Förstärkare jordning - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Förstärkare jordning

• Vänligen logga in för att svara
13 svar på denna tråd

#1 Fredd123

Fredd123

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 14 november 2015 - 16:19

Hej!

Jag har nyligen köpt min första elgitarr och förstärkare. Förstärkaren är en Vox vx 1 och gitarren en Harley - benton st-70 rosewood deluxe edition.

Nu är det så, att när jag kopplar in gitarren i förstärkaren så surrar det ganska mycket, och surret minskar/försvinner när man nuddar något i metall på gitarren. Är detta ett jordnings-fel? Och är det farligt? Båda sakerna är billiga nybörjar-saker, så det är inte hög-kvalitativt så att säga.

#2 Ridderström

Ridderström

Nykomling

• Members
  • 7 Inlägg:

Postad 14 november 2015 - 16:41

Hejsan och skoj med första gurran.

Det är inte farligt utan bara irriterande.

Mvh Thomas

Ibanez 75:a Strata kopia.

Schecter Blackjack

Vantage ?600?

Yamaha 65D

Marshall 3210 Lead mosfet 100

Vox vt 20+

m,m

#3 Dannebagge

Dannebagge

Nykomling

• Members
  • 29 Inlägg:
  • Interests:Allt inom musik

Postad 14 november 2015 - 16:53

Nejdå är inte alls farligt, blir så för mig också med mina Gibsons och PRS. Som jag har förstått det så är det signaler från olika elektronik prylar i rummet som skapar "surret" som tex routrar/datorer/telefoner. Vad som helst egentligen. Håll bara en hand på gitarren när du inte spelar eller dra ner volymen så stör det inte alls

#4 Fredd123

Fredd123

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 15 november 2015 - 11:26

Nejdå är inte alls farligt, blir så för mig också med mina Gibsons och PRS. Som jag har förstått det så är det signaler från olika elektronik prylar i rummet som skapar "surret" som tex routrar/datorer/telefoner. Vad som helst egentligen. Håll bara en hand på gitarren när du inte spelar eller dra ner volymen så stör det inte alls

Tackar för svaren!

Det finns en skruv för extern jordning på baksidan av förstärkaren. Är det bara och sätta fast en kabel o sedan typ till ett element eller något?

#5 Fredd123

Fredd123

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 15 november 2015 - 11:28

Hejsan och skoj med första gurran.

Det är inte farligt utan bara irriterande.

Mvh Thomas

Tack för svaret!

Det är dock inte så jätteirriterande, kan vara för att förstärkaren bara är 15W :)

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 15 november 2015 - 13:45

Hej Fredd123,

Det kan vara att stallet inte är jordat. Det kan du prova med hjälp av en stump isolerad kopparkabel. Klipp till en bit som är cirka 10cm lång och skala av isoleringen från ändarna lägg gitarren i ditt knä och kolla om surret försvinner när du sätter koppartrådens ena ände mot stallet och den andra änden mot plattan där gitarrkabeln sitter.

Försvinner inte surret så kan du öppna kontakten på gitarrkabeln och sätta kopparkabeln mot jorden i kontakten. Försvinner surret när du jordar stallet på detta sätt så är inte stallet jordat. I så fall kontaktar du affären där du köpte gitarren för att få detta lagat.  

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#7 Gorran

Gorran

Forumsräv

• Members
  • 670 Inlägg:
  • Interests:Vin kvinnor och sång + Ferrari+ numera: gungstolen

Postad 15 november 2015 - 15:05

Kan hjälpa en del att skaffa en bättre kabel mellan gitarr och förstärkare. De som kommer med gratis är mer eller mindre skräp.

#8 Fredd123

Fredd123

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 15 november 2015 - 16:21

Hej Fredd123,

Det kan vara att stallet inte är jordat. Det kan du prova med hjälp av en stump isolerad kopparkabel. Klipp till en bit som är cirka 10cm lång och skala av isoleringen från ändarna lägg gitarren i ditt knä och kolla om surret försvinner när du sätter koppartrådens ena ände mot stallet och den andra änden mot plattan där gitarrkabeln sitter.

Försvinner inte surret så kan du öppna kontakten på gitarrkabeln och sätta kopparkabeln mot jorden i kontakten. Försvinner surret när du jordar stallet på detta sätt så är inte stallet jordat. I så fall kontaktar du affären där du köpte gitarren för att få detta lagat.  

Surret försvinner inte när jag drar en kabel från stallet till plattan, det betyder alltså att stallet inte är jordat? Surret försvinner när man nuddar plattan runt sladden, pickup-switchen och dess skruvar, stämskruvarna och dylikt med fingret. Dock inte de skruvar som endast håller fast plektrum-skyddet.

#9 Fredd123

Fredd123

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 15 november 2015 - 16:22

Kan hjälpa en del att skaffa en bättre kabel mellan gitarr och förstärkare. De som kommer med gratis är mer eller mindre skräp.

Köpte en annan kabel till som hade fått bra betyg, använder inte den jag fick till. Testade den man fick till, tror att det blev värre då.

#10 mackans

mackans

Medlem

• Members
  • 176 Inlägg:

Postad 16 november 2015 - 16:18

Är vägguttaget jordat? Är det inte det vill det gärna störa och leva om... Inte bra att använda heller, då gitarren blir strömförande om det blir nåt fel i förstärkaren. Proppen går inte utan du blir grillad!

#11 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 16 november 2015 - 18:39

Hej Fredd123,

Ta inte föregående inlägg om att du riskerar att grillas om något går sönder i din förstärkare. Spänningar och strömmar är inte tillräckligt starka för att du skall riskera att skadas om något går sönder i din förstärkare.

Jag tycker du skall ta med dig din gitarr och förstärkare till affären där du köpte den och be om hjälp att reda ut orsaken till att det surrar.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#12 mackans

mackans

Medlem

• Members
  • 176 Inlägg:

Postad 16 november 2015 - 20:29

Ajdå... Kollade in vad det var för förstärkare och..ja.

Den där grillar då inget iallafall. Men det kan vara bra att veta till en annan gång!! ;-)

Lycka till!!

#13 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 16 november 2015 - 22:47

Dålig jord i elgitarrer är väl inte direkt ovanligt? Misstänker det i våra ena gitarr, en Fender Jaguar Blacktop HH, för just den verkar det dessutom vara ganska vanligt har jag googlat mig till, stör dock inte så mycket men ska väl åtgärda det så småningom. Men ja, man bör undvika de billigaste gitarrsladdarna, det är min erfarenhet det här första året. Kasserat tre st billiga från Thomann som alla fick någon typ av glapp. Mycket nöjd med Supreme kablar från 4Sound samt en Fender tweed.

#14 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 478 Inlägg:

Postad 17 november 2015 - 14:36

Hej Alla

Detta är ett vanligt problem, speciellt med Single Coil gitarrer/pickuper.

Att brummet försvinner när personen tar på en metalldel på gitarren visar att gitarren är jordad.

Orsaken till brummet är att en människan/personen är en elektromagnetisk antenn som plockar upp "brum" från olika apparater etc i rummet o sedan strålar ut detta  brumfält mot gitarens pickuper. När man tar i gitarrens metalldelar (jordade genom förstärkaren) så jordas den "mänskliga antennen" och brummet från gitarren/förstärkaren försvinner/minskar..

Detta är lätt att testa, lägg den till förstärkaren inkopplade gitarren på en stol i rummet och gå närmare o närmare gitarren så märker ni att brummet ökar och och omvänt så minskar brummet när ni går ifrån gitarren..

Enda sättet att minska detta brum är minska brumfältet i rummet (orsakade av elektriska apparater eller lysrörslampor) elter alternativt hela tiden jorda sig mot gitarren ..

/Kalle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar