Mer inkluderande? - Sida 2 - Hjälp & förslag till forumet - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Mer inkluderande?

• Vänligen logga in för att svara
23 svar på denna tråd

#21 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 04 december 2015 - 10:33

Tjejer, damer och kvinnor är välkomna här, att ställa alla slags gitarr frågor de vill. Vill de inte vara med kan ingen tvinga dem, och jag har inte intresse att ta reda på varför de vill eller inte:). Nu går jag ur denna diskussion och får önska alla en trevlig helg :)

#22 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 12 mars 2016 - 09:52

Hej.

Jag har flera gånger läst här inne att folk tycker att det saknas tjejer som medlemmar här inne på forumet. Och så vitt jag har sett så är vi inte direkt många.
Jag vill ändra på det, tycker det är tråkigt att gitarrer och gitarrspelande fortfarande har kvar stämpeln som "grabbigt" (seriöst, det är ett instrument, det kan trakteras av ALLA som har armar och fingrar, plus en hel del som inte har det ;) ). Mitt eget sätt att jobba för att det ska bli fler tjejer som vågar spela gitarr är att satsa på att vara en förebild; jag har utbildat mig till och jobbar som gitarrlärare.

Men jag känner mig olustig så fort jag läser uttryck som typ "man cave", "känslig som ett fruntimmer", och liknande som förekommer här inne. Jag är säker på att de som skriver det inte alls tänker så och bara är vana att uttrycka sig så. Men sådant gör att jag, och säkert flera tjejer (och säkerligen icke-binära osv) inte känner oss riktigt välkomnade i gitarrgemenskapen.

Jag kommer säkert få skit nu men då får det vara så. Det jag undrar är om det här är något vi vill jobba på i forumet? Vill vi att alla ska känna sig välkomna och som en del av gänget, genom att göra något så enkelt som att tänka sig för en gång extra innan vi postar sådana kommentarer?
Eller spelar det ingen roll för majoriteten?

Jag känner mig inte glad när jag loggar in här och får syn på sådana här uttryck (och innan ni kommer med "INTE ALLA MÄN", dammit; JAG VET. Det är långt ifrån överallt här inne, däremot verkar ingen reflektera över det och det är det jag reagerar över). Det innebär att jag bit för bit tappar lusten att vara här inne och ni kanske förlorar ännu en tjejmedlem (som det ändå uttrycktes att många gärna ser här). Jag tänker inte ragequitta, inte alls. Men förhoppningsvis väcka en tanke om att det kanske kan finnas skäl till att vi tjejer inte är särskilt många här inne.

Diskutera!

Heja, Karro! Jag håller helt med.

Jag kan reagera på sånt, men väljer att inte kommentera det eftersom det sannolikt inte finns något uppsåt. Istället försöker jag att inte bidra till en exkluderande jargong.

#23 Ravidae

Ravidae

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 22 juni 2016 - 16:51

Jag håller med dig Karro. 

#24 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 20 augusti 2016 - 11:46

Det kommer hon tragiskt nog kanske aldrig att få veta eftersom hon inte hängt här sedan nov 28 2015 23:24 och troligtvis gått vidare till ett mer inkluderande gitarrforum, vad det nu skulle kunna vara.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar