Problem med straplocks - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Problem med straplocks

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#1 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 28 juli 2015 - 20:42

Tänkte sätta straplocks i min gitarr men skruvarna som följer med är alldeles för långa för att passa den ena upphängningspunkten.

Jag var in på Bauhaus idag och tittade på alternativ, men hittade ingen som passade. Det är som om det är en specialstorlek jag behöver (3.3mm x 15mm).

Ett alternativ är väl att såga till den, men jag har ingen riktig verkstad så jag kan inte låsa fast skruven.

Någon som har tips?

Den övre är original. Nedre straplocks.

Bifogad fil  IMG_3490.JPG   77,54K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3489.JPG   62,43K   0 Antal nerladdningar

#2 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 20:57

r

Redigerad av Rack52, 28 juli 2015 - 21:37.

#3 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 21:13

Borra lite djupare.
Skruvarna är längre för att fästet ska bli kvar.
Det normala är ju på mjukare träkroppar att axelbands hållarna glappar upp sig om du använder den mycket ståendes i replokaler och scen under några och då kan du tappa den i backen ändå.

#4 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 21:37

sorry missförstod totalt :unsure:

#5 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 22:08

Borra lite djupare.
Skruvarna är längre för att fästet ska bli kvar.
Det normala är ju på mjukare träkroppar att axelbands hållarna glappar upp sig om du använder den mycket ståendes i replokaler och scen under några och då kan du tappa den i backen ändå.

Jag måste ha ungefär samma längd annars borrar jag igenom. Se bild. Hålet i kroppen är var jag ska skruva.

Bifogad fil  IMG_3491.JPG   56,98K   0 Antal nerladdningar

#6 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 22:20

Den gamla skruven går inte att använda?

Hittar du en kortare skruv med mindre diameter så kan du limma en tändsticka (exempelvis) i hålet och skruva i den nya skruven.

#7 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 28 juli 2015 - 22:31

Den gamla skruven går inte att använda?

Hittar du en kortare skruv med mindre diameter så kan du limma en tändsticka (exempelvis) i hålet och skruva i den nya skruven.

Den gamla skruven har för stort huvud. Kanske ska prova med en tändsticka. Jag har verkligen ingen rutin på snickeri. Allt känns nytt och farligt. :)

#8 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 29 juli 2015 - 01:00

Du behöver ingen verkstad för att kapa skruven, det räcker med en hovtång och en bågfil. Hovtången klämmer fast den del som skall kapas och du kan med fördel sätta tången precis i närheten där du skall såga. Då kan du styra bågfilsbladet med hovtången.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#9 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 08:19

Tack, det där känns enklare. Får se om jag kan gräva fram något som liknar en hovtång. Polygrip tror jag är det närmaste vi har. Vi har bara en standard verktygslåda från Wisent (ca 70 delar).

#10 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 29 juli 2015 - 09:54

Polygrip funkar sämre jämfört med en hovtång och skruven vill gärna vika sig när man skall såga den med bågfilen. Köp en hovtång, den kostar inte många kronor. Är skruven gjord av aluminium så kan du nypa av den med hovtången och fila till den med en metallfil. Har du en lite större avbitartång i verktygslådan så kan den funka också men hovtågen är bättre.

#11 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 11:40

Ok, jag lyckades knappt göra en skråma i skruven med bågfilen. Får uppgradera verktygen vi har här hemma. :)

#12 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 11:53

Låter som du behöver köpa ett nytt bågfilsblad. Legeringen i skruvar kan vara ganska hårda så du behöver ett bra grepp med tången så att du kan pressa bågfilsbladet lagom hårt när du sågar. Hovtången är bra ty då kan du lägga stödja tången mot ett bord eller helst mot ett betonggolv. Bor du i lägenhet så kan du skubba ner till källaren och såga. Där är det sannolikt betonggolv.

#13 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 12:00

Det är första gången jag använder bågfilen så antingen är det skräp eller så tog jag inte i tillräckligt mycket. Jag höll allt i händerna utan stöd så det senare låter sannolikt. Vi bor i radhus utan källare, men vi har asfalt utanför. Det kanske funkar? Ska börja med att införskaffa en hovtång då. Tack. :)

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 13:44

Ja det går inte att hålla i skruven med fingrarna. Då blir det ingen framgång eftersom bågfilen bara halkar på den hårda ytan. Asfalten fungerar så hovtången är med största sannolikhet en framgångsfaktor. Som alternativ till asfalten kan man använda baksidan av en stekpanna eller kastrull som man läger på en handduk för att skydda köksbordet eller diskbänken.

Lycka till med skruven ;).

#15 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 31 juli 2015 - 12:11

Provade med hovtång och det blev stadigt och bra, men bågfilens blad gillade inte skruven. Det kanske bara var gjort för att såga trä? Jag har ingen aning, men nu får jag byta blad till en som jag vet är avsedd för metall och se om det fungerar bättre.

#16 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 31 juli 2015 - 13:27

Ja det är viktigt att det är ett bågfilsblad som är avsedd för metall. Om skruven är så hårt att det inte funkar med bågfilen kan du kvista iväg till Ö&B och köpa en billig vinkelslip. Har du ingen Ö&B i närheten så brukar dessa också finnas hos andra lågprisvaruhus. Jag köpte min vinkelslip för många år sedan på ett lågprisvaruhus, minns inte vilket men det var ett lite udda varuhus som jag tror är nedlagd numera. Hur som helst vinkelslipen kostade inte mer än 98 kronor och ned håller än. Jag har både kapskivor och slipskivor till den.

Nackdelen med vinkelslipen är skruven blir varm men slipar du ned den i små steg och kyler ofta med vatten så brukar det gå bra.

#17 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 31 juli 2015 - 18:10

Bågfilsbladet var avsett för metall, men inte de hårdare varianterna. Jag köpte en riktig metallsåg och då gick det bra. Tack för tipset med tändstickorna, nu sitter allt som det ska. :)

#18 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 04 oktober 2015 - 17:29

Får bumpa den här. En av skruvarna har lossats så pass att jag inte vågar spela längre. Jag har provat att peta i en tändsticka till, men skruven vill inte fastna utan maler bara sönder stickan utan att faktiskt arbeta sig in i hålet. Vad mer kan man göra?

*edit*

Att fästa med trälim som nämns ovan har jag inte provat.

#19 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 04 oktober 2015 - 18:46

Jag förstod att du skulle få problem igen. Det går inte att ha så kort skruv på straplocks som du behöver där du monterar den på gitarren. Köp en ny straplock och skruva fast den vid halsfickan. Då får du sannolikt bättre balans i gitarren samtidigt som den sitter kvar.

#20 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 04 oktober 2015 - 18:55

Jag förstod att du skulle få problem igen. Det går inte att ha så kort skruv på straplocks som du behöver där du monterar den på gitarren. Köp en ny straplock och skruva fast den vid halsfickan. Då för du sannolikt bättre balans i gitarren samtidigt som den sitter kvar.

Nu blev det jättejobbigt. Tror jag lämnar in det hos proffs istället. Finns gränser för vad en amatör som jag vill utsätta min stackars gitarr för. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar