Komphjälp med pedal - Beat Buddy, Digitech Trio el. Liknande?! - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Komphjälp med pedal - Beat Buddy, Digitech Trio el. Liknande?!

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 howcan66

howcan66

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 16 juli 2015 - 09:34

Önskar lite komphjälp och tittar först på http://mybeatbuddy.com

Och sedan http://digitech.com/...S/products/trio

Är det någon som har några råd o tips angående komphjälp med pedaler?

Är självlärd, spelar och sjunger med enklare utrustning i hemmamiljö. Funderar att ställa upp på "open mick" tillställning.
Jag har en boss rc3 men använder den sparsamt.

Beat Buddy verkar lite dyr och saknar bas.
Att skapa egna trumkomp med bas går vi dator men känns lite jobbigt på min nivå...

Digitech Trio verkar bra men saknar inspelning/lagringsmöjlighet

Tacksam för förslag!
/ Håkan

#2 Smetad_Anarkist

Smetad_Anarkist

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 16 juli 2015 - 13:40

Jag har fått chans att prova både beatbuddy och trio.

Beatbuddy spelar enbart trummor och den gör det enligt förprogrammerade midi-filer. Så man kan i förväg sätta ihop en spellista på det man vill spela. Det följer med något program för att hantera låtarna och ljuden men jag förstod inte riktigt hur det fungerade.

Digitech Trio fungerar väl så att den lyssnar på de ackord du spelar och när du trycker på knappen så skapar den ett komp av sig själv baserat på en genre och stil du rattat in. Du kan få den att spela olika delar av låtar som refräng och vers och så. Men jag tror du måste spela ackorden den ska kompa i förväg på plats för den verkade inte ha ett minne.

Så summa är väl att om du vet på förhand att du kommer behöva ett specifikt komp för en specifik låt så kan du lägga in den i beatbuddy från början, men trio förprogrammeras inte utan den lyssnar på vad du spelar.

Visserligen ville du inte skapa komp på dator, men snegla ändå lite på Band-In-A-Box och se om det passar dig. Det verkar vara en lösning som ligger lite mitt emellan beatbuddy och trio då du skapar komp på förhand, men baserat på ackordföljder så du kan få med andra instrument som bas, trumpet och allt möjligt.

#3 howcan66

howcan66

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 16 juli 2015 - 15:47

Tack för svar!
För mig känns det som att man lägger kompet baserat på ackord följder med digitech trio.
Spelar in det på looppedal.
Lägger på ytterligare komp ovanpå med looppedal.
Det blir nog en digitech trio...
Man kan ju lägga 3 komp i digitech trios minne mellan låtarnar
Får öva på snack mellan låtarna 😀

Någon ytterligare som har någon kommentar?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar