Tab på Have i told you lately that i love you. - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tab på Have i told you lately that i love you.

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 Senior

Senior

Forumsräv

• Moderators
  • 587 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, datorer, hundar, golf mm mm

Postad 24 juli 2015 - 06:46

Hallå 

Finns det någon här som har en tab på Van Morrisons lugna version av Have I Told You Lately That I Love You och kan tänka sig att dela med sig????????????? Den går i Bb tror jag. Jag har en bra backingtrack som jag kan kontra med.

Kan också tänka mig att betala en slant om där är någon som är villig att planka den. Behöver kanske inte ha hela plankad men så jag kan komma igång själv :)

You Got a Right To Play The Blues ( BB King )

#2 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 24 juli 2015 - 08:52

E / G#m7 / A / H

Sen vill jag minnas att den bryter med A / A / G#m7 / F#m7 /A-H

Kör du dom ackorden så listar du säkert ut resten själv?

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 24 juli 2015 - 10:35

Hej,

Låten i videon tycker jag låter som om det är E Major. Har inte ägnat någon tid till att lyssna exakt vad det är för ackord i Van Morrisons version som är i videon men jag har plankat Rod Stewards version och den går i Bb (B flat).

Ackorden som används i Rod Stewards version är Bb, Dm7, EbMaj7, Eb/F, Eb, Cm7, Bb/D. Dessa ackord blir E, G#m7, AMaj7, A/B, A, F#m7 och E/G# om man transponerar dem till E Major så det är nog dessa ackord som används i videon, har inte lyssnat exakt.

Jag skickar en PDF med eposten till dig.

By the way, melodin börjar i "bar four on the and of four". Räkna One, Two, Three, Four, One, Two, Three, Four, One, Two, Three, Four, One, Two, Three, Four and och börja spela melodin på and.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Senior

Senior

Forumsräv

• Moderators
  • 587 Inlägg:

Postad 24 juli 2015 - 13:00

Jag vill egentligen inte spela komp  utan så här:

Backingtracken har jag, saknar tab på melodin :(

#5 gsandberg

gsandberg

Forumsräv

• Members
  • 371 Inlägg:

Postad 27 augusti 2015 - 10:21

Det e väl bara att testa runt lite med Edurskalan och Edurpentaskalan. Och ha koll på vilka toner som ingår i ackorden E G#m7 A och B och hitta dom på halsen. Tror det är en bra övning för dig. Lycka till!

#6 Senior

Senior

Forumsräv

• Moderators
  • 587 Inlägg:

Postad 31 augusti 2015 - 05:42

Det e väl bara att testa runt lite med Edurskalan och Edurpentaskalan. Och ha koll på vilka toner som ingår i ackorden E G#m7 A och B och hitta dom på halsen. Tror det är en bra övning för dig. Lycka till!

Jo du har så rätt gsandberg. Väldigt nyttigt och roligt på mer än ett sätt. Håller nu på att hitta rätt toner, först i E durskalan och sedan över hela greppbrädan. Tyckte jag hade hyffsat bra koll på var alla toner ligger på greppbrädan men märker att jag behöver träna mycket mer på det och det gör jag nu på detta sätt. Att bara sitta och lära sig tonerna på greppbrädan rakt av är ju inte så kul men med lite melodi på skiten blir det kul.

Det är bara tiden och orken som begränsar för tillfället. Tyvärr så finns det ju mer som måste göras än att lära sig spela men jag tar det med ro. Skall försöka hitta fler låtar som jag vill spela på samma sätt och ha som vinterprojekt. :) Med ny gitarr måste det bli bra.... :D

Tack för hjälpen alla inblandade 

//Lars

10344761_10153138978744220_3261455156306

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar