Teknikövning - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Teknikövning

• Vänligen logga in för att svara
14 svar på denna tråd

#1 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 28 oktober 2015 - 18:00

Jag har spelat gitarr i en herrans massa år men har aldrig gått in på skalövningar, arpeggioövningar,plektrumteknik osv. Tänkte att det kunde vara dags att ta mig i kragen och förbättra mitt spelande. Men vart ska jag börja någonstans? Finns det några bra hemsidor/videos som ni kan rekommendera? Jag har en skalbok(skalboken för gitarrfodralet) som ligger och samlar damm men tänkte att det kanske fanns någon sida/bok/video som är mer strukturerad och allsidig(dvs innehåller arpeggios/skalor/plektrumteknik/osv) att gå efter varje dag.

edit: Jag är inte intresserad av gitarrlektioner via skype eller dylikt.

Musikteori är också av intresse såklart.

#2 yadis

yadis

Medlem

• Members
  • 54 Inlägg:

Postad 29 oktober 2015 - 11:19

Jag har varit med ett tag på en kanadensisk site som drivs av en riktigt duktig gitarrist. Det kostar några kronor men finns mycket bra och man kan även kontakta han som driver siten via mail och får alltid bra svar. Själv har jag bara spelat i 3 år, men siten vänder sig mest till medel/avancerade.

Du kan se vad som finns innan du blir medlem på sitens hemsida.

http://www.learntoplayitright.com

#3 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 29 oktober 2015 - 13:01

Jag har varit med ett tag på en kanadensisk site som drivs av en riktigt duktig gitarrist. Det kostar några kronor men finns mycket bra och man kan även kontakta han som driver siten via mail och får alltid bra svar. Själv har jag bara spelat i 3 år, men siten vänder sig mest till medel/avancerade.

Du kan se vad som finns innan du blir medlem på sitens hemsida.

http://www.learntoplayitright.com

Verkar vara en schysst sida, men det verkar vara mest lösplockade övningar utan någon struktur. Det jag är ute efter är ett strukturerat schema med övningar och teori som kan följas varje dag.

edit: Jag vill ha något som liknar det här http://www.picksnlic..._workout_1.html
Fast ett schema som inte är utformat för 10timmar om dagen, den tiden har jag helt enkelt inte. Jag skulle kunna öva mellan 3-6 timmar per dag kanske på sin höjd.

Jag antar att det övningsschemat innehåller allt man behöver. Borde kanske egentligen bara vara att skära ned övningstiden för varje moment tills det är en mer passande totaltid?

Sen finns ju John petruccis rock discipline DVD. Fast jag tror Steve vais schema är mer komplett.

edit:

Jag tror att steve vais schema plus en tripp till biblioteket för att låna lite litteratur räcker en bra bit. Om ingen annan har ett bättre förslag.

#4 MrTorture

MrTorture

Medlem

• Members
  • 268 Inlägg:

Postad 30 oktober 2015 - 15:33

Det är nog svårt att hitta ett färdigt schema som passar alla. Det är bäst om du gör ett eget där du tar de delar du behöver och sen förändrar vartefter du utvecklas.

Det är bra att fundera på vart du vill komma också. Eftersom man inte har hur mycket tid som helst ska man nog inte lägga tid på saker man aldrig kommer ha användning för.

Vill du spela i ett dansband är det nog inte en bra idé att öva tapping varje dag eller vill du spela blues så kanske inte sweeping bör vara prioriterat.

#5 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 30 oktober 2015 - 17:38

Det är nog svårt att hitta ett färdigt schema som passar alla. Det är bäst om du gör ett eget där du tar de delar du behöver och sen förändrar vartefter du utvecklas.

Det är bra att fundera på vart du vill komma också. Eftersom man inte har hur mycket tid som helst ska man nog inte lägga tid på saker man aldrig kommer ha användning för.

Vill du spela i ett dansband är det nog inte en bra idé att öva tapping varje dag eller vill du spela blues så kanske inte sweeping bör vara prioriterat.

Mycket sant. Jag kommer att modifiera Steve Vais schema med tiden, kommer t ex antagligen inte göra något som har med notläsning att göra. Jag har aldrig lärt mig noter och jag tror inte jag kommer göra det heller(även fast det känns som man borde). Men t ex hammerons/pullofs(man kan alltid bli bättre), tapping, sweeping, skalor osv kommer jag behålla då jag vill göra övergången från rytmgitarrist till leadgitarrist. Finns även en del som behandlar ackord, jag har aldrig lärt mig särskilt många så den delen behåller jag för skojs skull. 10 timmar om dagen blir det inte heller, finns ingen tid för det.

Sen kan jag säkert hitta delar på annat håll att lägga till. Om ett tag bör jag ha ett schema som passar mig.

#6 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 31 oktober 2015 - 21:56

Jag tycker Gambales Chopbuilder är helt ok, finns på dvd på adlibris. Den kräver att man kan övningarna eftersom tanken är att man skall spela med DVDn, typ som ett aerobicspass, lite löjligt men den är väldigt krävande teknikskt. Har rippat in den i datan och sänker tempot lite, improvisations mässigt tycker jag Gambales Technique book 1 och 2 är bra, de kräver och en hel del kunnande innan. Fick de som tips när jag studerade på musikhögskolan:)

#7 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 01 november 2015 - 17:21

Jag tycker Gambales Chopbuilder är helt ok, finns på dvd på adlibris. Den kräver att man kan övningarna eftersom tanken är att man skall spela med DVDn, typ som ett aerobicspass, lite löjligt men den är väldigt krävande teknikskt. Har rippat in den i datan och sänker tempot lite, improvisations mässigt tycker jag Gambales Technique book 1 och 2 är bra, de kräver och en hel del kunnande innan.

Ok, får väl ta en titt i framtiden när ekonomin ser bättre ut. Finns väl en uppsjö av dvd´s kan jag tänka mig.

Men frågan är om det är värt att köpa en dvd. Just nu klarar jag mig rätt bra med Steve Vai schemat. Har bara börjat med fingerövningarna än så länge(tar en bra stund att memorera mönstrena), känns som bra övningar iaf. Kommer dock ta ett tag innan jag kan göra allt på schemat på en sittning.

Jag tror det är mer vettigt att lägga pengarna på lektioner istället i framtiden faktiskt än att köpa några dvd´s.

#8 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 03 november 2015 - 14:13

Jag har kommit till den punkten nu där jag ska börja med skalor. Men hur övar man skalor på bästa sätt? Är backingtracks något vettigt att hitta och öva till? Känns lite som att man först får nöta skalorna så man lär sig de och sen försöka glömma mönstret man lärde de sig i så man inte spelar de rakt upp och ner när man ska göra solon. Är det ungefär så?

En sak till, jag har min gitarr stämd i Eb. Så skalorna stämmer ju inte om man säger så(Pentatonisk G-dur blir ju något helt annat). Bör jag använda en standardstämd gitarr när jag lär mig skalor eller spelar det ingen roll?

Ursäkta mina dumma frågor :huh:

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 03 november 2015 - 15:44

Hej!

När du lär dig spela skalor så skall du stämma gitarren enligt standard E, A, D, G, B, E. Har du inte redan innan lärt dig var alla naturliga noter finns på gitarrhalsen så bör du börja med detta innan du börjar öva skalor. En del lär sig bara noterna på stäng 6 och sträng 5 och refererar till noter på resterande strängar med "octave". Detta är helt fel väg att gå även om det funkar i vissa situationer. Gå inte på den niten, lär dig att hitta alla naturliga toner direkt på brädan utan omväg över sträng 6 eller sträng 5.

När man skall lära sig spela skalor så bör man först lära sig vilka notsymboler som ingår i respektive skala. Därefter lär man sig att spela skalorna "Three Notes Per String" med start på low E. Jag brukar rekommendera att man lär sig en position i taget och att man börjar med C Major Scale från första tonen C i band 8 på sträng 6. Det är en stor fördel om du först lär dig att rita ut tonerna i ett fretboard-diagram. Givetvis finns det färdiga skalmönster att hämta från nätet men inlärningen blir sämre om du använder ett fretboard-diagram som någon annan ritat åt dig.

När du lär dig att spela en skala på din gitarr är det viktigt att du övar i väldigt lågt tempo. Börja med att spela tonerna samtidigt som du säger notsymbolen högt i normal samtalston utan metronom. Så fort du märker att du böjar få lite flyt i lågt tempo utan metronom så tar du fram metronomen och spelar tonerna "in time" med metronomen på 60 Bpm. Börja med att spela Half Notes, det vill säga en ton varannan klick och säg notsymbolen högt när du spelar tonen. När du lärt dig att spela skalan från låg till hög ton så spelar du skalan i fallande ordning och säger notsymbolerna samtidigt som du spelar respektive ton.

Med "Three Notes per String" menas att du skall ha tre toner på varje sträng från sträng 6 till sträng 1.

De flesta som försöker lära sig att spela gitarr hemma på kammaren med material som de finner på nätet lär sig bara att spela skalornas mönster. För att utvecklas som sologitarrist behöver man mer än bara ett antal skalmönster.

By the way, om du hittat ett skalmönster någonstans på nätet som inte innehåller tre toner per sträng så bör du kasta det i papperskorgen och leta vidare tills du hittar ett skamönster med tre toner per sträng. Alternativt använder du mitt råd att först lära dig var alla naturliga noter är på gitarrhalsen samt att du lär dig vilka notsymboler som ingår i den skala du skall lära dig att spela så att du själv kan rita tonerna för respektive position i ett fretboard-diagram.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#10 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 03 november 2015 - 16:31

Hej!

När du lär dig spela skalor så skall du stämma gitarren enligt standard E, A, D, G, B, E. Har du inte redan innan lärt dig var alla naturliga noter finns på gitarrhalsen så bör du börja med detta innan du börjar öva skalor. En del lär sig bara noterna på stäng 6 och sträng 5 och refererar till noter på resterande strängar med "octave". Detta är helt fel väg att gå även om det funkar i vissa situationer. Gå inte på den niten, lär dig att hitta alla naturliga toner direkt på brädan utan omväg över sträng 6 eller sträng 5.

När man skall lära sig spela skalor så bör man först lära sig vilka notsymboler som ingår i respektive skala. Därefter lär man sig att spela skalorna "Three Notes Per String" med start på low E. Jag brukar rekommendera att man lär sig en position i taget och att man börjar med C Major Scale från första tonen C i band 8 på sträng 6. Det är en stor fördel om du först lär dig att rita ut tonerna i ett fretboard-diagram. Givetvis finns det färdiga skalmönster att hämta från nätet men inlärningen blir sämre om du använder ett fretboard-diagram som någon annan ritat åt dig.

När du lär dig att spela en skala på din gitarr är det viktigt att du övar i väldigt lågt tempo. Börja med att spela tonerna samtidigt som du säger notsymbolen högt i normal samtalston utan metronom. Så fort du märker att du böjar få lite flyt i lågt tempo utan metronom så tar du fram metronomen och spelar tonerna "in time" med metronomen på 60 Bpm. Börja med att spela Half Notes, det vill säga en ton varannan klick och säg notsymbolen högt när du spelar tonen. När du lärt dig att spela skalan från låg till hög ton så spelar du skalan i fallande ordning och säger notsymbolerna samtidigt som du spelar respektive ton.

Med "Three Notes per String" menas att du skall ha tre toner på varje sträng från sträng 6 till sträng 1.

De flesta som försöker lära sig att spela gitarr hemma på kammaren med material som de finner på nätet lär de sig bara att spela skalornas mönster. För att utvecklas som sologitarrist behöver man mer än mara ett antal skalmönster.

By the way, om du hittat ett skalmönster någonstans på nätet som inte innehåller tre toner per sträng så bör du kasta det i papperskorgen och leta vidare tills du hittar ett skamönster med tre toner per sträng. Alternativt använder du mitt råd att först lära dig var alla naturliga noter är på gitarrhalsen samt att du lär dig vilka notsymboler som ingår i den skala du skall lära dig att spela så att du själv kan rita tonerna för respektive position i ett fretboard-diagram.

Under de ~15 åren som jag spelat gitarr har jag mest varit självlärd och slarvat med viktiga saker som skalor, musikteori osv. Därför vill jag nu som sagt ändra på det mönstret och göra saker ordentligt. Så ett stort tack för ditt väl utformade svar :)! Jag får ta det i omgångar och börja med att lära mig noterna på halsen då. Jag har ett diagram någonstans över det så det borde inte vara så svårt att lära sig med lite nötande. Finns det någon bra övning för att lära sig noterna på halsen eller är det bara att nöta in det?

Noter har jag aldrig sysslat med, så det kan bli ett problem. Min fru är dock oerhört duktig på musikteori/noter så jag kan nog få lite hjälp av henne.

Tack igen för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar!

edit: Verkar som att de flesta lär sig en ton i taget på greppbrädan. Får prova det sättet och se om det fungerar för mig.

edit 2: Tyckte det verkade lättare att lära sig A,A#,B,C,C#,D,D#,E,F,F#,G,G# och att utgå därifrån. Känns som det snabbare sättet. Borde sätta sig om man går igenom alla noterna på strängarna några gånger om dagen.

#11 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 03 november 2015 - 18:32

Noter har jag aldrig sysslat med, så det kan bli ett problem.

Oroa dig inte för detta. Noter kan betyda flera saker, dels noter i ett notsystem men också noter på fretboard. De naturliga noterna är A, B, C, D, E, F och G. Jag sänder ett PM till dig där jag beskriver det snabbaste sättet att lära sig dessa noter på gitarrhalsen.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#12 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 1 025 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 04 november 2015 - 19:50

Börja med att lär dig en låt där tekniker förekommer som du vill lära dig. Börja långsamt  och bygg upp snabbheten. Komplettera även med att analysera noter/tonart och försök spela låten i annan tonart :)

Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8
Ibanez RGIX28feqm 

Stärk:
Mesa Boogie Roadster 

Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD

Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda

Effekter/ljudkort
Line 6 Pod HD Pro

Two Notes Torpedo VB-101

Line 6 Pod HD 500
Cry babe wha wha
Ibanez Tubescreamer
Boss Line-selector
Boss Tuner
MXR 10B EQ
EMU 0404

#13 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 22:44

Börja med att lär dig en låt där tekniker förekommer som du vill lära dig. Börja långsamt  och bygg upp snabbheten. Komplettera även med att analysera noter/tonart och försök spela låten i annan tonart :)

Kommer att tillämpa det tillvägagångssättet lite senare. Just nu fokuserar jag mig på att lära mig noterna på greppbrädan. Men tack för tipset :)

#14 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 02 januari 2016 - 17:40

Jag sänder ett PM till dig där jag beskriver det snabbaste sättet att lära sig dessa noter på gitarrhalsen.

Hej! Om ett sådant PM författades vore det skoj om det kunde klistras här. Jag är också intresserad, och säkert fler med mig. :)

#15 MrTorture

MrTorture

Medlem

• Members
  • 268 Inlägg:

Postad 03 januari 2016 - 10:06

Hej! Om ett sådant PM författades vore det skoj om det kunde klistras här. Jag är också intresserad, och säkert fler med mig. :)

Ja, varför inte bara lägga upp det här direkt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar