Tips på bra teoriböcker? - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på bra teoriböcker?

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#1 AlarmaHeLo

AlarmaHeLo

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:
  • Interests:Kattklappning

Postad 08 september 2015 - 15:16

Jag har läst noter, när jag var barn och spelade tvärflöjt. Det var mer än 20 år sedan och även om jag har grunden någonstans i bakhuvudet så har jag förmodligen inte kommit särskilt långt på vägen och kan dessutom behöva repetera. Jag letar efter sätt för mitt gitarrspelande att få ett större sammanhang, det ger mig inte så mycket att bara lära mig låtar utantill.

Vill hitta böcker att läsa som handlar om hur man förbättrar sitt gehör, sin rytm och spelteknik, och framför allt som behandlar musikteori, skalor etc. ur gitarrperspektiv. Tips, någon?

#2 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 08 september 2015 - 15:28

Om du söker på Desi Serna så har han en podcast och böcker om musikteori just för gitarr. Har inte läst dummies böckerna men de andra är bra tycker jag. Förutsätter att engelska inte är ett problem förståss...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#3 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 09 september 2015 - 19:39

Kolla in Ted Greenes böcker, finns mycket i dem. 

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#4 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 10 september 2015 - 20:21

Hittade denna på adlibris, säkert helt ok, man behöver inte kunna noter.

http://www.adlibris....ation-978918504

#5 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 11 september 2015 - 11:00

Hittade denna på adlibris, säkert helt ok, man behöver inte kunna noter.

http://www.adlibris....ation-978918504

Jag har också den men jag tycker inte den funkar så bra som lärobok för den förklarar väldigt lite, det är för mig mer en referens när man behöver komma ihåg nån detalj. Men som sådan är den rätt bra.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 11 september 2015 - 12:20

Håller med Matink78 till viss del men jag tycker boken ("Grundteori för Gitarr") är urusel. Innehållet är för tunnt och fokuserar på fel saker för den som vill lära sig tillämpad musikteori för gitarr. Den funkar inte som referensmanual heller men det beror ju på vand man har för referensramar och krav förstås.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#7 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 12 september 2015 - 21:25

Håller med Matink78 till viss del men jag tycker boken ("Grundteori för Gitarr") är urusel. Innehållet är för tunnt och fokuserar på fel saker för den som vill lära sig tillämpad musikteori för gitarr. Den funkar inte som referensmanual heller men det beror ju på vand man har för referensramar och krav förstås.

Då vet jag ingen bra bok förutom Ola Bengtssons Jazz teori I och II, denna riktar sig dock till alla instrument, hade dessa på KMH när jag studerade där,, men de är väldigt avancerade..Tycker även Gambales Technique book I och II är bra för improvisations teori, men och ganska avancerad.

#8 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:
  • Interests:Musik, konst, livet.

Postad 09 februari 2016 - 09:09

För att förbättra ditt gehör måste du veta vad noterna heter och hur dom låter.
För att veta vilken scala låten är i så är det oftast det accordet eller noten där din låts ackordföljd börjar om på nytt.
För att lära dig skalorna snabbt så kan du lär dig caged metoden och 3 noter per skala metoden. Det finns tusentals videos på youtube som lär ut detta ovan.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

Charvel Desolation - EMG 57-66

#9 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 09:31

Och vill du ha en bra grundstart på gitarr så ladda ner yousician, det kostar 1000kr för ett år. Och då lär du dig allt och lite till om din gitarr

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

#10 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 10:24

Coolt hur internet revolutionerat utbildning av alla dess slag, inklusive musik, fantastiskt.

Sedan förstår jag ändå de som rekommenderar en riktig instruktör, absolut. Finns ju ändå en mycket stor risk att man nöter in felaktig teknik samt att spelandet blir mera robot likt. Att även lära sig gehörspel och improvisation (tex solon) är en betydligt större utmaning och då tror jag ofta att en riktig lärare är effektivare, åtminstone för de av oss som inte är supertalanger.

Och vill du ha en bra grundstart på gitarr så ladda ner yousician, det kostar 1000kr för ett år. Och då lär du dig allt och lite till om din gitarr

#11 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 13:32

Coolt hur internet revolutionerat utbildning av alla dess slag, inklusive musik, fantastiskt.

Sedan förstår jag ändå de som rekommenderar en riktig instruktör, absolut. Finns ju ändå en mycket stor risk att man nöter in felaktig teknik samt att spelandet blir mera robot likt. Att även lära sig gehörspel och improvisation (tex solon) är en betydligt större utmaning och då tror jag ofta att en riktig lärare är effektivare, åtminstone för de av oss som inte är supertalanger.

Ja det är bra på både gott och ont. Yousician visar hur du skall hålla dina fingrar och vilket finger du skall använda till respektive not. Och programmet märker av om du inte är bra på ett viss moment och släpper då inte vidare dig till nästa steg i utbildningen. Och då har man även möjligheten att sänka hastigheten på lektionen så att man verkligen hinner med och så ökar man allt eftersom att man blir bättre.

Man kan alltså inte fuska sig vidare till nästa steg i din gitarrutbildning för dom avdelningarna är låsta. Och visst det kan vara bra med en fysisk gitarrlärare men i 9 fall av 10 lär dom ut fel saker som gör att man tröttnar på det.

Yousician blandar övningar med att man redan från början får lära sig att spela låtar så att man förstår hur viktigt det är att hålla händerna och fingrarna rätt. Sen finns det en cool sak på yousician, nämligen att man kan importera egna guitar pro filer på dom låtarna som man vill lära sig från sin favorit artist. Där du kan sänka ner hastigheten till det läge du känner att du klarar av och sen ökar man successivt. Och har du väll ett konto på yousician så kan du även logga in på din iPad iPhone och liknande om man bara vill sitta och jama i soffan en sådär en tråkig blåsig kväll.

#12 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 09 februari 2016 - 14:36

Hej Distorsion!

"det kan vara bra med en fysisk gitarrlärare men i 9 fall av 10 lär dom ut fel saker som gör att man tröttnar på det."

Hur många gitarrlärare har du varit elev hos och vad är det som de lärt dig som gjort att du tröttnat?

#13 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:00

Hej Distorsion!

"det kan vara bra med en fysisk gitarrlärare men i 9 fall av 10 lär dom ut fel saker som gör att man tröttnar på det."

Hur många gitarrlärare har du varit elev hos och vad är det som de lärt dig som gjort att du tröttnat?

Jag har haft några stycken och jag kan ärligt säga att det du lär dig på ett år med yousician tar flera år med vanliga traditionella metoder som tex med lärare. Tyvärr funkar vissa gitarrlärare lite som med körskolor, dom vill att du skall ta fler onödiga lektioner för att mjölka pengar. Det finns givetvis bra gitarrlärare med men att pröjsa allt från 300 upp till tusen för en lektion är både dyrt och onödigt. Du sparar tusentals kronor med yousician och du kan själv välja vilken tid på dygnet som du vill ha lektionen. Inget ut och köra eller åka kommunalt för att spela en timmes blinka lilla stjärna.

Det här gamla traditionella sättet att MAN måste ta riktiga gitarrlektioner är helt utdöende, dom enda som skriker högst om detta är dom som lagt många år på att lära sig en massa skit som man egentligen inte har nytta av i hobby sammanhang.

Detta är framtiden och många är rädda för förändringar och oftast stannar dom kvar som ett slags som ett slags spöke från förr.

Och sen har yousician även samma sak på piano där du kopplar ditt MIDI piano och sedan lär dig att spela det.

Så vilka är fördelarna med yousician för musikern

1. Man sparar en väldans massa pengar på yousician, gitarrlärare 4 gånger i månaden plus färdmedel blir flera tusen kr per år

2. Du väljer själv när du vill ta din lektion och det är en oerhörd frihet om man har ett pressat schema.

3. Miljöpåverkan 4 gånger minst i månaden med bil eller buss.

4. Programmet känner av när du gör fel och släpper inte igenom dig till nästa fas i din utveckling.

Nackdelarna.

1. Hobbymusikern som vill finansiera sin hobby genom lektioner förlorar så klart sin inkomst.

2. Kan inte tänka på fler nackdelar.

#14 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 314 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:10

Felpost

#15 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 15:57

Hej Distorsion!

Tack för ditt svar. Det faramgår dock inte hur många gitarrlärare du haft och du har inte svarat på min fråga vad de lärt dig som gjort att du tröttnat.

Jag kompletterar med två frågor som har koppling till Yousician.

• Hur länge har du själv använt Yousician?
  • Vad specifikt är det du lärt dig med yousician som tar flera år med vanliga traditionella metoder?

#16 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 17:39

Det ena utesluter inte det andra. Även om jag spelade skiter ur mitt rocksmith i ett år så tror jag det är nyttigt att öva på olika sätt och variera sig. Lektioner kan man ju ta via Skype numera.

#17 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 09 februari 2016 - 20:21

Hej Distorsion!

Tack för ditt svar. Det faramgår dock inte hur många gitarrlärare du haft och du har inte svarat på min fråga vad de lärt dig som gjort att du tröttnat.

Jag kompletterar med två frågor som har koppling till Yousician.

• Hur länge har du själv använt Yousician?
  • Vad specifikt är det du lärt dig med yousician som tar flera år med vanliga traditionella metoder?

Jag har haft 3 st, jag tyckte upplägget var svårt att förstå och det var krångligt. Om jag skall från a till b så är det onödigt att gå igenom hela alfabetet med fällor på vägen. Och jag lärde det mesta av rock prodigy som det programmet jag lärde mig av hette. Nackdelen med rock prodigy då var att det var krångligt att ansluta sin gitarr och det funkade inte med USB asio ljudkort. Anledningen till att jag använder yousician idag är mer som ett sällskaps spel med sin gitarr där man tränar och håller sina kunskaper upp to date. Och man kan använda sitt eget ljud från tex guitar rig när man kör. Sen måste jag erkänna att den funktionen där man kan sakta ner en låt som man vill lära sig lite av är fenomenal. Och yousician har över 25 miljoner användare och det om något är ett bevis på att programmet faktiskt är bra.

#18 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 10 februari 2016 - 08:37

#19 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 10 februari 2016 - 21:02

... har över 25 miljoner användare och det om något är ett bevis på att programmet faktiskt är bra.

Utan att veta något om programmet ni diskuterar så måste jag bara kommentera detta. Nej, att något har många användare betyder inte att det är bra, för att lära sig gitarr i det här fallet. Varför skulle det göra det? Det är t.ex. miljontals som köper onödiga appar till mobilen eller beställer skräp från tv shop.

#20 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:

Postad 10 februari 2016 - 22:17

Utan att veta något om programmet ni diskuterar så måste jag bara kommentera detta. Nej, att något har många användare betyder inte att det är bra, för att lära sig gitarr i det här fallet. Varför skulle det göra det? Det är t.ex. miljontals som köper onödiga appar till mobilen eller beställer skräp från tv shop.

Nej såklart inte inte fråga bara dom 10 miljoner prenumeranter på world of Warcraft dom tycker säkert oxå att spelet är skit. 25 miljoner betalande yousician kunder i 119 länder tycker nog oxå att programmet är dåligt. Det måste dom göra eftersom att dom är villiga att betala 1000kr per skalle/år.

Skämt och Sido, givetvis finns det dom som tycker det är dåligt. Så är det ju med allt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar