Mer inkluderande? - Hjälp & förslag till forumet - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Mer inkluderande?

• Vänligen logga in för att svara
23 svar på denna tråd

#1 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 13:19

Hej.

Jag har flera gånger läst här inne att folk tycker att det saknas tjejer som medlemmar här inne på forumet. Och så vitt jag har sett så är vi inte direkt många.
Jag vill ändra på det, tycker det är tråkigt att gitarrer och gitarrspelande fortfarande har kvar stämpeln som "grabbigt" (seriöst, det är ett instrument, det kan trakteras av ALLA som har armar och fingrar, plus en hel del som inte har det ;) ). Mitt eget sätt att jobba för att det ska bli fler tjejer som vågar spela gitarr är att satsa på att vara en förebild; jag har utbildat mig till och jobbar som gitarrlärare.

Men jag känner mig olustig så fort jag läser uttryck som typ "man cave", "känslig som ett fruntimmer", och liknande som förekommer här inne. Jag är säker på att de som skriver det inte alls tänker så och bara är vana att uttrycka sig så. Men sådant gör att jag, och säkert flera tjejer (och säkerligen icke-binära osv) inte känner oss riktigt välkomnade i gitarrgemenskapen.

Jag kommer säkert få skit nu men då får det vara så. Det jag undrar är om det här är något vi vill jobba på i forumet? Vill vi att alla ska känna sig välkomna och som en del av gänget, genom att göra något så enkelt som att tänka sig för en gång extra innan vi postar sådana kommentarer?
Eller spelar det ingen roll för majoriteten?

Jag känner mig inte glad när jag loggar in här och får syn på sådana här uttryck (och innan ni kommer med "INTE ALLA MÄN", dammit; JAG VET. Det är långt ifrån överallt här inne, däremot verkar ingen reflektera över det och det är det jag reagerar över). Det innebär att jag bit för bit tappar lusten att vara här inne och ni kanske förlorar ännu en tjejmedlem (som det ändå uttrycktes att många gärna ser här). Jag tänker inte ragequitta, inte alls. Men förhoppningsvis väcka en tanke om att det kanske kan finnas skäl till att vi tjejer inte är särskilt många här inne.

Diskutera!

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!
http://kattensdag.ro...ling/?pid=48679

myspace.com/karolinastorling
Min biologiska klocka kallas mensur.

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 22 november 2015 - 14:02

Hej Karro, jag håller helt med dig!

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 14:20

Att diskutera med folk man inte känner, och inte kan se, är alltid riskfyllt och generellt sett inte att rekommendera. Det är alldeles för svårt att uttrycka sig på ett sätt som gör att folk förstår exakt vad man menar, tillfällen för missförstånd är oändliga eftersom det i andra ändan också är svårt att tolka vad folk skriver korrekt och inte minst göra en bedömning av vilka och hur de är.. Följaktligen gör man nog bäst i att ta det mesta med en nypa salt och vara ta ordentlig höjd innan man dömer någon, vilket annars såklart är lätt gjort. Man bör nog även på internet vara beredd på att allt som oftast stöta på nåt som gör att man blir lite stött och för den lättkränkte är internet med eller mindre en dödsfälla.

Hur som helst. Jag tror de flesta gitarrforum i första hand är till för gitarrister och jag tror att merparten av besökarna skiter fullständigt i vilket kön de man diskuterar med bekänner sig till. En fördel är dock att man t ex kan kalla sig "Fett Öz" och ha en avatar med en en sprängd anka och ingen skulle vetat kön man är, eller bryr sig för den delen. Största anledningen till att det inte är så många kvinnliga medlemmar på gitarrforum är nog att det helt enkelt är fler män än kvinnor som spelar gitarr. Jag tror också att tiden då kvinnliga gitarrister klassas som fåniga, dåliga eller inte värda att ta på allvar är passerad med årtionden och att de enda som eventuellt fortfarande bryr sig är över 70 eller ultrakonservativa muslimer.

När det gäller det faktum att du stöts av uttryck som "Man cave", kan jag dessvärre bara säga Skärp dig för fan. "Känslig som ett fruntimmer" kan nog vara mer diskutabelt, men jag tror att "fruntimmer" är ett så pass förlegat (och fånigt) ord att det är mer generellt menat och inte nödvändigtvis betyder, eller ens hänsvisar till, kvinnor och deras förmenta egenskaper, lika lite som "fjollig" nödvändigtvis refererar till homosexuella och därför skulle indikera att man anser att det skulle vara nåt fel på de.

Du kommer alltså med största sannolikhet stöta på en och annan person du bedömer vara en pajas men då är det nog bättre att gå in i den debatten och konfrontera dom direkt* än att uppmana till särskild kvinnohänsyn. Det är ju åtminstone glädjande att ingen här, till skillnad från många andra gitarrforum, har avatarer med valda kvinnliga kroppsdelar och dessutom kan ha hela trådar på dylika teman, komplett med bilder.

* edit: såg nu att du faktiskt gick in och gjorde det. That's the ticket.

#4 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 15:37

Tråkigt att du tycker att jag ska skärpa mig när jag känner mig exkluderad, vilket jag gör på grund av att språket vi har innehåller en viss jargong som är liksom allmänt accepterad. Nej, jag tänker inte skärpa mig. Att vara utled på den här jargongen gör mig inte till lättkränkt.

Varför ska jag INTE uppmana till särskilt kvinnohänsyn? Varför ska inte alla få lika mycket hänsyn? Dessutom undrade jag om ni tycker att det är något vi på forumet bör jobba på, vilket jag tolkar det som att du svarade nej på, för att få höra fler personers tankar om detta. Om något uppmanade jag till diskussion.

Så istället för att påpeka hur fel jag har, eftersom inte du känner likadant, kan du gärna försöka se det från vårt håll. För mig kanske "känslig som ett fruntimmer" inte alls bara flyter förbi som ett förlegat, lite roligt ord, utan det kanske blir ännu en tydlig indikation på att 1. kvinnor är svaga, och 2. underförstått är det dåligt att vara svag.

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!

#5 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 15:38

Hej Karro, jag håller helt med dig!

Hej, skönt att höra!

#6 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 15:42

Största anledningen till att det inte är så många kvinnliga medlemmar på gitarrforum är nog att det helt enkelt är fler män än kvinnor som spelar gitarr. 

Självklart är detta något som bidrar. Jag blir nyfiken, vad tror du det beror på att färre kvinnor än män spelar gitarr? Det är inte menat som en ledande fråga, utan jag är uppriktigt nyfiken på vad du och andra tror.

#7 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 16:18

Självklart är detta något som bidrar. Jag blir nyfiken, vad tror du det beror på att färre kvinnor än män spelar gitarr? Det är inte menat som en ledande fråga, utan jag är uppriktigt nyfiken på vad du och andra tror.

Jag har faktiskt ingen aning, man får nog göra en undersökning bland kvinnor för att få svar på det.

När det gäller ditt andra svar:

Tråkigt att du tycker att jag ska skärpa mig när jag känner mig exkluderad, vilket jag gör på grund av att språket vi har innehåller en viss jargong som är liksom allmänt accepterad. - Jag tycker inte du behöver skärpa dig för att du är kvinna utan ger dig samma svar som jag hade gett till vem som helst. Man Cave är iofs lite fånigt, men verkar vara en beskrivning på ett mindre rum där en man kan hålla på och manna sig med vad han anser är manliga grejjer. Det verkar inte ta ställning mot kvinnor eller förlöjliga dom på något sätt.  Man skall även ta i beaktande att det inte går att utesluta att OP använt uttrycket ironiskt. Alltså framhärdar jag min åsikt.

Nej, jag tänker inte skärpa mig. Att vara utled på den här jargongen gör mig inte till lättkränkt. - Det gör du såklart som du vill, det kan t om hända att jag ändrar åsikt om du tar dig tid att lägga ut texten om vad du finner upprörande i uttrycket Man Cave, det går ju inte att utesluta att det finns något jag inte tänkt på. Jag vågar nog även påstå att jag inte kallat dig lättkränkt.

Varför ska jag INTE uppmana till särskilt kvinnohänsyn? Varför ska inte alla få lika mycket hänsyn? - Därför att man skulle kunna argumentera att speciell hänsyn till kvinnor innebär att kvinnor behöver tas mer  hänsyn till och därmed är svagare, fånigare, mer lättkränkta och känsligare än män, vilket inte nödvändigtvis är fallet. Därför uppmanade jag dig istället till att ta vart förment övertramp med då och där du anser det behövs, om det behövs. Jag kan tillägga att jag snott den här åsikten av min dotter, som förresten spelar gitarr. Jag vågar därför förresten påstå att jag är väl insatt i de problemställningar en kvinnlig gitarrist kan råka ut för. (Exv. det faktum att hon inte beskrivs som gitarrist utan just "kvinnlig gitarrist)

Dessutom undrade jag om ni tycker att det är något vi på forumet bör jobba på, vilket jag tolkar det som att du svarade nej på, för att få höra fler personers tankar om detta. Om något uppmanade jag till diskussion. - Jepp, det svarade jag nej på. Annat än att om "jobba på" innebär att konfrontera de som inte kan bete sig.

Så istället för att påpeka hur fel jag har - Det har jag inte gjort, annat än i fallet med Man Cave.

eftersom inte du känner likadant, kan du gärna försöka se det från vårt håll. - det kan jag inte eftersom jag är man och har ingen lust med eftesom vi alla är gitarrister och för att jag skiter fullständigt i vad folk är eller anser sig vara i övrigt.

För mig kanske "känslig som ett fruntimmer" inte alls bara flyter förbi som ett förlegat, lite roligt ord, utan det kanske blir ännu en tydlig indikation på att 1. kvinnor är svaga, och 2. underförstått är det dåligt att vara svag. - Ja, det är ju uttryckets ursprungliga innebörd men alltså därmed inte sagt att postaren har de åsikterna eller inte använt uttrycket ironiskt. Du tog ju upp saken med honom så förhoppningsvis kan det hela redas ut. Intressant att notera att punkterna 1 och 2 är exakt desamma som de jag menar talar emot "speciell hänsyn".  Om nån skrivit "Korkad som en gubbe" hade jag tagit tillfället att skriva Fuck you din jävla pajas, men i övrigt inte tagit personen på allvar eller blivit kränkt. Jag skulle heller inte utgått från att alla som läst en meningen skrattat och med kännarmin förkunnat att ja, män är minsann dumma i huvet, lika lite som jag tror att motsvarande skett när folk läst fruntimmerskommentaren. Dock går det nog inte att utesluta att kvinnor generellt sett är mer känslomässiga än män, men det skulle ju inte betyda att de är sämre, bara annorlunda konstruerade.

#8 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 16:58

Jag har faktiskt ingen aning, man får nog göra en undersökning bland kvinnor för att få svar på det.

-Jepp, tänkte också den tanken, och funderar på att göra en mindre sådan.

Jag tycker inte du behöver skärpa dig för att du är kvinna

-Nä, sa jag att jag trodde att du tyckte att det var för att jag var kvinna?

det kan t om hända att jag ändrar åsikt om du tar dig tid att lägga ut texten om vad du finner upprörande i uttrycket Man Cave, det går ju inte att utesluta att det finns något jag inte tänkt på.

-Återkommer med det.

Jag vågar nog även påstå att jag inte kallat dig lättkränkt.

-
Okej, tolkade det som att det var mig du syftade på när du skrev stycket om "den lättkränkte".

Därför att man skulle kunna argumentera att speciell hänsyn till kvinnor innebär att kvinnor behöver tas mer  hänsyn till och därmed är svagare, fånigare, mer lättkränkta och känsligare än män, vilket inte nödvändigtvis är fallet. Därför uppmanade jag dig istället till att ta vart förment övertramp med då och där du anser det behövs, om det behövs. Jag kan tillägga att jag snott den här åsikten av min dotter, som förresten spelar gitarr. Jag vågar därför förresten påstå att jag är väl insatt i de problemställningar en kvinnlig gitarrist kan råka ut för. (Exv. det faktum att hon inte beskrivs som gitarrist utan just "kvinnlig gitarrist)

-Då menade vi olika saker med hänsyn/kvinnohänsyn. Jag menade inte så som du beskriver, för det håller jag med om att vi inte ska. (Håller med din dotter också, "kvinnlig gitarrist" suger att bli kallad. Vi är ju gitarrister, alla gitarrspelare.) Jag syftade på att alla borde visas hänsyn, jag använder exempelvis inte "neger" eller "bög" i uttryck osv eftersom jag inte tycker det är okej. Det är möjligen inte exakt samma sak, men som ett försök till förklaring av vad jag menade med hänsyn. Bara att folk gärna får tänka på vad de väljer för uttryck, inte att "vi måste vara försiktiga med kvinnorna för att de inte tål något".

Jepp, det svarade jag nej på. Annat än att om "jobba på" innebär att konfrontera de som inte kan bete sig.

-Ok, tack för din åsikt i frågan. Det förslaget är en bra väg att gå, ett annat förslag är att komma överens om vilken typ av inlägg/uttryck/osv som faktiskt ingår i "inte kan bete sig". Så slipper man att de man konfronterar käftar emot med till exempel "döh, jag har alltid uttryckt mig såhär" eller liknande.

därmed inte sagt att postaren har de åsikterna eller inte använt uttrycket ironiskt.

-Tycker du att ALLT är okej att skämta om, om man inte menar det? Det tycker inte jag. Med det argumentet skulle jag ju kunna utföra valfritt våld mot dig och komma undan med att "det var ironiskt menat". Jag skulle kunna säga till dig, flera gånger varje dag, tills du slutligen vore så psykiskt nedbruten att du trodde på dig, någonting jättehemskt, och sedan skylla på att jag var ironisk. Jag drog starka exempel, mest för att göra det övertydligt. Problemet med när en jargong, som t.ex sådana uttryck (som kanske majoriteten inte tror är menat som om personen verkligen TYCKER det som uttrycks), blir så vedertagen att ingen tänker på det längre. Eller kanske inte någonsin har gjort. Då blir det till sist snarast till förväntningar, eller får marginaliserade grupper att lida ännu mer och få ännu svårare till att hävda sin rätt som jämlikar.
Jag tar ett annat exempel. Länge, länge har till exempel överviktiga personer använts som komiska eller oattraktiva figurer i fiktion, på film osv. De som inte tänker på detta brukar tycka att "men det är ju bara på film, det är ju inte på riktigt", eller "ja men man KAN faktiskt vara rolig/ful när man är tjock, det känner jag flera som är". Men, så länge de två porträtten fortsätter vara de som är extremt överrepresenterade i film osv, kommer de överviktiga bara ha fula eller "clowniga" personer att identifiera sig med (förutsatt att identifieringen gäller just kroppsstorlek, jag är helt medveten om att det finns massvis med annat att identifiera sig med, men i exemplet håller jag mig till det för tro mig, det är många som har svårt att se längre än sitt eget utseende när de ska identifiera sig med någon.). 

Så länge det är kutym att slänga sig med uttryck som är kvinnligt könade i negativa meningar ("som en kärring", som en liten flicka"), kommer detta omedvetet vara normen. Den normen är inte kul att leva med varje dag när man påverkas av den.

Om nån skrivit "Korkad som en gubbe" hade jag tagit tillfället att skriva Fuck you din jävla pajas, men i övrigt inte tagit personen på allvar eller blivit kränkt.

-Men uttrycket "korkad som en gubbe" är inte ett uttryck som är jättevedertaget i, inte vet jag om det är hela världen men åtminstone i den svenskspråkiga och den engelskspråkiga världen. Att säga "Du springer som en kärring" ÄR för tillfället fortfarande ett vanligt förekommande uttryck som de flesta är överens om betyder "du springer sämre än vad jag förväntar mig" eller "du är långsam". Just det uttrycket har jag inte läst här idag nej, men "känslig som ett fruntimmer" bottnar ju i samma norm om att kvinnan är svagare.

Dock går det nog inte att utesluta att kvinnor generellt sett är mer känslomässiga än män, men det skulle ju inte betyda att de är sämre, bara annorlunda konstruerade.

-Annorlunda konstruerade? Snarare annorlunda bemötta som småbarn och troligen längre upp i åldrarna. Finns studier på att hur man, oftast omedvetet, bemöter barn utifrån vilket kön de tilldelats, både skiljer sig markant mellan småtjejer och småkillar samt påverkar.
Killar uppfostras (ofta utan att föräldrarna menar det) i störst utsträckning till att INTE vara känsliga. Det har forskats fram att tjejer får ett större ordförråd och har lättare för att uttrycka sig och beskriva sina känslor, eftersom föräldrarna omedvetet småpratar med hela meningar med flickorna redan från början. Även att pojkar i större utsträckning nästan bara upplever beröring i negativa situationer (tänk: ta honom i armen och säga NEJ), och mer sällan i positiva situationer. Vad får man då? En kille som växer upp till man och som inte vet hur han ska sätta ord på och få ur sig sina känslor, och som dessutom har svårt för ömhet eftersom han kanske undermedvetet förknippar närhet med något negativt. Självmord är ju tyvärr den vanligaste dödsorsaken bland unga män. 

Lite utsvävning, men det är viktigt att fundera på hur vi bemöter ALLA, och uttryck som håller sig kvar för att ingen reflekterar över dem bidrar till att, i det här fallet kvinnor, känner sig som "de andra" eller alienerade. Jag vill också att kön överhuvudtaget inte ska spela någon roll. Men då måste vi sluta med att använda oss av könade uttryck, särskilt de negativa. De skadar. Oavsett om DEN SOM SKREV var ironisk eller ej, det är oftast inte den som påverkas av det.

#9 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 17:58

Angående uttrycket "man cave":

Läser man på wikipedia står det:
"man cave[1][2] or manspace[3] is a male retreat[4] or sanctuary[5] in a home, such as a specially equipped garage,[6] spare bedroom,[5] media room,[7] den,[8] or basement.[8][9] The term "man cave" is a metaphor describing a room inside the house[10] where "guys can do as they please" like a caveman, without fear of upsetting any female sensibility about house decor or design. (...) Man caves have multiple purposes: they are a place to be alone, to be away from women and from female sensibilities, to indulge in hobbies, and to hang out with male friends. It is, loosely, a male-only space to retreat to watch sports matches,[13] or play video games.[8][14] According to psychiatrist and author Scott Haltzman, it is important for a man to have a place to call his own, referring to a male area to which to retreat. "

Och långt ner på samma sida står det även:
"
Some ladies have set up "women-caves" for such things as crafts.[20] Sometimes they are known as girl-caves.[21]"

Bara den texten är ju jävligt obehaglig tycker jag i och med att den hävdar att "female sensitivity" är en grej. Men vi bortser från det, eftersom ingen av oss (om jag förstått dig rätt) tycker att "female sensitivity" faktiskt är ett riktigt fenomen.

Enligt wikipedia är alltså en "man cave" ett tillhåll för en man, dit han kan dra sig undan för att vara sig själv och göra "sina killgrejer".

Tanke 1. Alla som vill borde ju lätt ha ett eget rum ägnat åt bara sina egna intressen, awesome!
Tanke 2. VARFÖR köna rummet, varför inte bara kalla det "hobbyrum"? Eller för all del "studio", Tv-spelsrum, osv osv. Varför ska bara snubben i hushållet få göra de roliga sakerna?
Tanke 3. Like a caveman... På vilket sätt menar de att det skulle vara BRA att män ses som grottmän? 
Tanke 4. Om en kille gärna vill hänga med sina grabbpolare, gör det då men måste de seriöst ha ett eget, speciellt och könat RUM till det!? Man cave, a male area... Det får mig att tänka på någon sorts klubb för bara män, där bara män med snopp får vara medlemmar, och där man gör saker som är traditionellt manligt kodade medan man mäter mustascher och målar skyltar som säger "no girls!". På riktigt? Hur kan det här FRÄMJA någonting?
Tanke 5. Varför behöver han komma undan detta "female sensitivity" från första början? Är det för att han blivit uppfostrad med enstaviga meningar och utan positiv beröring, så att han som vuxen inte kan diskutera problem som uppstår i hans förhållande, och istället drar sig undan till sin grotta? Det kommer ju inte rädda hans förhållande.
Tanke 6. "women caves for such things as crafts", det behöver vi väl inte ens gå in på... NEJ VI KVINNOR KAN INTE BARA SY OCH PYSSLA. Vi kan göra allt vi vill göra. Och gillar vi att sy kan vi väl för tusan kalla det "SYHÖRNA"..?

Tanke 7. Den här artikeln på wikipedia är ju sjukt könsstereotyp och känns väldigt "amerikansk" i sitt synsätt. Så jag kan tänka mig att många svenska män inte drar ordet "man cave" till sådana här extremer som beskrivs ovan. Men själva grejen med att ha en "man cave" och att faktiskt kalla den för just man cave, bottnar ju ändå i detta. Man vill dra sig undan för att greja med sin hobby ifred, och slippa att frugan stör. Har jag förstått det rätt då? Om inte, om det bara är nr 1, greja med sin hobby ifred, ja men kalla det för hobbyrum/studio/insert valfri hobby, och sluta bidra till att män ses som primitiva grottmän utan vett och att kvinnor ses som hysterikor som inte går att ha i samma rum som man vill slappna av i. Alla kan vilja och behöva vara ifred då och då, men vill man "komma undan din fru/flickvän" för att "vila från henne" kanske man ska fundera över hur ens förhållande ser ut egentligen. :P

Tanke 10. Läser om det och ser att jag missat en av poängerna, nämligen att han ska få inreda rummet som han själv vill utan att hans kvinna ska bli hysterisk och tycka och ha sig. Kan man inte försöka kompromissa med inredningen i ALLA rum istället? Eller kanske låta bli att bo ihop om det nu är ett stort problem? Eller bara inreda varsina rum, men utan att för den delen köna rummet. För jag ser verkligen ingen poäng i att köna rummet.

Tanke 9. Det här med inredningen befäster ju också normen om att det är kvinnan som har ansvar för hushållet. Känns ju jäkligt 40-tal. Om det är bådas hem, ska båda ha ansvar för såväl hushåll som inredning! 

Tanke 10. Jag tror att de flesta vet att killar inte bara kollar sport och röker cigarr (vilket jag hittade som exempel i en annan artikel på ämnet), och att tjejer inte bara syr och pysslar.
Men att jättemånga hela tiden kallar ett inspelningsrum, ett TV-rum, en TV-spelshörna för en man cave, och kanske dessutom lite skämtsamt kallar hörnet i vardagsrummet där symaskinen står för "girl cave", gör att dessa stereotyper ändå förstärks väldigt mycket. Det i sin tur kommer antagligen medföra att färre tjejer vågar spela gitarr och färre killar vågar dansa, till exempel. För att man inte "ska" göra det som "det andra könet" brukar göra.

Allt detta tänker jag på när jag hör eller ser någon använda sig av ordet "man cave". Varenda gång. Jag överdriver inte ens.

#10 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 22 november 2015 - 22:51

Karro, du är välkommen, tror en kraftig majoritet av alla killar/män bara tycker det är bra och kul med fler gitarrspelande tjejer/kvinnor? Tror du söker alternativt överdriver problem som inte direkt finns i någon större utsträckning i Sverige, världens sannolikt mest jämställda land. Alternativt att du generellt är en mycket känslig människa som ganska ofta blir upprörd istället för att ta något med humor, tex när någon skriver "fruntimmer". Med det dock inte sagt att det behöver vara fel att artigt påpeka olämpliga ordval, absolut inte. Men håller man på så hela tiden, anmärker på ord så blir det nog jobbigt i längden, för oss alla...

Det här forumet har bara schysst folk mig veterligen och att då komma hit och klaga över tonen i forumet känns lite udda även om det är trist att du upplever det så.

Min fjortonåriga dotter föreslog själv att börja spela elgitarr och nu har hon snart spelat ett år och fick med mig också i svängen.

Tror att det är på väg upp i popularitet bland tjejer, kanske i synnerhet elgitarr (akustisk har väl alltid åtminstone i modern tid varit relativt poppis även bland tjejer?).

Tror också att ungdomar (oavsett kön) nu i kanske större utsträckning än förr uppmuntras spela det instrument de vill vilket är otroligt bra.

Mest naturligt är väl att spela de instrument som är framträdande i den typen av musik man lyssnar på och gillar?

Min dotter är en musikalisk allätare men med en viss dragning till alternativ rock samt grunge och att då vilja spela elgitarr är egentligen ett ganska naturligt val. Hon har hittills aldrig sagt ett ord om att elgitarr egentligen skulle vara för killar. Tror att musiken för henne inte har ett endaste dyft att göra med kön, varje fall inte hittills.

Den enda nackdelen med detta eminenta forum är att det tyvärr har väldigt lite inlägg och trafik men du verkar kunna få igång lite debatter vilket är bra. ;-)

#11 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 23 november 2015 - 08:58

Bra inlägg och bra tankar! Vore superkul om det var fler aktiva tjejer (eller vilket kön som helst för den delen) som känner sig välkomna. Gör man inte det så är det värt att diskutera varför det är så. I och med normer så tror jag det är lätt att uttrycka sig med vissa ord och beteenden utan att förstå hur andra upplever det. Tror inte att tanken alltid är att vara kränkande eller försök till exkluderandet - som man just med uttrycket man cave. Tror det är ett enkelt begrepp, för män, att använda på ett lite tramsigt sätt utan att kanske tänka i banorna att det kan upplevas som att "detta är mitt manliga tillhåll och kvinnan är inte välkommen hit." Det är ett problem med skeva normer och det vore konstigt i fall det inte dyker upp på forumet men det är bra att du tar upp det och det är inte bara tjejer som är trött på det kan jag lova dig.

#12 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 23 november 2015 - 09:26

Jag håller med delvis men att tolka utrycket "man cave" som kvinnoförnedrande tycker jag är rent strunt.

Ska man söka efter ord, uttryck och annat som i den mest illasinnade tolkning kan tolkas som kvinnoförnedrande så lär man ha det fullt upp med sitt "missionerande" och uppfostrande resten av livet.

#13 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 23 november 2015 - 11:48

Tack kristiang! Jag tror verkligen inte heller att uttrycken som skaver för mig är använda med ett uppsåt att kränka någon, jag tror att det sker helt utan eftertanke (slentrian! Det är så lätt. Vi alla har något, säkert mycket, som vi gör av ren slentrian). 

makatech, ska vi titta på vad ett sådant uttryck är förnedrande mot så tycker jag det i hög grad isåfall inte bara är kvinnoförnedrande, utan även mansförnedrande. MEN, förnedrande är det du som skriver, inte jag. Det känns som ett för starkt ord för vad jag tycker. Jag upplever däremot att ordet är problematiskt, och snarare är ett av många ord som, när de används så pass slentrianmässigt som de gör, omedvetet förstärker negativa normer och negativa mönster. Fokuserar man på ett ord/uttryck i taget, i det här fallet man cave, kan det verka som en fis i rymden. Men allt handlar om att det finns en hel drös såna ord som folk använder utan att tänka på det. Uttrycken kanske finns kvar från förr, så man är själv van vid det och upplever det inte som något konstigt att säga så.

Vidare sitter inte jag och "söker upp" några ord. Det här handlar om uttryck som jag hajar till när jag i godan ro läser ett inlägg. Det finns inte bara här, och kanske inte heller i jättestor utsträckning just här, men diskussionen är viktig. Överallt. 

Och nu ska jag svara på ditt lite längre inlägg.

Karro, du är välkommen
-
En får tacka :) Har varit med här ett gäng år faktiskt, bara inaktiv de senaste.

tror en kraftig majoritet av alla killar/män bara tycker det är bra och kul med fler gitarrspelande tjejer/kvinnor?
-Jo, något annat har jag inte påstått heller :)

Tror du söker alternativt överdriver problem som inte direkt finns i någon större utsträckning i Sverige, världens sannolikt mest jämställda land.

-Jaha, det tror du? Så istället för att ta min känsla av obekvämhet på allvar, tror du att jag överdriver eller hittar på? Nej. Jag upplever det jag upplever. Men vet själv att det inte alltid är så lätt att se ett problem som man inte själv i första hand drabbas av. 
Att Sverige ligger i framkant vad gäller jämställdhet betyder inte att det är helt jämställt. Det betyder inte heller att problem inte finns. Att vifta bort något som någon upplever är ett problem, bidrar tyvärr till att problemet fortsätter. 

Att dessutom tänka "vi har det ju ändå rätt bra här i Sverige jämfört med andra länder" känner jag inte är relevant när diskussionen handlar om ett svenskt forum. Det hjälper inte mig att andra länder har större problem?

Alternativt att du generellt är en mycket känslig människa som ganska ofta blir upprörd istället för att ta något med humor, tex när någon skriver "fruntimmer".

-Min personlighet hör inte hemma i den här diskussionen. Inte heller att försöka göra hobbyanalyser på någon istället för att komma med vettiga argument.
Men ack, detta ständiga "ta det med humor"! Vari ligger humorn? Tror du jag kan se humor i det hela när denna "humor" hela tiden skrattar ÅT mig och inte MED mig? Det här är inte humor. Det här är slentrianmässigt använda uttryck som gör att dumma normer fortsätter att finnas kvar. Det är väldigt nonchalant att försöka avsäga sig sitt ansvar för vad man säger genom att avfärda det som humor. Det blir inte mindre sexistiskt för det.

Med det dock inte sagt att det behöver vara fel att artigt påpeka olämpliga ordval, absolut inte. Men håller man på så hela tiden, anmärker på ord så blir det nog jobbigt i längden, för oss alla...

-
Klart det blir jobbigt i längden! Hjälp gärna till, du som förstått att det är jobbigt! Fundera över vad du själv säger, så slipper andra lägga energi på att be dig sluta säga det eller det. Peta dina vänner i sidan om du hör dem använda ett sånt uttryck. Då blir det mindre jobbigt för oss andra, som får mindre att ta illa upp av.

Det här forumet har bara schysst folk mig veterligen och att då komma hit och klaga över tonen i forumet känns lite udda även om det är trist att du upplever det så.

-
Det handlar inte om att vara schysst! Man kan vara hur schysst som helst men ändå ha en massa uttryck man slänger sig med utan att tänka på det. Det handlar om att fundera en gång till på hur man formulerar sig, så man kan fortsätta vara schysst utan att ens omedvetet göra någon illa till mods. Jag tror inte att någon här vill vara elak. Tänk lite längre än så, tack. 

Tror att det är på väg upp i popularitet bland tjejer, kanske i synnerhet elgitarr (akustisk har väl alltid åtminstone i modern tid varit relativt poppis även bland tjejer?).

Tror också att ungdomar (oavsett kön) nu i kanske större utsträckning än förr uppmuntras spela det instrument de vill vilket är otroligt bra.

-
Ja du tror, men jag vet ;) Visst är det många tjejer som spelar nu. Men det har gjorts undersökningar på detta och det FINNS en syn bland ungdomar på att 1. Gitarr, bas, trummor och några till ses som "grabbiga" instrument. 2. Fiol, piano, flöjt och andra ses som "tjejiga". 3. DE GRABBIGA INSTRUMENTEN SES SOM COOLARE ATT SPELA.
DET är ett problem. Det bidrar till att färre killar "vågar" spela fiol, piano och flöjt. Det gör att vi uppmuntrar tjejer till att våga spela de mer "grabbiga" instrumenten, men kanske glömmer bort killarna som vill spela de "tjejiga". Jag själv jobbar stenhårt för att kicka de normerna i arslet, uppmuntrar alla till allt, och vägrar samtidigt visa för eleverna att det är medvetet. För då blir det en grej av att jag jobbar så, och så ska det inte vara: Det ska vara självklart för alla att spela det DE vill.

Så även om du har en poäng i det du tror, så ligger det mer bakom än så. Och det handlar också om hur många som fortsätter och hur många som slutar efter ett tag. Jag frågade tidigare i tråden Tjuhugo vad han trodde om varför det är färre tjejer som spelar gitarr. På musikhögskolan, lärarutbildningen, var vi i genomsnitt ca EN tjej i varje årskurs med gitarr som huvudinstrument. Vi hade en bra gitarrlärare som aldrig gjorde det minsta skillnad på oss pga det, MEN han var också den FÖRSTA av mina gitarrlärare som enbart get tmig feedback på HUR JAG SPELAR och inte slängt in ett imponerat "whoaow, yeah, en tjej som spelar Drop D!" (inte den exakta formuleringen, var för längesedan nu för att jag ska minnas exakt vad de sa). Det gjorde att de var nöjda med min utveckling där, jag spelade ju coolt, men fick inte några riktiga tips på hur jag kunde utvecklas framåt. Jag är övertygad om att de inte alls behandlade mig så med vilje.
Jag har faktiskt aldrig heller träffat en annan kvinnlig gitarrlärare förutom mig själv. Det suger. 

Min dotter är en musikalisk allätare men med en viss dragning till alternativ rock samt grunge och att då vilja spela elgitarr är egentligen ett ganska naturligt val. Hon har hittills aldrig sagt ett ord om att elgitarr egentligen skulle vara för killar. Tror att musiken för henne inte har ett endaste dyft att göra med kön, varje fall inte hittills.

-
Så skönt för henne! Hoppas det fortsätter så. Dock är hon EN person, och det finns som sagt undersökningar som pekar på en generell uppfattning om att instrument könas olika. Detta är inte alls säkert att det sker medvetet. Inte alla fjortonåringar är så pass medvetna att de reflekterar kring detta. Så jag hoppas du har rätt om din dotter! :)

#14 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 24 november 2015 - 00:24

Bra Karro! :) 

#15 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 24 november 2015 - 11:56

Bra Karro! :)

Kul att du håller med mig! :)

#16 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 28 november 2015 - 23:22

Jobbar själv inom kulturskolan som gitarrlärare, vi har ganska mycket tjejer på gitarr,  ej elgitarr. Detta går dock i vågor, vi pratar ständigt om detta på vår möten. Vad vi skall göra, om vi skall göra något.

I tänkandes stund vad som gäller detta forumet tror jag att flertalet tjejer/damer inte gillar att "nörda" ner sig i just gitarrer, prata rör, förstärkare, skalor, improvisation, låtar  m.m..därför detta bortfall.. Detta är bara min egna erfarenhet, men jag kan ha fel. Alla är välkomna här iallafall:)

För kännedom vet jag även att när Linda Lampenius blev känd ramlade det in fiol anmälningar (tjejer) till skolan, det avtog efter något år, Sen kom Rydback då ramlade det in anmälningar från killar som ville lära sig lira. Nu står fiol undervisningen i skolan 50/50. Gitarren har ca 60%killar/40tjejer% elgitarr, 90% killar 10% tjejer.

Jag vet även att skolan lade ut elbas och elgitarr annons för ny lärare, där kvinnlig lärare hade företräde!!! De gick inte ens efter kompetens!!! Vi hade inte en kvinnlig sökande, bara gubbar ca 20 stycken. 

#17 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 28 november 2015 - 23:27

I tänkandes stund vad som gäller detta forumet tror jag att flertalet tjejer/damer inte gillar att "nörda" ner sig i just gitarrer, prata rör, förstärkare, skalor, improvisation, låtar  m.m.

- Då undrar jag: Om det nu är så, vad tror du att det beror på? Som tidigare i tråden; jag undrar på riktigt vad du tror, försöker inte ställa en ledande fråga.

Jag vet även att skolan lade ut elbas och elgitarr annons för ny lärare, där kvinnlig lärare hade företräde!!! De gick inte ens efter kompetens!!! Vi hade inte en kvinnlig sökande, bara gubbar ca 20 stycken.

- Klart de går efter kompetens! Men om en tjej och fem killar är ungefär lika bra kanske de anställer tjejen. Vad tror du det beror på?

#18 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 30 november 2015 - 22:52

I tänkandes stund vad som gäller detta forumet tror jag att flertalet tjejer/damer inte gillar att "nörda" ner sig i just gitarrer, prata rör, förstärkare, skalor, improvisation, låtar  m.m.

- Då undrar jag: Om det nu är så, vad tror du att det beror på? Som tidigare i tråden; jag undrar på riktigt vad du tror, försöker inte ställa en ledande fråga.

Vi är skapta olika, har kört skalor och improvisation med några tjejer som är duktiga, idag kom det fram att de inte ville  lära sig det utan "fina låtar" som "River Flows" m.m, så nu  blir det fina låtar:/ 

- Klart de går efter kompetens! Men om en tjej och fem killar är ungefär lika bra kanske de anställer tjejen. Vad tror du det beror 

Det hade räckt att den kvinnliga sökande hade musikalisk pedagogexamen samt socialt kompetent, hon hade fått jobbet direkt. Synd ingen sökte:/

#19 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 01 december 2015 - 13:41

Det kulturskolan kan göra rent konkret är väl att först och främst tydliggöra att man absolut inte behöver spela akustisk gitarr först, att det går minst lika bra att hoppa på elgitarr direkt, något som dock gäller båda könen.

Säger inte att du gör det men jag har förstått att det är relativt vanligt med rekommendationer att börja spela akustiskt först, samt att det går sådana rykten både bland vuxna och ungdomar. När jag själv var ung önskar jag att jag kunde fått skita i klassiskt piano (vilket så småningom tog död på mitt intresse att lära mig spela instrument tills för ett år sedan) och gått rakt på synt men det fanns liksom inte ens på kartan. Jag lyssnade inte ett endaste dyft på klassiskt piano privat, varför då spela klassiskt piano??

>Om man nu ska generalisera (vilket egentligen är dumt) så tror jag kanske att tjejer generellt/oftare lyssnar på "mjukare musik" än killar, det kan vara en annan orsak till att det ofta blir akustisk istället för elgitarr men självklart finns det väldigt gott om undantag (tex min egen dotter).

Det saknas tyvärr också kända kvinnliga elgitarrister och grupper med kvinnliga elgitarrister som förebilder (det finns men inte mycket). På youtube börjar det dock dyka upp en hel massa tjejer som spelar elgitarr vilket är kul.

Generellt tror jag att det är oerhört viktigt att uppmuntras spela det instrument man känner passion och lust för själv, oavsett var det är och oavsett kön. Sedan att föräldrarna inte alltid delar denna lust eller val av instrument må så vara men då tycker jag att man som förälder helt enkelt får skärpa till sig och knipa munnen.

Jobbar själv inom kulturskolan som gitarrlärare, vi har ganska mycket tjejer på gitarr,  ej elgitarr. Detta går dock i vågor, vi pratar ständigt om detta på vår möten. Vad vi skall göra, om vi skall göra något.

I tänkandes stund vad som gäller detta forumet tror jag att flertalet tjejer/damer inte gillar att "nörda" ner sig i just gitarrer, prata rör, förstärkare, skalor, improvisation, låtar  m.m..därför detta bortfall.. Detta är bara min egna erfarenhet, men jag kan ha fel. Alla är välkomna här iallafall:)

För kännedom vet jag även att när Linda Lampenius blev känd ramlade det in fiol anmälningar (tjejer) till skolan, det avtog efter något år, Sen kom Rydback då ramlade det in anmälningar från killar som ville lära sig lira. Nu står fiol undervisningen i skolan 50/50. Gitarren har ca 60%killar/40tjejer% elgitarr, 90% killar 10% tjejer.

#20 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 03 december 2015 - 00:36

Världens mest oinkluderande gitarrsite!

http://man-cave-guitar.com

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar