Slappna av när jag spelar - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Slappna av när jag spelar

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 07 september 2015 - 08:39

Jag spänner mig för mycket när jag spelar så det resulterar i kramp i frettinghanden. Jag försöker vara medveten om att spela avslappnat, men det ger sig inte. Det spelar ingen roll om det är kvintackord, öppna ackord eller barréackord. De senare snabbar bara på processen. Ju snabbare byten mellan ackorden desto fortare får jag kramp.

Någon som överkommit det här och vill dela med sig hur?

#2 Salkin

Salkin

Medlem

• Members
  • 102 Inlägg:

Postad 07 september 2015 - 11:15

Jag började i princip om frän början för jag kunde inte slappna av alls i början. Hittade detta som hjälpte mig:

Precis som du, eller dina muskler, har lärt sig att spänna sig, så måste du "lära dig" att slappna av.

#3 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 07 september 2015 - 11:15

Det blir bättre ju mer man spelar. Spela låtar/ackordföljder och vila när du får kramp.

Hur länge har du spelat?

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 07 september 2015 - 14:10

MdaG,

Det du beskriver är vanligt för de flesta som försöker lära sig spela gitarr på egen hand. I videon Salkin postade får du bland annat tips om att du bör lära dig hur mycket du måste pressa fingrarna mot strängarna för att få en ren ton. Det är väldigt lite som behövs för att få en ren ton. Det är också ganska vanligt att man tror att tummen behöver pressas hårt mot baksidan på gitarrhalsen. Det behöver den inte, tummen skall mest finnas där som ett litet stöd för handen.

Vad exakt ditt problem består i utöver att du får kramp går inte att utröna med utgångspunkt i din beskrivning. Om du skall öva på att spela mera avslappnat så skall du abslolut inte spela till backingracks eller till låtar. Det är bättre att använda en metronom eller en trummaskin där du kan ställa in ett lågt tempo. Spelar du bara öppna ackord, power chords och baréackord så kan det underlätta om du lär dig att spela melodi- eller skalsekvenser. Då isolerar du "avslappningsövningarna" till ett finger i taget.

Just baréackord kan vara lite knepiga att få till och precis som du skriver präntas ofta hårdare pess mot stängarna in i muskelminnet varpå krampen kommer snabbare. Man måste helt enlekt lära sig att lägga baréfingret rätt så att man slipper pressa strängarna så hårt för att få rena toner.

Givetvis kan det vara setupen på dina gitarrer som inte är optimal och då behövs ofta mera press på strängarna än vad som är nödvändigt på en gitarr där stränghöjd och andra detaljer är optimerade för att gitarren skall vara spelvänlig.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#5 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 07 september 2015 - 18:43

Det jag missade i början (typ för 35 år sen) var att jag trodde att alla strängar måste klinga rent i varje ackord hela tiden. Sen insåg jag att det finns nästan ingen som spelar så att dom pressar ner alla strängarna i ett barréackord och slår an alla strängarna (eller ibland gör man det, men det är för att få till en särskild effekt). Särskilt rockkomp spelar folk på två - tre strängar mesta tiden. Och det är ju inte alls lika jobbigt.  

#6 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 07 september 2015 - 19:26

Det låter precis som mitt problem. Att jag fokuserat på att det ska låta rent hela tiden. Jag har spelat regelbundet i ungefär sex år. Ska kolla in The Principles Of Correct Practice For Guitar. Tack.

#7 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 07 september 2015 - 21:11

MdaG,

Om du skall spela alla noter i respektive ackord så skall de givetvis vara rena toner men det går att öva in rätt teknik så att du slipper pressa strängarna så hårt. Det går emmelertid att fokusera på antingen bastonerna eller diskanttonerna i ackordet beroende på hur övriga musiker i bandet spelar. Spelar du bara på diskanttonerna i ackordet så behöver du givetvis inte sträva efter att få rena bastoner eftersom du inte spelar dem.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar