Tips på bra teoriböcker? - Sida 2 - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på bra teoriböcker?

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#21 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:
  • Interests:Musik, konst, livet.

Postad 10 februari 2016 - 22:23

Men jag står för det jag skrev innan, en helt nybörjare på gitarr lär sig mycket mer med yousician än vad dom skulle lära sig på det traditionellt sättet. Vi pratar om år av ditt liv som du tjänar in. Och för att inte tala om alla pengar man sparar.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

Charvel Desolation - EMG 57-66

#22 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 10 februari 2016 - 22:59

25 miljoner betalande yousician kunder i 119 länder som var och en betalar 1 000 kronor per år låter faktiskt lite orimligt. 1 000 kronor x 25 miljioner blir nämligen 25 miljarder per år.

Däremot kan det vara 25 miljoner som har registrerat ett gratiskonto för att utvärdera varav större delen har konstaterat att det inte är aktuellt att betala på grund av att de inte tycker att programmet håller vad det lovar. Nåväl, jag har inte provat programmet men sett några av reklamfilmerna på tuben. Den största nackdelen med sådana här programvaror är att man riskerar att lära sig fel spelteknik som får konsekvenser på lång sikt.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#23 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 08:35

25 miljoner betalande yousician kunder i 119 länder som var och en betalar 1 000 kronor per år låter faktiskt lite orimligt. 1 000 kronor x 25 miljioner blir nämligen 25 miljarder per år.

Däremot kan det vara 25 miljoner som har registrerat ett gratiskonto för att utvärdera varav större delen har konstaterat att det inte är aktuellt att betala på grund av att de inte tycker att programmet håller vad det lovar. Nåväl, jag har inte provat programmet men sett några av reklamfilmerna på tuben. Den största nackdelen med sådana här programvaror är att man riskerar att lära sig fel spelteknik som får konsekvenser på lång sikt.

Instruktören visar och förklarar hur du skall hålla dina händer. Samt olika tekniker. Och i låtarna visas och hela tiden vilket finger du skall använda och var.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

#24 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 11 februari 2016 - 09:29

"Instruktören visar och förklarar hur du skall hålla dina händer. Samt olika tekniker. Och i låtarna visas och hela tiden vilket finger du skall använda och var."

Det som verkar saknas är att eleven kan visa instruktören hur han eller hon spelar så att instruktören kan hjälpa till att korrigera eventuella brister i speltekniken.

Om alla dessa 25 miljoner användare skulle lägga sitt krut på att studera rytmik, skalor, ackord och harmonilära samt satsa på gehörträning istället för att sitta framför ett datorspel och öva på låtar som erbjuds i detta så är i varje fall jag övertygad om att de skulle utveckla sin musiklaitet bättre och snabbare.

#25 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 09:51

Jag tror att du bara är bitter och det är inget fel med det. Sanningen är att idag behöver man inte sitta och hårdplugga all grammatik i flera år bara för att lära sig att spela gitarr. Många av världens största gitarrister är helt självlärda och det har gjort dom unika. Så att gå hela den vägen du skriver är bara ett tidsfördriv om man vill lära sig att spela gitarr. Det finns ingen som helst anledning att lära sig alla skalor. Visst det är säkert många som blir imponerade av det, men faktum är att många använder bara sig av en eller två skalor och kan den i dom olika noternas versioner. Gehörsträning tränar man precis lika bra med yousician eftersom gehör baseras på din kunskap om noterna och hur dom låter. Sen lär du dig ackorden i yousician.

Jag tycker personligen att det är kul med denna utveckling för att världen blir så mycket bättre med musik. Och personligen så skiter jag fullständigt i om artisten jag lyssnar har lärt sig sitt musicerande genom yousician eller kungliga musikhögskolan. Det är helt oväsentligt.

#26 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 09:52

Om alla dessa 25 miljoner användare skulle lägga sitt krut på att studera rytmik, skalor, ackord och harmonilära samt satsa på gehörträning istället för att sitta framför ett datorspel och öva på låtar som erbjuds i detta så är i varje fall jag övertygad om att de skulle utveckla sin musiklaitet bättre och snabbare.

Ja, om de inte tröttnar innan förstås. För det är ju problemet med den väldigt traditionella inlärning som du förespråkar, den förvandlar rolig musik till ett tråkigt jobb.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#27 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:05

Ja, om de inte tröttnar innan förstås. För det är ju problemet med den väldigt traditionella inlärning som du förespråkar, den förvandlar rolig musik till ett tråkigt jobb.

Absolut helt klart, den vanliga musik inlärningen dödar all glädje

#28 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:06

"Ja, om de inte tröttnar innan förstås. För det är ju problemet med den väldigt traditionella inlärning som du förespråkar, den förvandlar rolig musik till ett tråkigt jobb."

Jag håller inte med dig, ju mer man utvecklar sin rytmik och gehör samt övrigt som bidrar till musikaliteten destå roligare blir det. Sitter du hemma på kammaren och saknar förmåga att sammaställa intressanta och spännade övningar så kanske det får följder som du beskriver.

#29 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:08

Hehehe! :-D

Själv tror jag att en kombination vore optimalast, Internet är en helt fantastisk källa för utbildning, program (som tex Yousician), youtube och olika program samt tjänster, notbibliotek som tex ultimate-tabs, backing tracks, you name it, exceptionellt bra (så bra att det knappt går att uttrycka i ord).

Men ur ett optimalt perspektiv och beroende på hur seriös man är så tror jag att det är bra att åtminstone komplettera med lärarledda instruktioner för att få en utomstående som tittar på teknik etc och en verifiering att man är på rätt väg och vad man ska tänka på etc. En del handlar ju om tid, ekonomi och pengar också, klart att det vore kul med en personlig lärare, vem tycker inte det?

Som jag tidigare skrev, gehör och improvisation, solon etc är en betydligt större utmaning att lära sig över nätet men det går väl kanske om man hittar rätt källor samt instruktionsvideos.

Sedan är det nog en enorm skillnad på att spela i band jämfört med att sitta själv hemma och spela låtarna i ca 80-90% av originaltempo där man slaviskt följer en tab. ;-) I band är det nog bra om man har mera känsla och behärskar gehör, improvisation etc.

OT: Det här med att spela låtarna i originaltempo är intressant, just den här sista biten, att lyckas lära sig en låt såpass bra att man grejar 100% original tempo upplever jag ofta tufft, krävs nästan att låten sitter i ryggmärgen då. Ta en sådan simpel nybörjar låt som tex Black Dog av Led Zeppelin som jag nöter på nu, inte helt enkel att greja 100% tempo på den, man får kämpa sista biten.

Samtidigt märker man att fingerfärdigheten sakta men säkert byggs upp. Kan också vara skillnad på att börja spela vid 45 års ålder vs 14 som för dottern, jag är helt klart trögare (lär mig långsammare) men förbannat envis. ;-)

#30 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:32

"Ja, om de inte tröttnar innan förstås. För det är ju problemet med den väldigt traditionella inlärning som du förespråkar, den förvandlar rolig musik till ett tråkigt jobb."

Jag håller inte med dig, ju mer man utvecklar sin rytmik och gehör samt övrigt som bidrar till musikaliteten destå roligare blir det. Sitter du hemma på kammaren och saknar förmåga att sammaställa intressanta och spännade övningar så kanske det får följder som du beskriver.

Och ändå är det bara en bråkdel av alla som gick i kommunala musikskolan som fortsätter spela.... Om övningarna verkligen är intressanta och spännande så gör man dem oavsett om man kan sammanställa dem eller inte, men det är de inte och därför slutar folk spela. Det är ju den stora fördelen med tv-spel, det gör monotona övningar roliga.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#31 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:45

Hehehe! :-D

Själv tror jag att en kombination vore optimalast, Internet är en helt fantastisk källa för utbildning, program (som tex Yousician), youtube och olika program samt tjänster, notbibliotek som tex ultimate-tabs, backing tracks, you name it, exceptionellt bra (så bra att det knappt går att uttrycka i ord).

Men ur ett optimalt perspektiv och beroende på hur seriös man är så tror jag att det är bra att åtminstone komplettera med lärarledda instruktioner för att få en utomstående som tittar på teknik etc och en verifiering att man är på rätt väg och vad man ska tänka på etc. En del handlar ju om tid, ekonomi och pengar också, klart att det vore kul med en personlig lärare, vem tycker inte det?

Som jag tidigare skrev, gehör och improvisation, solon etc är en betydligt större utmaning att lära sig över nätet men det går väl kanske om man hittar rätt källor samt instruktionsvideos.

Sedan är det nog en enorm skillnad på att spela i band jämfört med att sitta själv hemma och spela låtarna i ca 80-90% av originaltempo där man slaviskt följer en tab. ;-) I band är det nog bra om man har mera känsla och behärskar gehör, improvisation etc.

OT: Det här med att spela låtarna i originaltempo är intressant, just den här sista biten, att lyckas lära sig en låt såpass bra att man grejar 100% original tempo upplever jag ofta tufft, krävs nästan att låten sitter i ryggmärgen då. Ta en sådan simpel nybörjar låt som tex Black Dog av Led Zeppelin som jag nöter på nu, inte helt enkel att greja 100% tempo på den, man får kämpa sista biten.

Samtidigt märker man att fingerfärdigheten sakta men säkert byggs upp. Kan också vara skillnad på att börja spela vid 45 års ålder vs 14 som för dottern, jag är helt klart trögare (lär mig långsammare) men förbannat envis. ;-)

Jag tror också på en kombination, datorn kan (än så länge) inte säga om du tex sitter rätt.

Sedan är det väl bara i klassisk musik man spelar låtar på exakt samma sätt varje gång, i rock verkar det alltid improviseras en del så att spela allt till 100% är inte så viktigt.

#32 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 10:48

"Och ändå är det bara en bråkdel av alla som gick i kommunala musikskolan som fortsätter spela...."

Jag håller med dig, det är alldeles för många som gått i den kommunala musikskolan som slutar att spela. Antagligen beror det på att de elever som slutar spela inte har fått den individanpassade utbildning de behövt. Det är kanske också är så att läraren i den kommunala musikskolan där eleverna slutar att spela inte har lyckats konstruera tillräckligt intressanta och utvecklande övningar för de elever som slutar spela när fritidsintressen som fotboll och andra idrotter pockar på.

När man har nått vuxen ålder och kommit på att man vill lära sig spela gitarr är det betydligt bättre att satsa på att utveckla sin rytmik och gehör samt övrigt som bidrar till musikaliteten istället för att sitta framför en datorskärm och försöka lära sig spela låtar med hjälp av ett datorspel.

#33 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:04

"Och ändå är det bara en bråkdel av alla som gick i kommunala musikskolan som fortsätter spela...."

Jag håller med dig, det är alldeles för många som gått i den kommunala musikskolan som slutar att spela. Antagligen beror det på att de elever som slutar spela inte har fått den individanpassade utbildning de behövt. Det är kanske också är så att läraren i den kommunala musikskolan där eleverna slutar att spela inte har lyckats konstruera tillräckligt intressanta och utvecklande övningar för de elever som slutar spela när fritidsintressen som fotboll och andra idrotter pockar på.

När man har nått vuxen ålder och kommit på att man vill lära sig spela gitarr är det betydligt bättre att satsa på att utveckla sin rytmik och gehör samt övrigt som bidrar till musikaliteten istället för att sitta framför en datorskärm och försöka lära sig spela låtar med hjälp av ett datorspel.

Fast dina övningar verkar ju inte vara speciellt mycket roligare än musikskolans, snarare ännu tråkigare.

Frågan är väl om du har nån verklig statistik eller fakta som säger nått om vad som är bäst eller är det mest dina fördomar du vädrar? Har du ens själv nån egen erfarenhet av spelen?

#34 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:05

martink78: Jag håller med även om jag nu mest syftade på utmaningen (för vissa låtar) att spela dem i original tempo. :-)

#35 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:20

martink78: Jag håller med även om jag nu mest syftade på utmaningen (för vissa låtar) att spela dem i original tempo. :-)

Jovisst är det så vissa låtar är svårare och jag tror också att mycket måste sitta i ryggmärgen, tyvärr, det är den tråkiga delen av gitarrspelandet..

#36 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:22

martink78, du skriver att mina övningar inte verkar vara speciellt mycket roligare än musikskolans. Hur kan du veta det?

Jag har inte provat yousician men har kollat på reklamfilmerna på tuben. Du har ju själv spelat med Rocksmith några år. Kan du välja ut en valfri låt, som du inte lärt dig med Rocksmith, notsätta den och sedan öva in melodin och/eller ackorden på egen hand utan att använda Rocksmith?

#37 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:40

martink78, du skriver att mina övningar inte verkar vara speciellt mycket roligare än musikskolans. Hur kan du veta det?

Jag har inte provat yousician men har kollat på reklamfilmerna på tuben. Du har ju själv spelat med Rocksmith några år. Kan du välja ut en valfri låt, som du inte lärt dig med Rocksmith, notsätta den och sedan öva in melodin och/eller ackorden på egen hand utan att använda Rocksmith?

Du har ju själv frikostigt beskrivit en del övningar här på forumet.

Jag har faktiskt en liten repertoar av låtar jag lärt mig utan Rocksmith från tabs och youtube. Men det är egentligen helt ointressant, det viktigaste måttet som verkar gå dig helt förbi är att jag fortfarande spelar, tycker det är kul och har haft kul längs vägen. Med din metodik hade jag slutat för länge sedan.

#38 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 233 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:50

"Jag har faktiskt en liten repertoar av låtar jag lärt mig utan Rocksmith från tabs och youtube."

Det är ju jättebra men jag frågade inte om du kan ta valfri låt och leta efter tabs eller någon lektionsvideo som lär ut låten på Youtube. Det jag frågade är om du med hjälp av datorspelet Rocksmith har lärt dig att på egen hand notsätta en valfri låt och sedan öva in melodi och/eller ackorden i denna låt.

Nåväl, det viktiga är väl att just du tycker det är roligt att spela men det är inte alls säkert att dessa datorspel passar alla som vill lära sig att spela gitarr. Själv är jag övertygad om att dessa datorspel är kraftigt överreklamerade.

#39 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 11:56

"Jag har faktiskt en liten repertoar av låtar jag lärt mig utan Rocksmith från tabs och youtube."

Det är bra av dig, men har detta varit avgörande för dig och ditt låtskrivande? Om man nu vill kopiera andras stycken och lära sig dom då tar man den kortaste vägen dit. För i slutändan är det resultatet som räknas och hur man framför låten och där spelar det absolut ingen roll hur man lärt sig låten.

Skall jag då gå först 9 år i kommunal musik skola och sen gå på gymnasial musikskola för att sedan gå universitetsutbildning med musikinriktning för att kunna ta ut en låt på egen hjälp. För att det skall vara godkänt? Eller kör jag yousician i ett år och lär mig tabs och sen kollar på tex licklibrary för att lära mig en låt jag gillar

#40 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 februari 2016 - 12:02

Det är ju jättebra men jag frågade inte om du kan ta valfri låt och leta efter tabs eller någon lektionsvideo som lär ut låten på Youtube. Det jag frågade är om du med hjälp av datorspelet Rocksmith har lärt dig att på egen hand notsätta en valfri låt och sedan öva in melodi och/eller ackorden i denna låt.

Nåväl, det viktiga är väl att just du tycker det är roligt att spela men det är inte alls säkert att dessa datorspel passar alla som vill lära sig att spela gitarr. Själv är jag övertygad om att dessa datorspel är kraftigt överreklamerade.

Nej de passar säkert inte alla, precis som din pedagogik inte passar alla. För vissa är det viktiga att visa sig duktig, shredda i 250bp, kunna 24 skalor, en massa ackord, ha gehör eller vad man nu tycker är viktigt som mått på att vara duktig, andra vill ha meditativ avkoppling, få ut aggressioner eller bara ha kul. Det är därför det är bra att det kommer fler alternativ..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar