det ju ren katastrof. :) Med andra ord så är det bara att tuta och köra!

#11 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 01 december 2015 - 14:01

Felpost, ångrade mig. ;-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar