Tips på bra teoriböcker? - Sida 3 - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på bra teoriböcker?

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#41 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 12:06

"få ut aggressioner", hehe :-)

Kanske var vad jag gjorde i går kväll när jag stämde ner och öste på med Sad But True. ;-) För övrigt en ypperligt bra nybörjarlåt, sannolikt Metallicas enklaste låt att lära sig bortsett från Kirk Hammetts genialiska solo. ;-)

#42 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 12:22

Det är bra av dig, men har detta varit avgörande för dig och ditt låtskrivande? Om man nu vill kopiera andras stycken och lära sig dom då tar man den kortaste vägen dit. För i slutändan är det resultatet som räknas och hur man framför låten och där spelar det absolut ingen roll hur man lärt sig låten.

Skall jag då gå först 9 år i kommunal musik skola och sen gå på gymnasial musikskola för att sedan gå universitetsutbildning med musikinriktning för att kunna ta ut en låt på egen hjälp. För att det skall vara godkänt? Eller kör jag yousician i ett år och lär mig tabs och sen kollar på tex licklibrary för att lära mig en låt jag gillar

Jag kan se en poäng med den långa vägen om man vill bli professionell studiomusiker, då förväntar sig de som hyr in en att man kan en massa saker, men om man spelar för sin egen skull som hobby så ser jag ingen poäng i att lära sig en massa "bra att ha" saker. Då kan man unna sig att plocka russinen ur kakan.

Låtarna har jag ofta lärt mig av bara farten, har varit nyfiken på nått riff från låten, lärt mig det och sedan insett att resten inte var så svårt heller. Det har egentligen aldrig varit nått mål att lära sig låtarna från början. Tycker det är roligare att improvisera än att lära sig låtar.
Skriver inte så mycket traditionella låtar heller, skulle behöva lära mig sjunga först, men jag leker gärna ihop nått med min looper ibland.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#43 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 12:26

"få ut aggressioner", hehe :-)

Kanske var vad jag gjorde i går kväll när jag stämde ner och öste på med Sad But True. ;-) För övrigt en ypperligt bra nybörjarlåt, sannolikt Metallicas enklaste låt att lära sig bortsett från Kirk Hammetts genialiska solo. ;-)

Just aggressioner är svårast att få ut när man sitter hemma med lurar och är rädd att väcka nån om man tar i för mycket.. :D så det blir mest lugnare bitar. Skulle vara kul att få ösa på i en replokal eller så nån gång.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#44 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 11 februari 2016 - 12:35

Hej Distorsion!

Citatet som du citerat från mitt inlägg kommer från matrin78 så det är hans repertoar citatet handlar om. 

"Skall jag då gå först 9 år i kommunal musik skola och sen gå på gymnasial musikskola för att sedan gå universitetsutbildning med musikinriktning för att kunna ta ut en låt på egen hjälp. För att det skall vara godkänt? Eller kör jag yousician i ett år och lär mig tabs och sen kollar på tex licklibrary för att lära mig en låt jag gillar"

Vilken väg du själv väljer för att nå dina mål är helt upp till dig att bestämma. När man i vuxen ålder kommer på att man vill lära sig att spela gitarr har man inte förmånen att kunna delta i musikskolans undervisning. Oftast har man inte heller möjlighet att ens gå en gymnasieutbildning inom musik.

Hur som helst, man behöver absolut inte studera musik vid någon skola för att utveckla sin musikaliska förmåga. Det räcker gått och väl med att ta lektioner och komplettera med regelbunden övning som innehåller lagom mängd teori samt rytmikt- och gehörträning. Som jag skrev i svaret till martin78, jag är övertygad om att dessa datorspel är kraftigt överreklamerade men var och en gör givetvis sitt eget vägval.

Nåväl, nu finns det nog inte så mycket mer att ventilera om detta så jag återgår näringen nu när lunchrasten är slut. TS har dessutom inte varit här ock läst inläggen i tråden sedan september förra året så han hittade nog en eller flera bra teoriböcker som han läser flitigt flera gånger i veckan.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#45 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:
  • Interests:Musik, konst, livet.

Postad 11 februari 2016 - 12:44

Haha ja det blev lite snurrigt, tack för en bra diskussion och ha en fortsatt bra dag.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

Charvel Desolation - EMG 57-66

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar