Problem med straplocks - Sida 2 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Problem med straplocks

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#21 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 256 Inlägg:

Postad 05 oktober 2015 - 13:16

Jag har haft samma problem flera gånger, om orginalskruvarna har bara haft lite för stort huvud har jag filat lite på huvudet.
Att kapa skruvar brukar oftast inte bli bra eftersom de då inte får någon spets och man kan inte skruva ner djupare än vad man borrat.
Om hålet inte är pajat för orginalskruvarna kan du också testa sätta tillbaks orginalfästena och prova Ergo Lok Strap och/eller sätta dit
strap locks på något annat ställe senare.

#22 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 05 oktober 2015 - 21:52

Jag har haft samma problem flera gånger, om orginalskruvarna har bara haft lite för stort huvud har jag filat lite på huvudet.

Att kapa skruvar brukar oftast inte blir bra eftersom de då inte får någon spets och man kan inte skruva ner djupare än vad man borrat.

Om hålet inte är pajat för orginalskruvarna kan du också testa sätta tillbaks orginalfästena och prova Ergo Lok Strap och/eller sätta dit

strap locks på något annat ställe senare.

Jag tänkte att det skulle funka då originalskruven också var kapad. Blir att lämna in den och fästa knoppen vid halsen istället. Hoppas det blir bra, för jag gillade vinkeln gitarren fick med knoppen där den var. Hoppas man kan täta den gamla hålet snyggt också.

#23 valvetubes

valvetubes

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad 06 oktober 2015 - 13:21

Trätandpetare är gjorda av lönn (de där med spets i bägge ändar). Det är hårdare än tändstickor och med ett bra lim blir det som nytt trä (nästan). Har du sådana hemma kan du pröva det. Billigt.

#24 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 06 oktober 2015 - 14:55

Tändstickor eller tandpetare kommer sannolikt inte lösa problemet mer än för en kortare tid eftersom grundproblemet är att skruven är för kort och materialet i gitarrkroppen är för mjukt i förhållande till gitarrens vikt. Skruvförbandet blir helt enkelt inte tillräckligt starkt för att hålla emot dragkraften som uppstår när gitarren hänger och dinglar runt halsen på MdaG.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#25 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 06 oktober 2015 - 20:46

Tändstickor eller tandpetare kommer sannolikt inte lösa problemet mer än för en kortare tid eftersom grundproblemet är att skruven är för kort och materialet i gitarrkroppen är för mjukt i förhållande till gitarrens vikt. Skruvförbandet blir helt enkelt inte tillräckligt starkt för att hålla emot dragkraften som uppstår när gitarren hänger och dinglar runt halsen på MdaG.

Varför fungerade det med den gamla knoppen; den skruven var lika kort?

#26 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 07 oktober 2015 - 10:41

Skruvförbandet blir sämre när det suttit en annan skruv i hålet. Det blir också ofta även sämre när du skruvar i samma skruv en gång till men hårdare trä behåller givetvis fästförmågan bättre gämfört med mjukare trä.

Skruvar man i en ny skruv i samma hål där det suttit en skruv tidigare så kan man kompensera med att skruva i en grövre skruv. Man kan också förbättra något genom att skruva i en längre skruv i samma hål men då är det bara ytterdelen av skruven som åstadkommer fästförbandet i vissa tillämpningar kan det räcka. Tyvärr är dragkraften vid straplocksen relativt stor så rör sig skruven i hålet det minsta lilla när gitarren dinglar runt halsen på gitarristen så vidgas hålet lite för var gång och så småningom släpper skruvförbandet och skruven blir mer och mer glapp. Tandpetare eller annat trämaterial kan funka en stund men det blir inte samma fästförmåga i skruvförbandet och då hamnar du så småningom tillbaka på ruta ett.

Det du skulle kunna göra är att plugga igen hålet där den gamla starplocken satt och borra ett nytt hål vid sidan om samt leta en skruv som du inte behöver nypa av för att få rätt längd. Då blir fästförmågan troligtvis samma som du hade på orginalet.

Jag vet dock inte vad du har för gitarr men själv skulle jag nog ha föredragit att sätta straplocken vid halsfickan. Skälet är att det oftast blir bättre balans i gitarren när den sitter där och således behöver man inte hålla upp gitarrhalsen med väster handen för att undvika att halshuvudet trillar ner mot golvet. Givetvis gäller inte detta generellt eftersom detta beror på gitarrens konstruktion. Vill du ga gitten halvägs ner mot knäna när du spelar så har det inte heller någon större betydelse var du sätter straplocksen men skruvförbandets hållfastighet är givetvis viktig var du än vill ha gitarren när du spelar.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#27 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 07 oktober 2015 - 20:52

Ok, då förstår jag. Det låter rimligt.

Det är en Parker PDF80 och jag gillar när gitarren är vinklad mer åt det vertikala hållet. Ska lämna in den imorgon och få det fixat av ett proffs.

#28 Niclas Finnander

Niclas Finnander

Nykomling

• Members
  • 39 Inlägg:

Postad 04 februari 2017 - 23:33

Tänkte sätta straplocks i min gitarr men skruvarna som följer med är alldeles för långa för att passa den ena upphängningspunkten.
Jag var in på Bauhaus idag och tittade på alternativ, men hittade ingen som passade. Det är som om det är en specialstorlek jag behöver (3.3mm x 15mm).
Ett alternativ är väl att såga till den, men jag har ingen riktig verkstad så jag kan inte låsa fast skruven.

Någon som har tips?

Den övre är original. Nedre straplocks.
attachicon.gifIMG_3490.JPG

attachicon.gifIMG_3489.JPG

Du ka alltid stoppa in en, två tändstickor med lim i hålet . Låt torka sedan tar du några lite mindre skruvar !

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar