Mer inkluderande? - Hjälp & förslag till forumet - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Mer inkluderande?

• Vänligen logga in för att svara
23 svar på denna tråd

#1 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 13:19

Hej.

Jag har flera gånger läst här inne att folk tycker att det saknas tjejer som medlemmar här inne på forumet. Och så vitt jag har sett så är vi inte direkt många.
Jag vill ändra på det, tycker det är tråkigt att gitarrer och gitarrspelande fortfarande har kvar stämpeln som "grabbigt" (seriöst, det är ett instrument, det kan trakteras av ALLA som har armar och fingrar, plus en hel del som inte har det ;) ). Mitt eget sätt att jobba för att det ska bli fler tjejer som vågar spela gitarr är att satsa på att vara en förebild; jag har utbildat mig till och jobbar som gitarrlärare.

Men jag känner mig olustig så fort jag läser uttryck som typ "man cave", "känslig som ett fruntimmer", och liknande som förekommer här inne. Jag är säker på att de som skriver det inte alls tänker så och bara är vana att uttrycka sig så. Men sådant gör att jag, och säkert flera tjejer (och säkerligen icke-binära osv) inte känner oss riktigt välkomnade i gitarrgemenskapen.

Jag kommer säkert få skit nu men då får det vara så. Det jag undrar är om det här är något vi vill jobba på i forumet? Vill vi att alla ska känna sig välkomna och som en del av gänget, genom att göra något så enkelt som att tänka sig för en gång extra innan vi postar sådana kommentarer?
Eller spelar det ingen roll för majoriteten?